cycloon

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Ik twijfel een beetje tussen verschillende http://www.ebay.nl/itm/DUST-COMMAND...150?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19e7f29cce of http://www.ebay.nl/itm/DUST-COMMAND...132?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c3f46397c

Bij mij zal die gebruikt worden voor hand gereedschap (cirkelzaag en bovenfrees).

Wat wil het toeval...
ik heb ze allebij.

Het verhaal is dat de dlx versie beter zou werken door de spiraalvormige bovenkant.
Vaak blijft daar stof rondjes draaien totdat je de stofzuiger uit zet of de slang opening blokkeerd.
Dit is inderdaad het geval bij de normale versie.
grote delen blijven vaak lang rondjes draaien.
Ik heb daar bij de dlx versie ook nog last van maar wel iets minder.
Montage is wel anders tussen de modellen.
De normale versie wordt met een schijf met gaten aan de onderkant van de cycloon op een emmer of bak geplaatst.
Dit kan met bout en moer dus lekker vast.
Nadeel is wel dat het deksel niet dikker dan ik meen 6mm mag zijn.
Dus met een dik stevig deksel werkt hij minder goed.
De dlx versie moet af fabriek met 4 heel kleine houtschroefjes vanaf de onderkant vast.
de trechter loopt iets door aan de onderkant zodat je hem prima op een 12mm plaat kan vastzetten maar...
Doordat de 4 meegeleverde schroefjes zo kort en dun zijn zit et helemaal niet vast.
De oplossing was als volgt.

Schroefgaten onderin de xl cycloon uitboren naar 3.5mm
4 trespa schroeven gebruiken om vast te zetten. lekker lang en met een mooie grote kop
In combinatie met wat kit zit hij muurvast.
De dlx versie blijft wel iets meer flexibel na montage.
De normale versie zit steviger op de deksel maar dat deksel mag niet te dik zijn.
In de praktijk blijft hij prima zitten.

Wat wel een probleem was met bijde versies.
de cycloon bestaat uit een cone en een deksel.
dit deksel zit met een soort siliconen kit vast en bljjft slecht zitten.
zelf even met hotglue lijmpistool gefixt door de hele rand vol te plakken.
Dat kan ook met een lijmende kit maar dit ging beter.

Als ik weer mocht kiezen zou ik de dlx versie weer kopen.
na een beetje aanpassen werkte deze toch beter.

Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb gewoon een 9mm triplex bak gemaakt.
Die is sterk genoeg om de onderdruk van de stofzuiger te weerstaan.
Hij is ongeveer 30x30.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Het montage sjabloon voor de gaten welke bij de cycloon zit moet je niet te veel van uit gaan.
die van mij klopt niet geheel.
gewoon middengat zagen iets kleiner en de randen schuin vijlen.
dan 4 spijkers afknippen en in de schroefgaten doen.
dan de cycloon in het gat zetten, aandrukken en de geprikte gaatjes doorboren.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De cycloon is besteld nu maar wachten wanneer die binnen komt.
In tussen kan ik kijken wat ik ga doen een plastic tonnetje met het nadeel van statische ladingen of een houten kist maken dat lijkt mij eigenlijk wel een hele mooie optie.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.504
803
Moordrecht
Zoals ik elders al zei: kijk 's bij de lokale vatenhandel, ik heb gister een 60 liter dekselvat van staal gekocht voor €18,50

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Met zo'n groot vat kom ik niet weg qua hoogte, de stofzuiger en cycloon wil ik graag onder de werkbank.
Maar zal eens kijken als ze ook iets hebben wat lager is zodat het wel past en anders gewoon een houten kistje :)

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Let op!
Een vierkant/rechthoekige op vangbak wordt afgeraden.
voor het beste resultaat een ronde opvangbak gebruiken.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Ik heb zelf een hardplastic emmer met een deksel en als afsluiting een stuk tochtstrip.
in de emmer heb ik een pedaalemmer zak.
dus zodra de emmer vol is.
zak dicht knopen nieuwe er in en gaan.

Voordeel is dat je geen stof uit de bak binnenkrijgt door het overstorten in de vuilcontainer.

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik denk niet dat een rechthoekige vorm het resultaat negatief beïnvloed, zolang er geen luchtstroom van onder de cycloon in komt heeft eigenlijk alleen de geometrie van de cycloon en het afzuigvolume invloed op de werking van het geheel.
Oneida gebruikt ook rechthoekige bakken die bovenop een festool stofzuiger gemonteerd kunnen worden.
Wel altijd zorgen dat er geen lucht van buiten de opvangbak binnen kan komen!

groet john

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
88
Balloërveld (Dr)
Twee weken geleden heb ik een Oneida cycloon bevestigt op een rechthoekige vorm. ( klik )
Ben er tot op heden zeer tevreden over. Of een ronde opvangbak beter zou presteren weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de nieuwe stofzuigerzak nog steeds leeg is.

Jan

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Ik vertel alleen wat de producent aangeeft.
mischien dat de stofcycloon in een ronde emmer beter doordraaid tot op de bodem van de emmer.
En dat een hoekige bak dit afremd.
een vriend heeft hem ook op een rechthoekige bak op de festool werkt prima behalve dat de vuilniszak niet goed in de hoeken blijft zitten.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Ja.

Maak in de deksel met behulp van de frees of zaagtafel een inkeping (rabbet) daar waar het deksel op de kist ligt.
dan ga je naar de bouwmarkt voor tochtstrip.
dat plak je rondom in deze inkeping.
dan een rand van hout maken zodat je deksel op zijn plaata blijft liggen.
Klaar.

Zorg wel dat de bovenrand van de kist goed recht en glad wordt door te verven/lakken.

Monteer het deksel mbv klemmen

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
88
0
Toch nog even...
Klopt het dat de zuigkracht met een cycloon groter is en dat er minder fijn stof ontsnapt?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.504
803
Moordrecht
Toch nog even...
1 Klopt het dat de zuigkracht met een cycloon groter is en 2 dat er minder fijn stof ontsnapt?

1. Ideaal gezien? Nee.. Alles wat je tussen de afzuiger en je apparaat zet, elk bochtje ed. zorgt voor zuigkrachtverlies...
  2. Het is de bedoeling dat je je fijnstof eruit haalt, daar is een cycloon voor. Hoeveel dat is, ligt aan je cycloon, zuigkracht ed.

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Toch nog even...
Klopt het dat de zuigkracht met een cycloon groter is en dat er minder fijn stof ontsnapt?

Een cycloonfilter haalt deeltjes uit de lucht op basis van dichtheidsverschil. Zware deeltjes worden dus beter gefilterd dan lichte deeltjes. Hoewel ik moet zeggen dat mijn cycloon ook heel fijn stof (mdf zagen bijvoorbeeld) grotendeels verwijderd blijft het zo dat een cycloon effectiever is voor de grovere delen.

De zuigkracht is niet groter bij een cycloon, dat zou strijdig zijn met natuurwetten.
De zuigkracht is wel constanter omdat de stofzak in je stofzuiger nauwelijks vervuild en daardoor geen hogere weerstand krijgt.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.504
803
Moordrecht
20150112_211148.jpg

20150112_211207.jpg

20150112_211306.jpg

Even een mogelijkheid laten zien, een Thien Baffle. Ik ben hier ongeveer 3 uur me bezig geweest. Moet nog afgewerkt en getest worden, maar dit heeft me buiten de zaken die ik al in huis had ongeveer 25 euro gekost..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.