dikfineer maken met bandschuurmachine

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
ontstoffen en beitsen voor het plaatsen. en opnieuw ontstoffen en oliën na het plaatsen
tiens, wist niet dat beide bewerkingen combineerbaar waren
met wat en hoe doe je dat dan ?
wat ik wel geleerd heb ik dat je de zaagkanten best niet schuurt voor je kantenband aanbrengt. ook al hou je de machine perfect haaks, je gaat de kanten onvermijdelijk wat bol zetten en dan krijg je kiertjes
mijn festool 125 kan ik in een hulpstuk zetten om haaks + in andere hoeken te schuren
heb wel nog geen kantenband op zijkanten geplakt, die ik daarmee geschuurd had

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
208
24
Beusichem (Betuwe)
Dank voor je uitgebreide reactie. Dat is mooi werk.
De constatering dat je beter niets nabewerkt na het strak zagen is een goeie. Dat heeft bij mij ook beter resultaat opgeleverd. Of inderdaad nafrezen met een goeie frees.

jorisvh

Post veel
waarom zou je de zaagkant nog moeten schuren ?
dat moet dus inderdaad niet 😉
het het ooit gedaan bij MDF om de zaagsporen weg te krijgen en het resultaat was slechter.
tiens, wist niet dat beide bewerkingen combineerbaar waren
met wat en hoe doe je dat dan ?
wellicht is beits niet het goede woord. product dat ik gebruik kleurt enkel, biedt geen enkele bescherming. verslag met productnamen volgt ...
mijn festool 125 kan ik in een hulpstuk zetten om haaks + in andere hoeken te schuren
heb wel nog geen kantenband op zijkanten geplakt, die ik daarmee geschuurd had
dat zal wellicht helpen om de machine perfect haaks te houden maar tenzij je met een knoerharde schuurzool werkt en niet hard drukt zal je nog steeds iets bol schuren, vermoed ik.

hoe dan ook, er is geen reden om te schuren voor je kantenband plakt.

jorisvh

Post veel
en dan nog wat fotos van afwerking en plaatsing

voor plaatsing heb ik alles ontstoft met Rubio Cleaner en gebeitst met Rubio Precolor Easy Vintage Brown.
door wat verschuivingen in de planning moest ik deze job naar voor trekken en was er helaas geen tijd om te oliën (en laten uitharden) voor de plaatsing. helaas want aparte stukken horizontaal oliën is een stuk minder lastig dan verticale oppervlakken en onderzijdes.

de nis eerst uitgeracheld met paslatjes en stroken 18mm mpx.
daar de achterwand tegen geschroefd. die is enkele plaat 19mm in 2 delen met de naad achter een legger.
dan de kast opgebouwd van onder naar boven.
de leggers zitten vast met ingefreesde Hettich titan plankdragers ter hoogte van elke rachel + tenso’s om ze tegen de achterwand te trekken + schroeven in de onderliggende staanders.
de staanders zitten met tenso’s in de onderliggende ligger.
onderste en bovenste legger en onder/bovenliggende staanders waren al in verstek aan mekaar gezet tot een soort langgerekte U.
en dan hier en daar nog wat transparante high tack lijm tussen.
zoals gewoonlijk, in het heetst van de strijd niet veel foto’s genomen.
1741786313528.png 1741786473578.png 1741786538753.png 1741786551404.png
en dan, na enkele dagen drogen de steunen weggenomen, nogmaals ontstoft en geolied met Rubio OilPlus2C in 50/50 mix mahogany en walnut (dat gaf de goeie mix van roodbruin en zwartbruin tint om met de keuken te matchen.
1741786713505.png
en klaar
1741786738347.png 1741786748942.png 1741786757532.png

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
111
70
Hoofddorp
Het is weer supermooi geworden Joris, zowel qua afwerking als qua ontwerp. Stomme vraag misschien, maar met al het gedoe van kantjes maken en weer verlijmen. Is het dan niet onderhand goedkoper om massief hout te nemen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.