Helaas gaat het ook wel eens wat minder goed....
Het leggen van de EPDM blijkt toch lastiger te zijn dan gedacht
De folie is goed rekbaar en als je daar niet heel voorzichtig mee om gaat dan krijg je kreukels en met contact lijm is vast ook echt vást
De kreukels zitten voornamelijk op het dak, door de schaduw/zon lijkt het erger dan het is (de kitranden onder de folie lijk je ook heel erg te zien terwijl die niet meer dan 1mm hoog zijn)
Nu ja, de kreukels zitten op het dak, het is jammer maar het stoort me niet echt heel erg, de zijkanten zie je niks (meer) van als het klaar/afgewerkt is
Tijdens het leggen en het beseffen dat het echt lekker ging hebben we een een foolproof methode bedacht (voor mij helaas te laat)
Als je op YT de filmjes bekijkt word de folie terug geslagen, beide delen in de lijm gezet en dan word de folie een soort glijdend terug geduwd
Bij ons ging dat niet helemaal lekker, je ziet ook niet goed wat er onder het dubbelgeslagen deel gebeurd
EPDM leggen voor dummies
Leg de EPDM op het te leggen dak, laat het een half uurtje rusten, trek het een paar keer aan zodat het goed vlak ligt
Neem dan een koker (liefst zo dik mogelijk 20cm of meer is ideaal) en zo breed als het deel is waar je gaat leggen.
Rol de folie nu om de koker op (zorg dat deze strak is opgerold)
Strijk nu een strook voor de rol in en ook een halve tot 3/4 op de rol, wacht even tot het handdroog is (dit gaat best snel) en rol dat stukje uit
Werk zo verder totdat je klaar bent
Duurt dat niet vele langer ? NEE !
Bij de normale manier moesten wij eerst over de lengte 2 delen terug slaan (een halve meter) daarna van de korte zijde de folie terug trekken zodat de andere zijde, het halve dak is hierdoor vrij, dit smeer je in, doet het andere deel en daarna de 2 lange delen aan de buitenzijde
Als je met een koker werkt is dit niet nodig en kan je over de hele breedte werken het zal voor iemand die dit niet dagelijks doet zeker net zo snel werken
Ik ben blij dat de folie er op ligt, morgen verder met de dakshingles