klopt maar als ik een 2400 watt bovenfrees en 1500 watt stofzuiger aanzet wordt het toch wat veel met 3900 watt.
wat voor voorzieningen moet je hebben voor 400v?
en wat kost die aanvraag en inbouw?
ps, wat een prachtig hok is het geworden.
Die vloer is erg mooi in whitewash
Voor verlichting en WCD's voor algemeen gebruik maximaal 16A , geen 20A. Normale WCD's zijn ontworpen voor max 16A. 240V komt maar zelden voor dat je dat in huis binnenkrijgt. Bij transformatorhuisje is het anders.
Ik heb een soort van verwarmingsplaat die bedoeld is voor in een douche ruimt (kan dus tegen vocht)
Daar zit een beugel bij en kan ik hem ophangen
Die wordt warm maar niet heel heet en zeker niet aan de achterkant
Deze plaat is 300watt, die hang ik iig op, dat is prima om via een thermostaatschakeling in de winter boven een gewenste temperatuur te blijven (vorst)
Dan heb ik ook nog een ventilator kachel, dat dingetje blaast het in een half uurtje (na een koude nacht) moeiteloos na boven de 20 graden
Verders heb ik niet echt over verwarming nagedacht, lekker bezig zijn doet al een hoop verwarmen ;-)
Nieuwbouw woningen krijgen hier tegenwoordig ook praktisch altijd gelijk een 3x25A, 400V aansluiting sinds het vastrecht gelijk getrokken is. Slechts heel enkel nog 1 fase 40A.Vergeet niet dat België en Nederland op dat vlak behoorlijk durven verschillen. Waar 380V (400V) in Nederland bijna nergens voorkomt in privéwoonsten, zijn er in België heel wat woningen waar wel gewoon 380V binnenkomt.
Zover ik weet (zo is het bij ons en dat heeft de electricien ook als "standaard" bevestigd) wordt in België 16A voor verlichting gebruikt, en 20A voor alle gewone groepen.
Voor Oven/fornuis en andere zware apparaten meestal 25A dacht ik.
Nieuwbouw woningen krijgen hier tegenwoordig ook praktisch altijd gelijk een 3x25A, 400V aansluiting sinds het vastrecht gelijk getrokken is. Slechts heel enkel nog 1 fase 40A.
Kijk, weer wat geleerd..
De reden dat algemene groepen hier in NL op max 16A zitten is vanwege het feit dat de WCD's niet gemaakt zijn voor hogere stromen. Dan zal dat in Belgie dus ook wel anders zijn.
We hebben hier in huis ook een in beton gegoten leiding waar met geen verenpomp doorheen was te komen voor de installateur van het alarm. Het is de pijp naar het knipperlicht op de gevel, 1-hoog.
Ik gebruik daar de volgende truc voor:
Aan de ene kant van de pijp zet je een stofzuigerslang erop. Aftapen met ductape, of met een passend rubber ringetje.
Aan de andere kant een draadje katoen naar binnen geleiden. Bij ons stond de installateur met de stofzuiger op de ladder
Met de stofzuiger haal je de katoenen draad zo door de buis naar de andere kant. Daarna een steviger (nylon)touwtje door de pijp trekken met het katoenen draadje. Daarna kan je de bundel VD-draad met het nylon touw doorhalen.
Op die manier heb ik ook samen met mijn toen 8-jarige zoon het hele huis van coax (tv), cat5 kabel (netwerk) en telefoondraad voorzien. Bij de bouw had ik daarvoor loze pijpen naar iedere kamer laten leggen. Twintig jaar geleden waren netwerken en telefoons nog niet zo draadloos als nu . Als je het wat vaker doet voel je zelfs aan de mond van de zuigslang dat de draad door de pijp is en tegen de binnenkant van de slang fladdert.
Als je de stofzuiger op een lasdoos moet zetten kan je even een stukje gebogen pijp op de betreffende buis zetten, dat is makkelijker dan alle valse lucht via andere aansluitingen op de lasdoos afplakken.
Een wigje dat dat ik langs de vloerdelen had geslagen had ik precies op de buis die daar lag die was dus behoorlijk kapot :-(