de mastodont

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik had het beest al in levende lijve gezien, maar nog niet werkend. Op basis van de looks en uitleg door Ronald had ik wel een vermoeden van werking. Maar dit overstijgt mijn verwachtingen toch wel 😁. Volgens mij is dit ook een stuk sneller dan het coring system van OneWay. Of komt dat door een relatief zachte houtsoort en/of de montage van het filmpje?
Het gaat idd sneller dan de Easy Core van Oneway. We hebben Berk gebruikt voor het filmpje. Dat is natuurlijk zacht hout, maar het lost de krullen ook minder makkelijk is mij opgevallen. Een harde houtsoort zoals Robinia bv snijdt minder snel maar verstopt ook niet zo.
Verder hebben we wel flink gesneden in de montage natuurlijk. Ik kan niet die hele pallet/doos voldraaien in 8 minuten... Was dat maar zo! :)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik mis wel de mogelijkheid om later de bowl blank op de klauwplaat te kunnen zetten.
Met het schalen sten maak ik me daar niet druk om. Eerst drogen en vervormen en als de schaal wordt afgedraaid steek ik er wel een voetje aan. Het heeft toch geen zin om dat tijdens het steken al te doen. De voet vervormt nl ook als de schaal droogt...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Kunnen jullie dat lossen van de krullen niet simpel oplossen door de beitel aan de andere kant in te steken? Dan zit de snijkant aan de onderkant en helpt de zwaartekracht met het verwijderen van de krullen. Zo doe ik dat bij de metaaldraaibank bij diep steekwerk. En de houder voor je steekmes, maak je dat van een fatsoenlijk stukje staal? Of pisbakkenijzer? Voor rik. Een voorwiellager van een voorwiel aangedreven bestelbus is een goedkope bron voor een lager dat zowel axiale als radiale krachten op kan nemen. Gewoon alles wat er van het fuseestuk in de weg zit , er af slijpen.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Kunnen jullie dat lossen van de krullen niet simpel oplossen door de beitel aan de andere kant in te steken? Dan zit de snijkant aan de onderkant en helpt de zwaartekracht met het verwijderen van de krullen. Zo doe ik dat bij de metaaldraaibank bij diep steekwerk. En de houder voor je steekmes, maak je dat van een fatsoenlijk stukje staal? Of pisbakkenijzer? Voor rik. Een voorwiellager van een voorwiel aangedreven bestelbus is een goedkope bron voor een lager dat zowel axiale als radiale krachten op kan nemen. Gewoon alles wat er van het fuseestuk in de weg zit , er af slijpen.
Daar schiet je maar heel beperkt iets mee op. De houtkrullen zwellen onmiddellijk als je ze afgesneden hebt. ze komen dan vast te zitten in de sleuf. Het is net zoiets als boren in nat hout...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Kan je wat winnen door een ronde snijplaat te gebruiken ? Een ronde plaat vouwt de krul wat meer op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.