Cursus werken met zaagtafel

Edwin_de_V

Actieve deelnemer
12 jun 2025
25
21
40
Nijkerk
Ik weet niet of ik mijn vraag op de juiste plaats stel in het forum, maar anders hoor ik het wel ;-)

Ik ben nieuw in het houtbewerken, maar ben vol enthousiastme bezig om mijzelf verschillende dingen aan te leren. Ook heb ik een zaagtafel gekocht, en wil daar optimaal gebruik van maken. Maar ik merk dat ik toch nog wel erg onder de indruk ben van die tafel. Ik wil niet zeggen bang, maar wel op mijn hoede en wil graag leren om er goed mee te werken. Een foutje is zo gemaakt (mijn eerste kickback gehad, en ontweken ;-)) en ik hou erg van alle tien mijn vingers 😉

Ik zou dus graag een cursus willen volgen om goed en veilig met de tafel te werken. Ook tips en tricks om hem goed af te stellen. Hebben jullie ervaring met een aanbieder, en zou ie mij kunnen adviseren welke cursussen goed zouden zijn?

Alvast bedankt!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.973
3.800
Gaanderen
Een gezonde dosis ontzag is een prima uitgangspunt om te beginnen met de zaag. Ik heb diverse cursussen gedaan bij de schrijn. Echter, niet die met elektrisch gereedschap. Er zit wel een verschil of je zaagt met een 230 V machine of een 400V machine met 7.5 pk. Met beide kun je hele nare ongelukken krijgen.
Gebruik je spouwmes en duwstok en kom niet dicht bij de zaag met je handen,

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
396
161
Almen aan zee
Dan staat er hier wellicht alvast wat info

Edwin_de_V

Actieve deelnemer
12 jun 2025
25
21
40
Nijkerk
Stadswerkplaats Utrecht geeft machine cursussen: houtbewerkingsmachines, vlakbank, vandiktebank, hout machineren, ruw hout bewerken, houtverbreding.
Er zullen er vast wel meer zijn, ook ietsje dichter bij je in de buurt

Verder is YT je grootste vriend voor het afstellen en een eerste blik op veiligheid
Ik ben YT vol aan het uitspelen ;-) maar ik leer het meeste van echt les. Doen waarbij ik vragen kan stellen tijdens het doen.

Die in Utrecht ziet er goed uit. Helaas zijn de cursussen net allemaal gestart maar ga ze in de gaten houden. Thnx voor de tip.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.376
746
Noord-Veluwe / Skåne
Edwin, de eerste vraag is wat voor type zaagtafel je hebt.

Heb je iets wat de Yanks een cabinet saw of een contractor's saw noemen? Of een Europese formaatzaag met een roltafel? Dat maakt namelijk gigantisch veel uit in de manier waarop je ermee zult werken. Het 2e type is duurder, maar ook veel veiliger en (hoewel daar vaak oeverloos over gediscussieerd wordt) nauwkeuriger. Bij machines met een roltafel werkt je vooral links van het blad, hetgeen meer uitmaakt dan je op het eerste gezicht zou denken. Pas als je dit onderscheid hebt gemaakt kun je de best passende cursus voor jezelf en jouw machine kiezen.

Edwin_de_V

Actieve deelnemer
12 jun 2025
25
21
40
Nijkerk
Edwin, de eerste vraag is wat voor type zaagtafel je hebt.

Heb je iets wat de Yanks een cabinet saw of een contractor's saw noemen? Of een Europese formaatzaag met een roltafel? Dat maakt namelijk gigantisch veel uit in de manier waarop je ermee zult werken. Het 2e type is duurder, maar ook veel veiliger en (hoewel daar vaak oeverloos over gediscussieerd wordt) nauwkeuriger. Bij machines met een roltafel werkt je vooral links van het blad, hetgeen meer uitmaakt dan je op het eerste gezicht zou denken. Pas als je dit onderscheid hebt gemaakt kun je de best passende cursus voor jezelf en jouw machine kiezen.
Een contractors is het volgens mij. Ik heb de Hikoki die ZotVanHout zojuist gelinkt heeft.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
838
335
Middelburg
Mijn eerste zaag incident was een kickback op mijn kersverse Erika ik had de parallelaanslag tot voorbij het zaagblad ingesteld tja dan is het wachten op een "leuke" verrassing. Ik ken je zaag niet, maar ik zou zelf altijd de parallelaanslag tot precies in het midden van je zaagblad instellen. En je spouwmes altijd gebruiken en uiteraard je gezonde verstand gebruiken, als je even twijfelt gaat dit wel lukken?,...stop en denk is dit wel zo verstandig, of is het misschien beter om een hulpstuk te maken om het zagen te vergemakkelijken (lees veiliger). En je zaagtafel in de richting van je deur plaatsen mocht er iemand onverwachts binnenstappen dat je niet kan worden verrast. En niet zagen als je moe bent en je concentratie is nihil wegens stress of iets dergelijks. Voor de rest Youtube filmpjes bekijken er zitten hele goede tips tussen en zoals je zegt heb respect voor dat venijnig zaagblad,...succes

• Leuk
Waarderingen: Edwin_de_V

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.963
1.320
Riemst
Mijn eerste zaag incident was een kickback op mijn kersverse Erika ik had de parallelaanslag tot voorbij het zaagblad ingesteld tja dan is het wachten op een "leuke" verrassing. Ik ken je zaag niet, maar ik zou zelf altijd de parallelaanslag tot precies in het midden van je zaagblad instellen. En je spouwmes altijd gebruiken en uiteraard je gezonde verstand gebruiken, als je even twijfelt gaat dit wel lukken?,...stop en denk is dit wel zo verstandig, of is het misschien beter om een hulpstuk te maken om het zagen te vergemakkelijken (lees veiliger). En je zaagtafel in de richting van je deur plaatsen mocht er iemand onverwachts binnenstappen dat je niet kan worden verrast. En niet zagen als je moe bent en je concentratie is nihil wegens stress of iets dergelijks. Voor de rest Youtube filmpjes bekijken er zitten hele goede tips tussen en zoals je zegt heb respect voor dat venijnig zaagblad,...succes
De aanslag mag verder dan het midden van het zaagblad komen als je werkstuk lang genoeg is. De kop van het werkstuk moet altijd vrij zijn als het einde doorgezaagd is. Met andere woorden, het werkstuk mag nooit in zijn geheel tussen geleider en zaagblad zitten. Dan eindigt het met een klapper.
De getoonde zaag heeft een doorlopende geleider over de hele tafel heen. Dus zonder aanpassingen ongeschikt voor het zagen van kleine werkstukken. Een hulpgeleider is dus noodzakelijk.

Edwin_de_V

Actieve deelnemer
12 jun 2025
25
21
40
Nijkerk
De aanslag mag verder dan het midden van het zaagblad komen als je werkstuk lang genoeg is. De kop van het werkstuk moet altijd vrij zijn als het einde doorgezaagd is. Met andere woorden, het werkstuk mag nooit in zijn geheel tussen geleider en zaagblad zitten. Dan eindigt het met een klapper.
De getoonde zaag heeft een doorlopende geleider over de hele tafel heen. Dus zonder aanpassingen ongeschikt voor het zagen van kleine werkstukken. Een hulpgeleider is dus noodzakelijk.
Kijk voor dit soort dingen heb ik dus de cursus nodig ;-)
Ik begrijp namelijk niet helemaal wat je bedoel. Als je een werkstuk verder duw dan waar je blad is, kan je dan ook nog kickback krijg? Nee toch, want kickback komt, als ik alles goed heb begrepen, doordat het blad je werkstuk of afgezaagde stuk ‘oppakt’ en door de rotatie naar je terug schiet. Maakt de lengte van je langsgeleider dan uit als je je hout verder dan het blad duw?

Update: Lees net je bericht nogmaals en zie dat je spreekt over een klein werkstuk dat volledig tussen het blad en de geleider zit. Dan kan de voorkant inderdaad opgetilt worden en terug schieten. Dan snap ik wat je bedoel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.