Computer, schijfruimte kwijt ?!

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
De installer met zit vol met 12gb aan bestanden, die kan ik volgens mij wel leeggooien toch
Dit is een screenshot van na analyse met winddirstat
De screenshot is net iets te klein om leesbaar te zijn. Kan je een grotere plaatsen aub? Die grote rode blok is normaal pagefile.sys, dat is je swap-file. Dat is het bestand dat Windows gebruikt als je meer geheugen gebruikt dan je fysiek in je portable hebt steken. Hoeveel geheugen steekt er in? Op het zicht heb je een pagefile.sys van meer dan 10 GB en dat is wel de moeite ;-).

Je bent geen 35Gb kwijt. Je hebt in een eerdere post alles samen geteld van Document & Settings en dat is 67 GB. Windows heeft normaal een 20 GB nodig +4 GB swapfile (in een PC met 4 GB geheugen). Als je dat samentelt kom je op 91 GB uit.
Dus 2 mogelijke oorzaken:
- te grote swap-file of te weinig geheugen in portable
- iets dat Documents & Settings "vult"

Hieronder zie je beeld op mijn PC (Document & Settings staan hier op de D-drive, dus die zie je niet). Dan kan je vergelijken.

windirstat.jpg

Aanvulling: Ik zie na het posten dat de forumsoftware niet toelaat dat de screenshot groter wordt afgebeeld :-(
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je bent geen 35Gb kwijt. Je hebt in een eerdere post alles samen geteld van Document & Settings en dat is 67 GB. Windows heeft normaal een 20 GB nodig +4 GB swapfile (in een PC met 4 GB geheugen). Als je dat samentelt kom je op 91 GB uit.


Da's niet helemaal waar, de eigenschappen van de totale C schijf waren 67GB, dus daar zit alles bij
Grotere plaatjes kan niet, maar wel deel plaatjes, dan wordt het wel leesbaar (hoop ik) die zal ik nu posten
Er is nu wel 12gb ruimte vrij gekomen omdat ik die ene map heb leeg gekieperd

je ziet, totaal in gebruik 55gb, van de 99,9.... nog steeds vreemd

C1.jpg

C2.jpg

C3.jpg
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Da's niet helemaal waar, de eigenschappen van de totale C schijf waren 67GB, dus daar zit alles bij
Grotere plaatjes kan niet, maar wel deel plaatjes, dan wordt het wel leesbaar (hoop ik) die zal ik nu posten
Er is nu wel 12gb ruimte vrij gekomen omdat ik die ene map heb leeg gekieperd

je ziet, totaal in gebruik 55gb, van de 99,9.... nog steeds vreemd
Oeps, dan had ik het verkeerd begrepen, ik had me gebaseerd op je post van gisteren om 20u21, maar ik zie nu dat je Document and settings ook niet op de C staan?
Je hebt een zwart blokje voor "Bestanden" staan. Het gaat hier om 4 bestanden die 13.7 GB innemen. Welke bestanden zitten hier in? Pagefile.sys?
Wat ik vreemd vind, is dat ik die categorie niet heb...

Bij mij komt het totaal van Windirstat en de properties van de C-schijf overeen. Bij jou dus nog niet op dit moment?

Capture.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee die komen niet overeen, daarom snap ik het niet ;)
Doc. en settings staan wel op de C schijf

eigenschappen1.JPG

C1.jpg

Zie hier, doc en settings

Je denkt toch niet dat ik zomaar de hulptroepen inschakel :p:p:p:p
 

Bijlagen

  • documenten.jpg
    documenten.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 99

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Met F6 kan je Windirstat de <free space> laten zien en met F7 de <Unknown> bestanden (kan je ook aan via Options in het menu). Als je beiden opzet, klopt de rekening dan ?

Andere dingen waar ik aan denk zijn een programmaatje dat automatisch start als je je PC start en ruimte verbruikt: een torrent programma, Popcorntime?

Met ADWCleaner kan je zien of je portable geïnfecteerd zou zijn : http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Voor de rest weet ik het zo dadelijk niet meer. Ik gebruik dan meestal een portable versie van AVG PC Tuneup. Die heeft een clean-functie die vrij goed werkt.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Toxiq,

heb je al naar je system restore ruimte gekeken zoals ik gesuggereerd heb ?

Al die tools al windirstat enz geloof ik niet echt in, aangezien deze met jouw rechten worden uitgevoerd en windows verkenner toont ook dat je bestanden maar 67gb groot zijn.
De issue moet dus mijns inziens te zoeken zijn bij bestanden waar je met je eigen account geen rechten op hebt, zodat je onder je eigen account de grootte van die bestanden dus ook niet kan opvragen.

mvg
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
heb je al gekeken in hoeveel ruimte de laptop reserveerd voor recoveries?
configuratie scherm >> systeem >> geavanceerde systeeminstellingen > systeembeveiliging > configureren

als daar een vrij hoog getal staat voor de recovery, probeer eens in een command prompt het volgende:
vssadmin list shadowstorage

dat zou je een lijst moeten geven hoe groot je backups zijn die niet standaard in de verkenner komen. Als ik de screenshots boven bekijk komt je hiberfil.sys en pagefile.sys al hoger uit dan de 13,7 Gb die je de zwarte bestanden hebt staan.

 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm nu komt er ineens 33,6 gb tevoorschijn als ONBEKEND

Bekijk bijlage 25339

Kan ik daar wat mee, verder kijken wat het is of verwijderen ?

Geinfecteerd betwijfel ik, ik gebruik Avast Internet Security, naar mijn weten toch een zeer goede beveiliging.

@Xanax, nog niet, ik kwam daar niet verder mee, ik heb dit ook gepost

Nederlandse windows:
Start -> computer (rechtermuisknop) -> properties -> .... tot hier ging het goed, daarna ben ik je kwijt :eek: oftewel, welke optie is het in het nederlands, dat is me niet helemaal duidelijk

@Swave: Volgens mij..... hebben we een kanshebber ;)

beveiliging.JPG

schaduw.JPG

Ik vermoed dat dit inderdaad de boosdoeners zijn
Kan ik die verwijderen ?

Ik bedoel, als de boel ooit crashed installeer ik hem net zo lief even fris opnieuw

[EDIT]
Daar was een knopje voor voorzien
Nu heb ik weer 46,5 GB vrij
Heerlijk zo een forum....af en toe even heel wat anders onder de aandacht brengen en dan toch de oplossing vinden
Iedereen bedankt !
 
Laatst bewerkt:

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
@ Toxiq,

mijn suggestie was dezelfde als die van Swave alleen dan genomen via een engelstalige windows (vssadmin is hetzelfde als de "Systeembeveiliging van schijf C:" enkel met een andere interface).
(Werk enkel met engelstalige windows, beroepsmisvorming waarschijnlijk).

Eventueel het maximale gebruik van shadow copies nog op 10% zetten, dat is meer dan voldoende.

mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.