Dewalt DW7492 Geleiderail niet haaks op tafel

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Hoi allen,

Een tijdje geleden een dewalt dw7492QS gekocht. Mijn eerste zaagtafel, en mijn eerste stap in houtbewerking.
Nu ik steeds precieser begin te werken, begin ik tegen een probleem aan te lopen dat er altijd al in heeft gezeten.
Het oppervlak van de tafel is niet haaks op de geleiderail.
De vraag is of deze niet haaksheid normaal is, en het is iets is waar we moeten leren leven
Ik weet dat de zaag een jobsite zaag, echter zie ik genoeg creators (youtube) die dit soort zagen gebruiken voor "fine woodworking".
Ben ik te precies, verwacht ik teveel van dit soort/type tafelzaag.
De enige echte handicap van de geleiderail is dat deze hoek niet af te stellen is, wat mijn insziens echt een design fout is.
Maar goed, wat vinden jullie van deze afwijking?
Ik ben in conclaaf met de verkoper, maar die vindt de afwijking te klein, echter voordat ik dit zomaar accepteer, wil ik wat meer opinies horen.
Untitled.jpeg

Aangezien de tafel nog onder garantie valt, wil ik van wachten om in DYI fix mode te stappen.
Wat zouden julllie doen?
Alvast bedankt.
Groet,
Thijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Weet je zeker dat die hoek niet te corrigeren is? Ik ken de betreffende zaag niet, dus hoe ziet de bevestiging van het spul er uit?
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Weet je zeker dat die hoek niet te corrigeren is? Ik ken de betreffende zaag niet, dus hoe ziet de bevestiging van het spul er uit?
Yep, ik heb de hele geleiderail uit elkaar gehaald, en er is geen manier om deze hoek te pivoteren.
Heel mischien met wat bruut force, en op niet standaard manier.. maar omdat het nog in garanttie zit, wil ik dat nog even parkeren
20230511_185553.jpg
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik ken de zaag ook niet en zie zo een, twee, drie niet precies waar ik op je foto naar zit te kijken, maar je foto toont drie schroeven/boutjes. Wordt met een van die drie niet de bewuste hoek vastgezet?
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Ik ken de zaag ook niet en zie zo een, twee, drie niet precies waar ik op je foto naar zit te kijken, maar je foto toont drie schroeven/boutjes. Wordt met een van die drie niet de bewuste hoek vastgezet?
Nee, de middelste schroef zet het binnen werk (langwerpige bus) vast aan de buitein kant.
Er is geen manier om zo te pivoteren :(
Maar mijn corevraag is, ik mag toch gewoon verwachten dat de rail en tafel haaks zijn?
Gereedschap shop, vindt de afwijking te gering om iets mee te doen, behalve een 50Eur shop voucher tegemoetkoming,
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Gewoon op je strepen gaan staan en melden dat het niet acceptabel is. De winkel hoort het op te lossen en je niet af te schepen met 50 euro shop voucher wat je weer in hun zaak moet besteden. Dat zijn dood doenertjes. Je hebt gewoon recht op een deugdelijk apparaat. Bel anders De Walt eens op? Ondersteuning | DEWALT Nederland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Een bezoekje aan google leert dat dit probleem al sinds 2016 bestaat en dat het dewalt niets kan schelen. Op you tube staan filmpjes hoe je het wat kan corrigeren, maar ik zou hem weer bij de winkelier terugbrengen.
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Een bezoekje aan google leert dat dit probleem al sinds 2016 bestaat en dat het dewalt niets kan schelen. Op you tube staan filmpjes hoe je het wat kan corrigeren, maar ik zou hem weer bij de winkelier terugbrengen.
Ik had inderdaad al wat gezien, maar voordat ik wat ga doen zelf wil het RMA/Garantiepad bewandelen/bevechten.
Dat het dewalt niets kan schelen had ik niet meegekregen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hoe zit dit onderdeel op de geleider zelf geschroefd?
Maw, is het stuk wat tegen de geleider (en de geleider zelf) recht, of zit daar een bocht/profiel in?
Maak eens een foto van de andere kant van dit onderdeel (dus de kant waarmee die tegen de alu geleider aan zit) en van de geleider zelf, met de maten erbij.

Je zou een wig/spie tussen dit onderdeel en de geleider kunnen zetten. Kan van hout, of nog makkelijker/beter 3d-geprint. Dat laatste heb ik ook al eens gedaan om een dergelijk probleem op te lossen.
Eerst uitproberen met een paar dunne strookjes hout of papier, daarna met die maten een wig maken.
Zie onderstaand plaatje voor wat ik bedoel (grijs de geleider, rood de wig en zwart het onderdeel wat de geleider vasthoudt; blauw de schroeven die er doorheen gaan om de onderdelen aan elkaar te bevestigen):
geleider.png
Hiermee hoef je niets aan te passen aan de machine (dus de eventuele garantie vervalt niet) en kan je het redelijk makkelijk oplossen.

EDIT nu ik even op youtube naar de machine kijk, zit de geleider toch anders in elkaar dan ik dacht. Maar misschien is er toch iets te verstellen door op bepaalde plaatsen (waar de geleider op de rail voor/achter de machine rust) wat materiaal/vulling tussen te stoppen om zo de rail iets te kantelen en zdus rechter te zetten?
 
Laatst bewerkt:

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
misschien is er toch iets te verstellen door op bepaalde plaatsen
Superbedankt voor het meedenken!!!

Ik had al eens een poging gewaagd met wat shimmetjes, en aangezien er weinig werkruimte was had ik dit gestaakt omdat ik de garantie wilde aanspreken.

Mocht dit op niets uitlopen is het macvyver pad een optie.
Heb wel een paar ideeën.
Echter ik vind primair dat de leverancier dit op moet lossen.
Primair doel van deze post is om enigzins te pollen of mijn mierenneuken gehalte te hoog is.. of ik te kritisch ben
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Zeker niet! Je mag van een gerenommeerd merk verwachten dat ze ook de gemarkeerde kwaliteit leveren. Alles op de garantie gooien. En anders terugsturen en ergens anders gaan kijken.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Hoi,
als de geleider dezelfde is als de dw745, dan is dit probleem heel eenvoudig op te lossen door aan één kant van de steun (wel voor én achter doen) een of meerdere laagjes tape te plakken. Ik zal even een kijken of ik een foto kan maken, dit is niet zo’n duidelijk verhaal🤔
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik zal morgen eens bij mij kijken. De afwijking vind ik wel wat groot. Even checken, is de geleider het probleem of is het blad niet recht?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik zal morgen eens bij mij kijken. De afwijking vind ik wel wat groot. Even checken, is de geleider het probleem of is het blad niet recht?
ik heb meteen maar even gekeken. Bij mij is het keurig haaks. Geen haar tussen te krijgen.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
In principe ga je dit probleem niet oplossen als het aan de geleider ligt. In ieder geval niet zonder risico en zonder dat je je garantie kwijtraakt. Zie dit filmpje met vanaf 6:30 een uitleg over dit probleem.
Ik zou een leverancier op zijn minst een nwe geleider ter vervanging vragen (als het je geleider is natuurlijk).

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.