Digitale winkelhaak of niet

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
ik heb gemerkt dat een winkelhaak snel uit de haak is. Zeker als hij een paar keer is gevallen. Nu zit ik er over te denken om een digitale winkelhaak aan te schaffen. Maar zijn deze altijd 100 % is de vraag, ook na een paar keer vallen. Gaat de winkelhaak eventuele afwijkingen dat hij niet helemaal haaks is aangeven wat is jullie ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
met gevallen winkelhaken heb ik weinig ervaring
ik heb een paar 'analoge' & ben nu aan mijn 2de digitale
de digitale heb ik - eerlijk gezegd - nog nooit op juistheid gecontroleerd
goed idee !
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Koop een gewone winkelhaak die na te stellen is. Bijvoorbeeld:
Uiteindelijk zal de grip een keer afnemen, maar gezien de prijs en het aantal keer dat je e.e.a. weer vast kunt zetten is dit een van de voordeligste opties.
Een andere optie is de combinatiehaak, met als meest bekende merk Starrett. Daarvan kun je eventueel een paar keer de nokjes afvijlen als de haak niet (meer) 100% is.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Een winkelhaak moet je niet laten vallen. Bij het oversteken moet je immers ook altijd uitkijken om schade te voorkomen. Je kunt wel een raftersquare kopen, die zijn uit één stuk 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Digitaal is niet "beter", of "slechter" echter het geeft nog al eens een indruk van schijnnauwkeurigheid. Zo veel nulletjes achter de komma... resolutie is niet gelijk aan nauwkeurigheid (analoog ook niet). Om werkelijk te weten wat een dergelijk instrument doet zul je meetonderzoek doen. Veel metingen en een heleboel statistiek. Praktisch, bij iets met twee digits achter de komma, interpreteer de laatste digit als 0 of 5.

Als je het laat vallen, ook digitale apparaten hebben mechanische verbindingen met de buitenwereld die ontregeld kunnen raken.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Als je ze regelmatig laat vallen is zoiets mogelijk nog een optie. Ik heb er zelf 2 (en nog wel wat andere dingen met een 90° hoek. Dus dan kan je het controleren. Ik heb er nog 1 van mijn opa, die was al oud voordat hij 20 jaar geleden overleed maar nog steeds goed haaks. Belangrijkste is dus gewoon er goed voor zorgen (net als al je gereedschap). En anders kijken voor iets wat stevige is. Woodpeckers heeft ze ook uit 1 stuk aluminium. Zou als ze regelmatig vallen het zoeken in dat soort oplossingen.Screenshot_20211125-083432.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je je winkelhaak nogal eens laat vallen zou ik dat probleem zeker niet proberen op te lossen met het kopen van een digitale, maar uitzoeken hoe het toch komt dat ik dat ding zo vaak laat vallen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
'Winkel' betekent haakse hoek. Elke winkelhaak is daarom niet verstelbaar en altijd 90 graden.
Wat je bedoelt is een zweihaak met digitale aflezing. Het handige van die digitale zweien, net als digitale schuifmaten, is dat je ze kunt vertellen wat 'nul' is. Ze zijn daarom per definitie nooit 'scheef'. Het kan wel zijn dat ze verkeerd zijn ingesteld, of dat de afwijking binnen de gevoeligheid ligt.
Het resultaat van digitale meetinstrumenten is relatief ten opzichte van de vorige meting. Er draait meestal een wieltje langs een sensor. Als het instrument wordt versteld dan draait het wieltje en dan geeft de sensor pulsjes af aan een chip. De chip telt de pulsjes en telt die op bij of trekt ze af van het aantal pulsjes dat hij in zijn geheugen heeft bewaard van de laatste beweging. De geschiedenis is daarom van belang. Soms slipt het wieltje een beetje, soms mist de chip een pulsje. Als je een digitaal meetinstrument 1000 keer open en dicht doet dan kan de meting zomaar een decimaaltje of twee verschillen.
Dat is de reden waarom deze instrumenten een 'nulstelling' hebben: Een simpel knopje waarmee het (één getal grote) geheugen wordt gewist en de actuele hoek of afstand de nieuwe 'nul' wordt. Erg handig, maar je moet iets hebben om tegen te calibreren Bij een digitale schuifmaat is dat simpel. Die schuif je eerst even dicht en je drukt op het knopje. Bij een digitale zwei moet je er een echte 'winkel' bij hebben om te calibreren, of je moet er een maatje bij hebben om een vaste driehoek te maken tussen twee punten.

Om nu terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Als je zo'n digitaal meetinstrument laat vallen dan is dat nooit goed voor het mechaniek, maar de kans dat het permanent ontregeld raakt is kleiner dan bij een vaste haak. De armen van de zwei kunnen bewegen en op die manier wellicht de klap verwerken zonder te verbuigen. Bij de plotselinge beweging kan het wieltje slippen of de pulsjes kunnen sneller komen dan de chip ze kan tellen en de aanwijzing zal dus niet meer kloppen maar dat zou na de rekalibratie hersteld moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Joost79

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als je je winkelhaak nogal eens laat vallen zou ik dat probleem zeker niet proberen op te lossen met het kopen van een digitale, maar uitzoeken hoe het toch komt dat ik dat ding zo vaak laat vallen.
Of een KEYCORD kopen.:LOL:
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Nog iets anders: van wat ik kan zien in de digitale hoekmeters op de markt is de nauwkeurigheid nooit beter dan +/- 0.1 graad.
0.1 graad is 0.1/57.2 ~= 0.00174 radiaal, oftewel m/m. Je kunt dan op een meter afstand bijna 2 mm scheef zitten.
Een stalen blokhaak met die afwijking zou rijp zijn voor de vuilnisbak. De digitale zweihaak is gemaakt om onbekende hoeken ongeveer op te meten, niet om ze uit te zetten als basis voor verder werk.
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nooit geweten dat het "Zweihaak" is, ik dacht altijd "Zwaaihaak" :LOL:
Ook niet bij stil gestaan dat er een digitale variant is, of niet eerder nodig gehad.

Ik moet toevallig een aantal hoeken opmeten en ik dacht, dat moet ik hebben.
Is er iemand met goede ervaring met een goed ding?
Het liefste niet van een Action, Lidl of zoiets, ik zoek wel iets betere kwaliteit.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Nooit geweten dat het "Zweihaak" is, ik dacht altijd "Zwaaihaak" :LOL:
Ook niet bij stil gestaan dat er een digitale variant is, of niet eerder nodig gehad.

Ik moet toevallig een aantal hoeken opmeten en ik dacht, dat moet ik hebben.
Is er iemand met goede ervaring met een goed ding?
Het liefste niet van een Action, Lidl of zoiets, ik zoek wel iets betere kwaliteit.
Het standaardmodel van Sandvik Bahco vind ik niks alhoewel het voldoet.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het standaardmodel van Sandvik Bahco vind ik niks alhoewel het voldoet.
En zorgen dat de vleugelmoer niet op het scharnierpunt zit maar aan de onderkant in het verlengde dus.
large_15410643498733.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
En zorgen dat de vleugelmoer niet op het scharnierpunt zit maar aan de onderkant in het verlengde dus.
large_15410643498733.jpg
Aan de onderkant lijkt me ook niet in elke situatie handig. Ik heb de mijne wel gemodificeerd zodat de vleugelmoer binnen de body valt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.