de mastodont

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik mis wel de mogelijkheid om later de bowl blank op de klauwplaat te kunnen zetten.
Wim, volgens mij is dat altijd het geval als je een bowl coring systeem gebruikt. Die moet je er, na het drogen, zelf aanmaken; bijvoorbeeld met behulp van een jam chuck.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
En hier staat morgen de hele versie... Met Nederlandse ondertitels.

veel plezier met kijken...
Ik had het beest al in levende lijve gezien, maar nog niet werkend. Op basis van de looks en uitleg door Ronald had ik wel een vermoeden van werking. Maar dit overstijgt mijn verwachtingen toch wel 😁. Volgens mij is dit ook een stuk sneller dan het coring system van OneWay. Of komt dat door een relatief zachte houtsoort en/of de montage van het filmpje?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
En hier staat morgen de hele versie... Met Nederlandse ondertitels.


veel plezier met kijken...
Heel gaaf, en heerlijk simpel.

Ik ben wel benieuwd naar 2 dingen.
1. Hoe heb je de hoek van de wisselplaat precies goed gekregen? een paar graden teveel omhoog gericht en hij gaat happen, te veel naar beneden en je moet veel druk zetten en nog veel belangrijker, teveel naar links of naar rechts georiënteerd en de beitel zal naar binnen of naar buiten willen trekken.... dus hoe heb je dit voor elkaar gekregen ik ben erg benieuwd. (ik vermoed dat je het trucje wel een aantal keer per jaar moet herhalen. veel trillingen en lassen gaan niet goed samen. )
2: hoe krijg je de messen weer in de juiste vorm gebogen? dat lukt mij niet zo goed. mijn ervaring is dat uitholmessen, hoe goed je ze ook maakt, uiteindelijk vervormen ze allemaal.

Verder heel veel plezier gewenst met je nieuwe speelgoed!
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142

Voor de mensen die hier heel erg enthousiast door zijn geworden. Je kan dit soort apparaten ook zelf bouwen. Hier een (nogal langdradig) filmpje van mijn 2de poging van een uithol machine. Hopelijk kan ik volgend jaar versie 3 eindelijk gaan bouwen. Dan geef ik weer een update.

En Ronald, dank voor het delen, ik heb weer een hoop van geleerd!

Groeten,
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536

Voor de mensen die hier heel erg enthousiast door zijn geworden. Je kan dit soort apparaten ook zelf bouwen. Hier een (nogal langdradig) filmpje van mijn 2de poging van een uithol machine. Hopelijk kan ik volgend jaar versie 3 eindelijk gaan bouwen. Dan geef ik weer een update.

En Ronald, dank voor het delen, ik heb weer een hoop van geleerd!

Groeten,
Rik
Dank je voor het delen, Rik.
Heel interessant die machine die je zelf gebouwd hebt.

Rik , wat maakt je machine langzamer dan die van Ronald? Minder kracht of heeft het te maken met de constructie van het mes en het scharnier?
Wat zou je willen verbeteren in versie 3?


groeten
Ornament
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dank je voor het delen, Rik.
Heel interessant die machine die je zelf gebouwd hebt.

Rik , wat maakt je machine langzamer dan die van Ronald? Minder kracht of heeft het te maken met de constructie van het mes en het scharnier?
Wat zou je willen verbeteren in versie 3?


groeten
Ornament
Wat mijn machine langzamer lijkt, heeft te maken zijn 3 dingen, video montage, de snelheid waarmee de schaal draait, en hoe hard ik tegen het mes druk. Bij Ronald zie je dat hij dikkere spanen afneemt dan ik. Hij haalt het mes ook vaak terug uit de snede om de spanen te lossen. Toen ik dit filmpje maakte wilde ik testen hoe glad de buitenkant van een schaal kon worden met deze opstelling. Daarin zie je een duidelijk verschil tussen de schaal van de Mastodon, en mijn poging zijn. Aangezien dit om het ruw draaien van schalen gaat lijkt een gladde afwerking zinloos. Maar het geeft mijns inziens ook aan hoeveel trilling er op de messen komt tijdens het draaien. Ik heb gemerkt dat de messen vooral slijten en kapot gaan door trilling en happers. Lassen breken en/of het mes vervormt. Dit herstellen is ERG precies en tijdrovend werk. Samenvattend: waarom doet de machine van Ronald het veel sneller dan die van mij? ik ben hier aan het testen.

Voor versie 3 heb ik een aantal grote veranderingen in gedachten.

1: Het voorste Lager van de machine krijgt veel te verduren. Hier wil ik een groot zwaar lager gebruiken. Tegelijkertijd vind ik het noodzakelijk om het scharnier dat de messen beweegt zo dicht mogelijk bij de voorkant te plaatsen. Hoe dichter je deze bij de voorkant plaatst hoe dieper je schaal kan worden. Dit is nogal een lastige puzzel om te optimaliseren.

2: Vibratie in de messen is in mijn ogen problematisch. om dit te minimaliseren ben ik een aantal dingen van plan. De messen uit een massief stuk te maken. Hoe dit technisch moet weet ik nog niet precies. Ook ga ik proberen om met een uithol beitel te werken ipv een schrapende beitel. Mijn idee is dat de krullen dan niet opbouwen bovenop het mes en je daardoor minder verstoppingen en dus ook minder klappen en vibratie krijgt.
Welke van deze maatregelen zullen werken kan ik op dit moment nog niet doorzien.

3: verder wil ik gebruik maken van perslucht bij de beitel om eventuele krullen uit de snede weg te blazen en blokkades verder tegen te gaan.

@Ronald Kane, Wil je dat we deze technische discussie liever in een apart draadje voortzetten, of vind je het wel passen binnen dit draadje?

@iedereen. Als jullie suggesties hebben hoe het beter/anders kan dan hoor ik het graag!

Gr,
Rik
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-11-07 om 09.11.33.jpg
    Schermafbeelding 2021-11-07 om 09.11.33.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 23
  • Schermafbeelding 2021-11-07 om 09.11.48.jpg
    Schermafbeelding 2021-11-07 om 09.11.48.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: ornament

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Holy crap... Heb je zelf staan hobbyen of heeft iemand die voor je gebouwd? Zowel de bank als de beitels?

En ga je dan ook uitgestoken bowl blanks verkopen?
Ik heb veel hulp gehad van Jan Hovens. Jan kan alles. Eigenlijk heb ik alleen maar gezegd hoe ik had gedacht dat ie er uit moest zien... verder heb ik een beetje staan slijpen en Jan aangemoedigd... :)

Ik wil op termijn idd ook uitgestoken gedroogde voorgedraaide schalen in de webshop aanbieden. Maar dat duurt nog even...
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Wat mijn machine langzamer lijkt, heeft te maken zijn 3 dingen, video montage, de snelheid waarmee de schaal draait, en hoe hard ik tegen het mes druk. Bij Ronald zie je dat hij dikkere spanen afneemt dan ik. Hij haalt het mes ook vaak terug uit de snede om de spanen te lossen. Toen ik dit filmpje maakte wilde ik testen hoe glad de buitenkant van een schaal kon worden met deze opstelling. Daarin zie je een duidelijk verschil tussen de schaal van de Mastodon, en mijn poging zijn. Aangezien dit om het ruw draaien van schalen gaat lijkt een gladde afwerking zinloos. Maar het geeft mijns inziens ook aan hoeveel trilling er op de messen komt tijdens het draaien. Ik heb gemerkt dat de messen vooral slijten en kapot gaan door trilling en happers. Lassen breken en/of het mes vervormt. Dit herstellen is ERG precies en tijdrovend werk. Samenvattend: waarom doet de machine van Ronald het veel sneller dan die van mij? ik ben hier aan het testen.

Voor versie 3 heb ik een aantal grote veranderingen in gedachten.

1: Het voorste Lager van de machine krijgt veel te verduren. Hier wil ik een groot zwaar lager gebruiken. Tegelijkertijd vind ik het noodzakelijk om het scharnier dat de messen beweegt zo dicht mogelijk bij de voorkant te plaatsen. Hoe dichter je deze bij de voorkant plaatst hoe dieper je schaal kan worden. Dit is nogal een lastige puzzel om te optimaliseren.

2: Vibratie in de messen is in mijn ogen problematisch. om dit te minimaliseren ben ik een aantal dingen van plan. De messen uit een massief stuk te maken. Hoe dit technisch moet weet ik nog niet precies. Ook ga ik proberen om met een uithol beitel te werken ipv een schrapende beitel. Mijn idee is dat de krullen dan niet opbouwen bovenop het mes en je daardoor minder verstoppingen en dus ook minder klappen en vibratie krijgt.
Welke van deze maatregelen zullen werken kan ik op dit moment nog niet doorzien.

3: verder wil ik gebruik maken van perslucht bij de beitel om eventuele krullen uit de snede weg te blazen en blokkades verder tegen te gaan.

@Ronald Kane, Wil je dat we deze technische discussie liever in een apart draadje voortzetten, of vind je het wel passen binnen dit draadje?

@iedereen. Als jullie suggesties hebben hoe het beter/anders kan dan hoor ik het graag!

Gr,
Rik
Hoi Rik,
Discussieer er maar op los in dit draadje hoor! Geen probleem!
Dat die schalen er zo ruw uitzien heeft vooral te maken met het gekozen mesje. Het is een ruitvormig mesje en er loopt een punt langs het oppervlak van de uitgestoken schaal. Wordt dus nooit mooi, maar dat vind ik niet zo belangrijk... ik wilde eigenlijk ook nog experimenteren met een rond mesje. Dan heb je dat probleem niet, maar dat is er niet meer van gekomen..
Het mes moet inderdaad erg precies zijn. Als het niet snijdende deel tegen de wand van de schaal loopt levert dit al heel snel veel wrijving op waardoor de motor teveel kracht moet leveren.
Ik denk dat het vervangen van de carbide cutter door een ander mes het probleem van verstoppen en krullen moeten lozen niet zal oplossen. De krullen zetten uit zodra ze gesneden zijn. Het idee van perslucht hebben we mee gespeeld maar niet uitgeprobeerd. Het lossen van de krullen door het mes terug te trekken is ook een fluitje van een cent.
Het positioneren van de messen was wel een dingetje. Lang zoeken naar de hoek waarin ie niet meer hapt en nog wel snijdt... Uiteindelijk staat ie nu goed maar ik heb geen idee waarom...
Het grootste mes is soms net teveel gevraagd van de motor en frequentieregelaar. de kleinste 3 messen gaan als een speer...
Ik hoop dat we een mooi machien van jou te zien krijgen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.