Na alle tips en discussies over de zin en onzin van perfect haakse gatenrijen bedacht ik mij: laten we de proef op de som eens nemen en proberen het met de meest eenvoudige middelen voor elkaar te krijgen.
En dus... een rest-stuk gegrond MDF uit de 'voorraad' gehaald, een kader gemaakt met een tussenafstand van 96 mm (altijd een leuke uitdaging met een rolmaat ), daarna met een schroef met zéér scherpe punt een reeks centreerpunten aangebracht en nu druk doende met het boren van 77 (!!!) gaten. Gewoon met een 20mm speedboor en met de accuboormachine los in de hand. De accu van de Makita is niet meer de beste, en dus tussen het boren door even tijd om deze post te plaatsen
Eens kijken hoe dat uitpakt; opschalen naar een beter (maar meteen ook véél duurder) systeem kan altijd nog... toch ??
OK heren, daar zijn dan: de resultaten van
de 'budget-test gatenrijen maken voor het werkblad van de MFTC en de MFTC-XL'.
De term "budget" heb ik nog eens verder versterkt door de eigengemaakte bench-dogs: een 4-tal stukjes 3/4 buis, waarvan twee doorboord en voorzien van een spijker zodat ze niet door het blad vallen. En - ik moet bekennen - het valt me zowaar niet tegen...
Nadat ik de dogs had gemaakt even een basic test-opstelling gemaakt: twee dogs langs de lange kant en daar een plank tegenaan. Vervolgens twee dogs ergens halverwege op de korte kant geplaatst en daar een geleiderail tegenaan geplaatst.
Het werkstuk heb ik vervolgens voorzien van een tweetal lijnen.
Lijn nummer 1 is de lijn die werd gemaakt met een schrijfhaak; lijn nummer 2 is vervolgens getrokken langs de geleiderail.
Het resultaat van deze eenvoudige test lijkt veelbelovend
. Binnenkort maar eens even wat teststukken zagen en kijken wat de resultaten daarvan zijn...