Demontabele kasten maken

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
120
Midden Nederland
Je quote mij dat ik schuine kasten ga maken, maar voor zover ik weet ga ik dat voorlopig nog niet doen :D

De zwart kast heb ik met schroeven en lijm gedaan, omdat de bovenkant als het ware op de zijpanelen ligt en mijn lijmklemmen daar niet lang genoeg voor waren (ik zag later in een filmpje dat ik ook beter de horizontale tussen de zijpanelen kan doen). Dit was best wat gedoe en 100% stug is hij ook niet, weet niet hoe ik hem wel helemaal goed kan krijgen.

Dat andere kastje is wat kleiner en wel helemaal met lijm en lamellos in elkaar gezet, die is wel heel stevig en geeft geen krimp.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
27
0
Kontich
6, 8 en 10mm: Dowelmax Classic 10mm and Accessories Order Page Archives | Dowelmax
De truc is dat je niet precies in het midden hoeft te zitten. Je gebruikt een referentievlak, en zolang je de twee delen goed uitlijnt kom je goed uit.
Domino, DD40 en lamellen heb ik overwogen. Dit was veruit de goedkoopste optie, maar ik heb er lang over gedaan voor ik bereid was zoveel uit te geven voor een blok aluminium.
Destijds heb ik deze gekocht in de UK maar zo te zien is die dealer ermee gestopt. Volgens mij versturen ze nu vanuit Dowelmax zelf, want de prijzen staan in Euro's en ook de metrische versie staat nu gewoon op de site.

Wel zou ik aanraden extra boren en stops aan te schaffen. 6.1, 8.1 en 10.1mm boren zijn goed verkrijgbaar dus hoef je niet speciaal te laten meekomen. De een paar sets extra dieptestops heb ik gewoon bij Hornbach gekocht: WOLFCRAFT Dieptestop 3-delig met sleutel (Ø 6, 8, 10 mm) kopen bij HORNBACH
Met de extra boren en stops kun je diverse verschillende maten boren en dieptes klaarleggen voor je project. Op die manier hoef je alleen maar de boor te pakken met de juiste instelling en je kunt direct weer verder. Zo heb ik nu dus een 8.1mm boor klaarliggen specifiek ingesteld voor de staanders, een voor de liggers en een aparte met extra grote diepte voor de Minifix plaatsen. Verder heb ik een 6.1mm zo ingesteld dat ik puur de plaats markeer waar de schroef van een Minifix verbinder moet komen.
beste
Ik vroeg me af, dus de mal heeft gaten van 10, 8 en 6 mm. Maar voor de boeren heb je 6.1, 8.1 en 10.1. Waarom dan die extra mm?

Mvg
Sam

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.111
3.331
Gaanderen
Ik heb geen dowelmax en kan je dus niet uit ervaring zeggen waarom. Waarschijnlijk omdat het dan beter past.
Ik boor mijn deuvels ook gewoon voor met de juiste maat.

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je een mal voor 6 mm gebruikt, in combinatie met een houtboor van 6mm, heb je dan een slecht resultaat? Ik bedoel maar, moet je echt die 6.1 mm boor kopen dan?
vanop redelijk grote afstand meekijkend, vermoed ik dat in de mal boren passen die 0,1 mm groter zijn
die 0,1 schat ik als extra-grootte in tov een deuvel van 6, 8 of 10 mm
waarschijnlijk om plaats voor de lijm te laten
alhoewel bij mijn weten de meeste deuvels hier gegroefd zijn
daardoor wringen ze zich makkelijker in een gat dat iets te klein is
+ er blijft plaats voor de lijm
besluit: ik denk dat boren die geen 0,1mm groter zijn, het ook doen

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
27
0
Kontich
vanop redelijk grote afstand meekijkend, vermoed ik dat in de mal boren passen die 0,1 mm groter zijn
die 0,1 schat ik als extra-grootte in tov een deuvel van 6, 8 of 10 mm
waarschijnlijk om plaats voor de lijm te laten
alhoewel bij mijn weten de meeste deuvels hier gegroefd zijn
daardoor wringen ze zich makkelijker in een gat dat iets te klein is
+ er blijft plaats voor de lijm
besluit: ik denk dat boren die geen 0,1mm groter zijn, het ook doen
ja. maar misschien boor je dan wel beetje scheef. Denk je niet? Heb je geen haakse hoek, of eentje die dan ook 0.1 mm afwijking heeft. Toch maar juiste boren kopen dan. alvast bedankt voor de uitleg hoor.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
77
34
Wezep
Deuvels zijn ook niet altijd perfect de maat die het hoort te zijn, in mijn ervaring ook vaak iets groter. In zachtere houtsoorten willen ze dan nog prima in, maar in hardhout wat lastiger. 0,1mm groter boren is dan precies genoeg.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
900
198
juist. Maar waarom dan 0.1 mm. Als je een mal voor 6 mm gebruikt, in combinatie met een houtboor van 6mm, heb je dan een slecht resultaat? Ik bedoel maar, moet je echt die 6.1 mm boor kopen dan?
Ja, die 0,1mm extra is echt nodig. Alles is 0.1mm groter. Maar zelfs met 0.1mm extra is het soms hard slaan met een hamer om de deuvels erin te krijgen. Zo strak werk je nu eenmaal met deze mal. Persen met een goede lijmklem is ook aan te raden. Proefpassing is soms een probleem, want ook zonder lijm krijg je alles maar lastig uit elkaar.
De maten zijn vrij eenvoudig te krijgen (metaalboren), bijv.: International Tools 11.420 ECO PRO HSS spiraalboor, Ø 1 t/m 13

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Volgens mij mis ik nog verschillende andere opties of oplossingen. Heb zelf de voorkeur voor nog ander systeem die ik hier helaas of wellicht gelukkig niet genoemd zie worden.
Andere mogelijkheden fixchips of peanuts zo zijn er nog wel meerdere.
Lamello hou ik persoonlijk niet zo van omdat je dan gebonden bent aan hun gereedschap bijvoorbeeld als met clamex laat dat nu net iets zijn waar ik een hekel aan heb. Net maffia

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Je kunt lamello's ook prima met een schijffrees en bovenfrees infrezen. Alleen met invis en clamex zit je aan hun systeem vast.

Ja de clamex de rest is gelukkig meer keus. Daarom maak ik bewust keuze voor ander systeem. Doe niet mee aan het instand houden. Zijn zoveel mooie systeem fixchips is soort houten lamello en peanuts is meer lammelo achtig en zo zijn er nog vele andere opties ook die niet genoemd zijn eerder.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Loonslaaf der belastingen. Is toch hetzelfde als werken voor baas. Zzper is geen echt bedrijf maar verkapping van uitzendkracht.
het woord ZZP gebruiken we in VL zelden
is vanuit NL ingevoerd
@rolandvs wijst op werken voor een baas en als uitzendkracht
ik verneem dat men in NL kuis houdt in de ZZP'ers die voor slechts 1 baas werken
hier noemen we dat schijnzelfstandigen
de overheid treedt daar tegenop, en beschouwt die na een tijd als werknemer van die ene baas
als ZZP'er kan je hier onder de vorm van een eenmanszaak of onder een juridisch statuut werken, zoals BV, NV, enz
de verlokking om als ZZP'er te werken is voor velen groot, omdat ze dan netto meer overhouden
dat is een vals gevoelen, want ze houden meer over, omdat ze minder sociale bijdragen leveren
daardoor hebben ze op het einde van de rit een lager wettelijk pensioen
ieder zijn vrije keuze

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
In Nederland gaat men ook strenger handhaven tegen schijnzelfstandige.
Maar meeste zzp werken zonder risico nemen geen risico. Voeren werk uit als klant of baas wil. Feitelijk uurtje factuurtje. Is in mijn ogen geen zelfstandige ook is er geen enkele aansprakelijkheid. Is net als uitzendbureau. Vind het bijna schandelijk dat iemand die zichzelf verhuurt op die manier zichzelf zzp of eigen bedrijf noemt. Ze doen feitelijk niets anders dan als ze voor baas of uitzendbureau werken lopen geen enkel risico.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
887
67
Drenthe
Ik ben bang dat dit draadje, mede door mijn bijdrage een andere wending neemt.
Er wordt hier de zzp’ers verweten dat ze in wezen als uitzendkracht functioneren.
Wat ik mij afvraag is of dit de schuld is van de zzp’er of van de (bouw)bedrijven die geen eigen uitvoerend personeel (meer) in dienst hebben, maar meer als inkoper/ coördinator optreden.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Er wordt hier de zzp’ers verweten dat ze in wezen als uitzendkracht functioneren.
Wat ik mij afvraag is of dit de schuld is van de zzp’er of van de (bouw)bedrijven die geen eigen uitvoerend personeel (meer) in dienst hebben, maar meer als inkoper/ coördinator optreden.

Dat is niet bij alle bedrijven zo overigens.
Snap dat ze er zijn. Maar begrijp het niet echt.
Ze nemen niets aan, ze hebben geen risico of aansprakelijkheid en daarnaast dragen ze weinig bij met btw want meeste factureren zonder btw en factureren ze met btw en dragen niets af is uiteindelijk opdrachtgever aansprakelijk. Dus ze is hetzelfde als loondienst maar factureren de uren gewoon. Is niet bij iedereen zo maar heel veel wel. Wat is het nut als zzper voor uitzendbureau te werken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
gn enkel pb
het is verrijkend dat we niet altijd 100 % binnen de lijnen van een draadje blijven
als je het onderwerp van de ZZP'ers uit wil diepen, kan dat perfekt in een apart draadje
als het inderdaad waar is dat in NL de ZZP'ers nu tegen de ledlamp gehouden worden, dan is het nu hét moment

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.