de Record Power 250 lintzaag en de newbie. Een kennismaking

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Nooit een lintzaag gehad of maar gebruikt maar na lang wikken uiteindelijk toch de duik genomen, naar Arnhem gereden en bij Baptist zo'n zaag (Record Power Sabre 250) ingeladen en gelijk een setje extra zaagjes meegenomen.
Gisteren uitgepakt, opgbouwd en uitgeprobeerd.

eraringen:
De machine komt stevig over en zelfs onder mijn onervaren handen deed 'ie na een uurtje stellen wat 'ie moet doen en zaagde mooie 5 mm dikke plakjes van een plankje grenen van 110 mm breed, mooi rechtuit en zonder problemen.
Toen ik een beuken stammetje waar ik eerder met de bovenfrees vlakke kanten aan had gemaakt op 110 mm had aan plankjes wilde zagen had ik af en toe een vastloper. Het kan zijn dat het de aandrijfriem was die slipte. Met het hogere koppel van de lage versnelling (en de aangespannen riem) bleef de zaag soepel gaan.
Vanmorgen het 1/4" blad geprobeerd. Zelfde conclusie: werkt naar behoren.

Een paar opmerkingen
  1. Er zat een braam in het werkblad rond de insert rond de zaag. Daar zou het werkstuk op blijven haken. Eenvoudig op te lossen met een stukje schuurpapier maar ik merkte het braampje pas toen het blad er al op zat en toen was het lastiger weg te werken.
  2. Er zat in de doos al een zaagblad op, onder spanning. Dat lijkt me niet echt in overeenstemming met het advies om het blad te ontspannen als je het niet gebruikt.
  3. Het gemonteerde zaagblad, 3/8" is eigenlijk te smal om de tafel en de geleider op uit te lijnen. Dat lukte pas goed met het 1/2" blad uit het extra setje. Met dat blad heb ik dus ook de plankjes en plakjes gezaagd.
  4. De moer van de bout schroef die het blad moet stabiliseren rond de gleuf is te dik en kan net in de weg zitten voor de rail van de geleider die dan dus niet goed aansluit op het blad en scheef kan komen te zitten. Is maar een half milimetertje of zo maar net genoeg om de uitlijning te verklooien.
  5. Het gat waar de (cylinder) kop van die bout in zit heeft een konische bodem en de ring onder de kop van de bout is vlak. Dat lijnt dus niet lekker uit. Ik vraag me toch af hoeveel een 6 mm boutje met een vleugelmoer doet voor het vlak houden van een stevige gietijzeren plaat.
  6. De drager van de bovenste geleider kan eenvoudig verkeerd vastgeklemd worden, met als gevolg dat hij los schoot tijdens het zagen. Ik merkte dat pas later; bewijs dat je voor recht zagen met een scherpe zaag eigenlijk geen geleider nodig hebt.
  7. Je zou willen dat de stofafzuiging vooral ook zit waar het zaagsel vrijkomt: bij de zaag net onder de tafel. Ik zie nogal veel 'strooisel'.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Het originele 3/8" blad er weer op gezet want je wilt standaard toch iets generieks. Machine afgesteld en ja hoor, zaag loopt weer net zo uit de pas als eerst. Vervangen met de 3/8" uit het extra setje en die loopt wel recht. Het blad dat erop zat is dus gewoon naatje, misschien is het vervormd door de lange tijd stilstaan op de machine. Jammer van het geld en helaas van de moeite.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het originele 3/8" blad er weer op gezet want je wilt standaard toch iets generieks. Machine afgesteld en ja hoor, zaag loopt weer net zo uit de pas als eerst. Vervangen met de 3/8" uit het extra setje en die loopt wel recht. Het blad dat erop zat is dus gewoon naatje, misschien is het vervormd door de lange tijd stilstaan op de machine. Jammer van het geld en helaas van de moeite.
Dat is een bekend fenomeen. Als je de diverse reviews volgt van bijv. De Sabre 350 en 450 zagen van RP, is het eerste dat ze je vertellen dat het meegeleverde lint waardeloos is en als eerste wordt vervangen.
Herzagen doe je inderdaad het beste met een zo breed mogelijk lint: dat werkt het gemakkelijkst. Wil je figuurzagen: dan een smal lintje.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Is de machine wel zijn prijs waard?
Zijn toch nog wel enkele onvolkomenheden.
Ik denk het wel, maar het hangt af van de prijs en de kwaliteit van de alternatieven. Jammer van de gemonteerde zaag, maar de rest van de punten waar ik tegenaan liep is eenvoudig op te lossen of was afstelling. Gebrek aan motorvermogen los je niet zo makkelijk op, en die centrale ontspanner is echt heel handig. (Suggestie voor Record Power: zet daar ook een schakelaartje op. )
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Dat is een bekend fenomeen. Als je de diverse reviews volgt van bijv. De Sabre 350 en 450 zagen van RP, is het eerste dat ze je vertellen dat het meegeleverde lint waardeloos is en als eerste wordt vervangen.
Ja dat had ik gelezen en daarom ook gelijk dat extra setje gekocht. Het lullige is dat het gemonteerde lint (goed lint kost plm. 10 euro, de besparing door een slecht lint te monteren is dus nooit meer dan dat) de eerste kennismaking (customer experience) bepaalt van een machine die vele malen meer kost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Is de machine wel zijn prijs waard?
Zijn toch nog wel enkele onvolkomenheden.
Elke machine heeft wel een of meer onvolkomenheden. De kunst is om die een beetje in beeld te hebben voordat je een machine koopt. Ik probeer dat elke keer. Zo krijg je een goed beeld van wat kleine, simpel op te lossen zaken zijn en zaken die meer structureel zijn. Dat heeft mij doen besluiten om bijv. Geen Hammer 3800 te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Inmiddels heb ik de stofafzuiging geregeld. Slopen was niet noidg.

20211006_114121.jpg
Wat PVC pijp en bochtjes uit de losse troep (wie wat bewaart ...) en een Y stuk en nog een paar bochtjes van de bouwmarkt.

Het latje zit vast met dubbelzijdig kleefband.

Er is ruimte voor alle handelingen maar de pijpen komen niet buiten de omtrek uit.

De 'Y' is op deze manier geplaatst om de 'trek' goed te verdelen tussen boven en onder. De afzuiging heeft niet zo veel capaciteit dus ik moet er zuinig mee zijn.

Twee magneetslotjes tegen de onderkant van de T-slot in de tafel houden samen de afzuigpijp op z'n plaats:
20211006_114158.jpg

en zijn met 1 handeling weg te halen zodat ik bij de afstelling kan.

De stofvanger is heel simpel maar wel effectief. Maximale opening voor maxmale stroming. Ik wil de randen nog wat afronden. De veelheid van mofverbindingen geeft veel flexibiliteit.
20211006_114218.jpg

Het scheelt echt heel veel stof.
 
Laatst bewerkt:

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Inmiddels heb ik de stofafzuiging geregeld. Slopen was niet noidg.

Bekijk bijlage 108666
Wat PVC pijp en bochtjes uit de losse troep (wie wat bewaart ...) en een Y stuk en nog een paar bochtjes van de bouwmarkt.

Het latje zit vast met dubbelzijdig kleefband.

Er is ruimte voor alle handelingen maar de pijpen komen niet buiten de omtrek uit.

De 'Y' is op deze manier geplaatst om de 'trek' goed te verdelen tussen boven en onder. De afzuiging heeft niet zo veel capaciteit dus ik moet er zuinig mee zijn.

Twee magneetslotjes tegen de onderkant van de T-slot in de tafel houden samen de afzuigpijp op z'n plaats:
Bekijk bijlage 108667

en zijn met 1 handeling weg te halen zodat ik bij de afstelling kan.

De stofvanger is heel simpel maar wel effectief. Maximale opening voor maxmale stroming. Ik wil de randen nog wat afronden. De veelheid van mofverbindingen geeft veel flexibiliteit.
Bekijk bijlage 108668

Het scheelt echt heel veel stof.
Hallo Efvee
Ik snap niet helemaal hoe die 2 magneetslotjes het zaakje vasthouden?
Ben benieuwd want ik wil ook een dergelijke stofafzuiging plaatsen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ze houden het zaakje niet vast maar ze zorgen dat de pijp op zijn plaats blijft en niet wegdaait.
Het mondstuk rust tegen de onderste geleiding en tegen de kast rond het onderste wiel. Het kan niet opzij want dan loopt het mondstuk tegen het tafelblad. Je ziet wat zwart tape dat ervoor zorgt dat het horizontale deel haaks op het verticale deel blijft. Het zaakje kan alleen naar voren en daar zitten de magneetjes. Heb twee magneetjes aan elkaar geplakt omdat eentje me te zwak leek. Het was wat ik had liggen. Één nieuwe sterke had ook gekund.

De pijpen zijn 50 mm pvc. De lijmmof van de Y splitsing die in de aansluiting op de machine steekt heb ik verdikt door er een stukje 60 mm regenpijpverbinding omheen te lijmen. Die lijmmof was bij mij een beetje conisch aan de buitenzijde dus dat klemde net lekker in de aansluiting van de machine.
 
Laatst bewerkt:

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Ze houden het zaakje niet vast maar ze zorgen dat de pijp op zijn plaats blijft en niet wegdaait.
Het mondstuk rust tegen de onderste geleiding en tegen de kast rond het onderste wiel. Het kan niet opzij want dan loopt het mondstuk tegen het tafelblad. Je ziet wat zwart tape dat ervoor zorgt dat het horizontale deel haaks op het verticale deel blijft. Het zaakje kan alleen naar voren en daar zitten de magneetjes. Heb twee magneetjes aan elkaar geplakt omdat eentje me te zwak leek. Het was wat ik had liggen. Één nieuwe sterke had ook gekund.

De pijpen zijn 50 mm pvc. De lijmmof van de Y splitsing die in de aansluiting op de machine steekt heb ik verdikt door er een stukje 60 mm regenpijpverbinding omheen te lijmen. Die lijmmof was bij mij een beetje conisch aan de buitenzijde dus dat klemde net lekker in de aansluiting van de machine.
Ok duidelijk ga ook aan de slag
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Nieuwe vinding: Voor de hoeveelheid stof óp werkstuk en tafel maakt het uit of je de gleuf van onderste wielkast naar bovenste wielkast dichtgaat dichtmaakt. Je krijgt dan over de hele hoogte een luchtstroom tegen de looprichting van de zaag en er wordt dus minder zaagsel mee naar boven gesleept.
Het lint wordt door de luchtstroom ook gekoeld.
Ik heb de gleuf nu dichtgemaakt met isolatieband maar schildertape zou ook werken. Moet eraf en vervangen als ik het zaaglint wissel, maar het is maar een klein stukje. Meer permanent zou een stukje magneetband zijn, of een latje met een paar magneetjes en wat tochtstrip.
Of het zin heeft om in de onderste wielkast op kierenjacht te gaan weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik ben ook deze sabre 250 aan het overwegen, maar wat me niet helemaal duidelijk is: heeft deze zaag ook een spanningsindicator?
In algemene zin vraag ik me ook af of zo’n indicator toegevoegde waarde heeft omdat ik andere draadjes lees dat dit geen garantie is voor het knappen van de zaag. Hoor graag jullie meningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.