Kijk Sander ik zie het zo:
In het begin van dit topic had je misschien gelijk de video kunnen neer zetten, je komt met een soort van teaser en dan moeten we twee weken wachten op de video.
Op het internet en speciaal in dit soort forums krijg je dan dit soort discussies.
Daar kies je dan toch echt zelf voor.
Naar mijn mening is dit forum bedoeld voor en door houtbewerkers, en niet voor handelaars, tenzij ze forum sponsor zijn.
En ja we worden gesponsord door een handelaar, Baptist, en die helpt Jaap dan ook weer finacieel, daar daar heb ik vrede mee.
Ik heb dit fout, sorry.
In mijn ogen ben je hier om je eigen handel te promoten, want ik lees nergens dat je ook aan het houtbewerken bent,
en dan word ik idd wantrouwig, niet vreemd toch?
Het enigste wat ik hier van jou lees is: festool is rommel en duur, en maffel is geweldig.
En ja festool is duur, maar maffel is ook niet goedkoop.
Zeker vanwege het zeer goede assortiment aan extra systeem spullen kies ik vaak voor festool.
Maar ik heb ook verschillende blauwe bosch of metabo.
Maar als ik met de maffel 50mm dik bankirai of azobé ga schulpen met een 48 tandsblad over lengtes van 3 meter en ik doe dat 100 keer, dan overleefd hij dat ook niet, vooral als je te hard duwd, dus te snel wilt zagen.
Vandaar dat veel hier zeggen, gebruik de machine waar hij voor bedoeld is.
Als er zoals jij zegt er veel mensen zijn die de machine gebruiken voor iets waar hij niet voor gemaakt is, dan ligt dit aan de fabrikant of machine? En als je weet hoe je een zaagblad wisselt dan lukt dit binnen een minuut.
Als mensen denken dat je met een zaagblad alles kunt zagen, tja misschien hebben ze dan beter advies nodig. Met een decopeerzaag heb je ook verschillende zaagjes. Als je met een standaard zaagje aluminium gaat zagen werkt dit ook niet perfect, maar als je het zaagje wisselt voor een geschikt zaagje lukt het ineens wel.
Als je dit vergelijkt om oude verlagen op grote oppervlaktes kaal afteschuren met een dts 400 met korrel 400, en dit lukt niet is dan de dts 400 slecht? Nee want je gebruikt hem dan voor iets waar hij niet voor ontworpen is en dan ook nog met verkeerd schuurpapier.
Je hebt niet voor niets korrel grotes van 40 tot 400. En zo werkt dat met zaagbladen voor een invalzaag net zo.
Ik werk met de atf en de ts 55 sinds ongeveer 1997, en zover ik weet zijn deze machines op de markt gebracht voor plaatmateriaal.
En ja als maffel de machine copieerd en iets verbeterd zodat je er wel massive deuren mee kunt zagen, is daarom de ts55 slecht?
Mijn ervaring is dat als je massieve deuren zaagt met een ander type zaagblad de ts55 dit prima aan kan. Het is niet ideaal, maar het kan.
En de keuze die jij maakt om een paar duizend euro te besteden aan een test is geheel jouw keuze.
Het idee er achter is goed, maar ik verwacht van een vakhandelaar ook advies over wat een machine kan en waar hij voor gebruikt kan worden.
Sterker nog als ik een bedrijf zou hebben die proffesioneel deuren afhangt dan zou ik ook niet gaan voor de ts55 maar voor de ts75.
Maar als ik dan massive deuren van hardhout ga zagen met een 60 tanden blad met de ts75 gaat dit ook niet lukken.
En jou vraag waarom dan ts55 dan dieper kan zagen dan eigelijk goed is voor de machine is vrij makkelijk.
Met een groter diameter zaagblad heb je per omwenteling meer tanden die in het hout slaan, dus zaagt hij makkelijker.
Dus 48 tanden voor plaatmateriaal in een test.
28 of minder tanden voor dikker materiaal in een test is objectiever.
Kom op met de video