Dewalt DW7492 Geleiderail niet haaks op tafel

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Zelfs met rete duur incra spul loop je tegen dit probleem aan. Terug naar de leverancier is slechts gokken op een exemplaar wat toevallig beter voldoet.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Ik had met mijn 7492 hetzelfde probleem.
Vulplaatjes geplaatst tussen aluminium profiel en onderste bevestigingspunten. Daarmee opgelost, staat nu exact haaks op blad.
 

Bijlagen

  • 7D049868-9060-4825-8ED1-E60FF998A9E6.jpeg
    7D049868-9060-4825-8ED1-E60FF998A9E6.jpeg
    74,5 KB · Weergaven: 50

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik had met mijn 7492 hetzelfde probleem.
Vulplaatjes geplaatst tussen aluminium profiel en onderste bevestigingspunten. Daarmee opgelost, staat nu exact haaks op blad.
Daarmee heb je wel het kunststof binnenwerk verzwakt want die schroeven zijn verlijmd oid en als ts dit zou doen, verliest hij zijn garantie..
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Daarmee heb je wel het kunststof binnenwerk verzwakt want die schroeven zijn verlijmd oid en als ts dit zou doen, verliest hij zijn garantie..
Voordat ik die vulplaatjes geplaatst heb had ik gezocht op google en you tube.
Ook gelezen dat je voorzichtig moet zijn met die schroeven die vastzitten in het kunststof binnenste in het aluminium profiel. Maar volgens mij speelt dat met name bij een 745, die heeft een iets andere geleider.
Ik heb die van mij helemaal uit elkaar gehad en dat binnenwerk is voldoende sterk om dit te doen.
En qua garantie, zou dat nodig zijn, haal je die vulplaatjes weer weg.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Antwoord van dewalt gekregen.

"De langsgeleider en het zaagblad moet fabriek af haaks staan, indien dit niet zo is moet de machine worden nagekeken door het servicecenter."
"Indien u ons uw toestel, via uw dealer en samen met een kopie van uw aankoopbewijs bezorgt, zullen wij uw toestel onder garantie repareren. "

De les die hier geleerd kan worden, neem niet zomaar alles aan van de verkoper.
Het is jammer dat niet alle shops direct hun verantwoordelijkheid nemen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Netjes! Ik heb helaas een tweedehands machine. Dar zit ook een afwijking in, de andere kant op, minder erg dus. Het is minimaal en het ijkt wel alsof hij een beetje getordeerd is, want vooraan is hij wel haaks... Ik heb dus geen recht op garantie, maar ga hier ook niets aan doen, het levert bij mij geen problemen op, de onderkant van de geleider is kaarsrecht

Wb het stellen van het zaagblad en de tafel, dat kan je heel makkelijk zelf en is vaker niet dan wel goed bij Dewalt tafels
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Eerst maar eens afwachten of ze bij dewalt een wel haakse geleider kunnen vinden. Het probleem lijkt te zitten in de gekozen materialen en niet na te stellen constructie. Ze hebben om kosten te besparen gekozen voor onderdelen die niet na bewerkt hoeven te worden. En blijkbaar een ruime marge bij de kwaliteitcontrole. Vermoedelijk omdat echt haakse stukjes kunststof te weinig voor kwamen.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Eerst maar eens afwachten of ze bij dewalt een wel haakse geleider kunnen vinden.
Ja daar heb je een punt.
We gaan het zien, ik heb ook vids gezien waar de tafel deze afwijkingen niet heeft.

Nu ben ik geen engineer, maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om een mechaniek te ontwerpen om deze hoek af te stellen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Nee, maar dit is een marktsegment waar prijs belangrijk is voor de kopers. Jij had als je meer geld had willen besteden, prima een zaagmachine kunnen kopen, zonder dit soort problemen. Het blijft altijd een compromis.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Antwoord van dewalt gekregen.

"De langsgeleider en het zaagblad moet fabriek af haaks staan, indien dit niet zo is moet de machine worden nagekeken door het servicecenter."
"Indien u ons uw toestel, via uw dealer en samen met een kopie van uw aankoopbewijs bezorgt, zullen wij uw toestel onder garantie repareren. "

De les die hier geleerd kan worden, neem niet zomaar alles aan van de verkoper.
Het is jammer dat niet alle shops direct hun verantwoordelijkheid nemen.
Dan moeten ze moeite doen.. dat moet nu dus alsnog.
Hopelijk wordt het snel en vooral goed opgelost en gaat de verkoper niet tegensputteren.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Nee, maar dit is een marktsegment waar prijs belangrijk is voor de kopers. Jij had als je meer geld had willen besteden, prima een zaagmachine kunnen kopen, zonder dit soort problemen. Het blijft altijd een compromis.
Klopt, en ik kan me wel vinden in je gedachte; "you get what you pay for". En daar ben ik het enigzins mee eens. Daarom dacht ik.. nou ja 650Eur ofzo moet je toch wel iets behoorlijks voor krijgen. Plus dat ik op vele sites/sources juist deze geleiderail als een van de betere genoemd werd.
Niet alleen kosten was een overwegng met deze tafels, ook ruimte was een grote punt voor keuze.
met 14m2 werkruimte is een portable saw de enige optie zo ver ik kan zien.
En ik dacht met deze tafel in het wat betere segment te zitten
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Hopelijk wordt het snel en vooral goed opgelost en gaat de verkoper niet tegensputteren.
Ik zak maandag ff af naar brabant om alles of te gooien, ik heb nu namelijk twee dw7492qs tafels.
Tegensputteren lijkt me verre van gepast als de fabrikant zegt het te fixen

De tweede tafel kreeg ik terwijl ik alleen de rail zou moeten hebben krijgen.
Iemand nog een tafel nodig? ;) lol

Maar inderdaad ik hoop ook snel... want het kriebelt en cold turkey geen zaag hebben is suboptimaal
 
  • Leuk
Waarderingen: cvbemmel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
In de maat zaagtafel die je nu hebt, had je ook bijvoorbeeld 4 einhell zaagtafels kunnen kopen. Maar of je daar meer plezier van zou hebben gehad?
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Nee, maar dit is een marktsegment waar prijs belangrijk is voor de kopers. Jij had als je meer geld had willen besteden, prima een zaagmachine kunnen kopen, zonder dit soort problemen. Het blijft altijd een compromis.
Om hier toch nog even op terug te komen op een serieuze noot en in het licht van een gezonde discusie :)
Wellicht dat andere hier ook iets aan hebben.

Hoe had ik hier op kunnen voorbereiden? Hoe kan iemand bepalen wat het prijsnivo is om dit soort dingen te voorkomen. Hoeveel research mag men redelijkerwijs verwachten voor een juiste keuze?
Waar ligt de lat dat de uitdrukking "you get what you pay for" minder relevant wordt
Is een 1000eur tafel vrij van gebreken, 2000eur?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De zaagmachine die je hebt gekocht, is volgens mij vooral bedoeld als zaag om mee op klus te nemen voor bouwvakkers. Daar zal hij prima voor voldoen. Maar het is vooral blik, aluminium en plastic. Als mensen zo'n zaag om wat voor reden dan ook, gaan gebruiken voor het betere meubel maken, dan komen er wat tekortkomingen aan het licht. Die zal je moeten accepteren, of moeten aanpassen . Wat de beste compromis is , is voor iedereen anders. Ik ben ook ooit begonnen met een ferm zaagtafel van iets van 130 gulden. Ik had net een huis gekocht en dat moest verbouwd worden. Er was simpelweg niet meer budget. Daar heb ik jaren mee gezaagd. Je leert werken met de tekortkomingen. Op een gegeven moment was alles een beetje op orde en kon ik een wadkin met een afzuiger kopen voor 300 euro via marktplaats. Dat vond ik een acceptabel bedrag voor een machine die ik niet dagelijks gebruik. Hij nam wat meer ruimte in, dan de oude ferm, maar ik kon hem ook als werkbank gebruiken. Die staat er nu al weer een jaar of 20. Voor mijn werk goed genoeg. Maar niet perfect. De langsgeleider afstellen blijft een dingetje. Als je nog een keer exact de zelfde maat nodig hebt, zal je moeten proef zagen, meten, opnieuw beetje opschuiven, totdat je uiteindelijk weer de goede maat hebt. Ik zou dat kunnen veranderen, maar voor mijn gebruik vindt ik dat te veel werk.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
De zaagmachine die je hebt gekocht, is volgens mij vooral bedoeld als zaag om mee op klus te nemen voor bouwvakkers.
Ik waardeer je input en ik kan me vinden in veel van je punten.
En ja, klopt, het is een compact jobsite zaag. De doelgroep is "construction professionals".
Cuttingboard construction, is dat een ding wellicht?

Ik hoor wat je zegt, mag je een hoge mate van nauwkeurigheid verwachten van een type zaag die niet gericht is op "fijn woodworking" maar op noeste arbeiders?
Naarmate je beter wordt in je werk, wordt je ook meer kritisch naar de tools die je gebruikt, ben ik DeWalt aan het ontgroeien?!!
Ik ben wel van de school "Buy once, cry once", en aanvankelijk was de afwijking geen belemmering, ik had gehoopt dat de periodes tussen het huilen wat langer zou zijn,
Ik vindt met dit soort dure tools wel moeilijk hoor, is het precies genoeg voor mijn ding.
Dus je schaft de beste tools binnen je budget aan.

Deze zaag is verre van perfect, de graden afstelling is verre van ideaal, de verstek begeleider is een joke, Ook is de zaag niet echt geschikt voor grote platen vanwege de compactheid.
Die dingen zijn wat het is en voor alles heb ik een werkbare oplossing voor gevonden; geduld, een aftermarket verstekding en werkbench met de zaagtafel ingebouwd en rolbokken ( en soms de vriendin inschakelen met extra handjes), of de invalzaag.

Dat gezegd hebbende, DeWalt was snel in een reactie dat deze delen haaks dienen te zijn ook op een jobsite zaagtafel. Tijd zal zeggen of de DeWalt haaksheid mijn haaksheid benaderd.
Mocht dit nu toch uitlopen op een fail, gaat de mcgyver kist open.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
@ Thijn,

ik denk dat deze zaag van Dewalt goed is qua prijs/kwaliteit.
Alles is goed af te stellen en blijft dan ook zo staan. Vaak is reproduceerbaarheid belangrijker dan de exacte maatvoering.

Het niet haaks op het blad staan is een veelvoorkomend euvel bij deze zaag, maar is eenvoudig zelf op te lossen. Ben ook benieuwd hoe jij geholpen gaat worden jn deze.
Een groter probleem is het niet geheel vlak zijn van het tafelblad , komt veel minder voor maar is niet eenvoudig te verhelpen en vooral bij kleinere/smallere werkstukken vervelend.

Het is inderdaad eigenlijk een bouwzaag, dus zo licht mogelijk, maar wel met een robuust buizenframe en extra materiaal waar nodig, en veelal in metaal uitgevoerd, waar je bij goedkopere zagen nog wel kunststof toegepast ziet.

Maar het inderdaad zo dat dit nu eenmaal geen formaatzaag van Altendorf is en dus zijn beperkingen heeft waar je of mee moet leven of afscheid nemen en iets anders kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Een altendorf heeft weer andere beperkingen. Meenemen op klus is onhandig en hem even in je fietsenschuurtje onder de werkbank opruimen gaat hem ook niet worden. En het prijskaartje gaat ook niet iedereen in zijn huishoud budget kunnen passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.