Computer, schijfruimte kwijt ?!

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, deze is niet houtgerelateerd (of toch weer wel, want zonder pc geen forum :))

Mijn C schijf is 99,9 GB
Deze geeft aan dat hij vol raakt (is al een tijdje) ik heb nog 516 MB vrij

Ik weet haast zeker dat dit niet kan
Als ik de C schijf open, verborgen bestanden zichtbaar maak, Ctrl+A en dan de eigenschappen opvraag dan blijkt dat ik slechts 54,2 GB in gebruik heb.
De vuilnisbak zit niet vol, dus dat is het ook niet.

Ik heb ook delen mappen bekeken (eigenschappen) en daar het gebruik bij elkaar opgeteld en dan kom ik ook op 54.2GB uit

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn :confused::confused::confused:
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
voer als eerste volgende commando eens uit:
start/run/cmd (rechtermuisknop uitvoeren als administrator)

dan typ je in: chkdsk /F /R C:

het commando zal vragen om uit te voeren bij opstarten van de pc, kies ja.

herstart je pc (het commando zal starten, dit kan wel even duren).

laat maar weten of het hiermee verholpen is ;)

best ook even doorgeven welke versie van windows je op je PC hebt staan ;), systeembestanden worden standaard niet zichtbaar met verborgen bestanden, deze moet je aparte via opties tonen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Windows 7 Home Premium edition

Ik twijfel of het besturings systeem er bij zit (good point)
Ga ik even bekijken en ondertussen chkdsk /F /R C: uitvoeren

Tot straks...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het kan niet anders dan je tijdelijke ruimte zijn. Druk eens op Control alt deleten en kijk eens wat voor processen er lopen. Onder alle programma's bureau-accessoires systeemwerkset schijfopruiming eens aanklikken. Je fims op portabel schijf of DVD zetten. Foto's idem. Onnodige programma's deinstalleren. Als je kinderen er ook gebruik van maken kun je er gif op innemen dat er een meuk op staat die weg kan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Chkdsk gaf 1.5 gb vrij, nu totaal 2gb vrij
Met systeem bestanden er bij is er ongeveer 65gb in gebruik, nog steeds 35gb kwijt :eek:
Kinderen maken geen gebruik van de pc

pc.JPG

processen.jpg
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
configuratiescherm -> folder options -> view -> hide protected operating system files uitvinken, dan zie je in verkenner onder C: meestal ook nog wat grote files staan. (hiberfil.sys, pagefile.sys enerzijds je hibernations file en anderzijds je swap space file, niet verwijderen, maar verkleinen kan eventueel).

Onder c:\windows vind je af en toe ook een file genaamd MEMORY.DMP, deze kan je gewoon verwijderen zonder problemen (dit is een backup van je werkgeheugen op het moment van een blue screen op je pc).

mvg
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Alle Windows updates blijven ook op je schijf staan en nemen na een tijdje heel wat plek in in de folder Softwaredistribution. Via onderstaande link kan je zien hoe je die kan hernoemen en verwijderen:
http://answers.microsoft.com/en-us/...es-under/8d98d924-b0b1-4f2b-bb4b-13f38126c588

Je kan ook de caches van al je internetbrowsers (IE, Mozilla, Chrome, ...) eens wissen vanuit de browser.

Temp File Cleaner is een tooltje dat vaak tot 10 GB (10%) voor je kan recupereren (en bovenstaande ook doet). Er is een gratis versie van die je hier vindt: http://addpcs.com/software/tfc/#/downloads

Succes! Johan
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
De softwaredistribution folder wordt enkel gebruikt door updates die nog niet geïnstalleerd zijn.
Je kan ook altijd de uninstall data verwijderen van reeds geïnstalleerde updates, maar dat verklaard momenteel de verdwenen 30GB nog niet zodirect, wat mij het hoofddoel lijkt te zijn ;)

mvg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hide protected files is al unchecked
Temp file cleaner wist 700 mb terug te vinden

Updates weghalen geeft ind. wat ruimte maar niet de ruimte die ik kwijt ben
snap er geen snars van :(
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Heb je 1 hardeschijf in je pc? zoja staan er meer dan 1 partitie op die hardeschijf 99.9Gb is namelijk een niet normale schijf grootte dat is normaal 80Gb en daarna 120 Gb het kan dus zijn dat je een verborgen partitie heb waarop bvb je herstel instalatie staan mocht je een oem pc hebben, met een partitie manager tool kan je verborgen partitie zien pas daar wel op als je niet goed weet hoe het werkt als je iets verkeerd doe kan het zomaar zijn dat je alles kwijt bent.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Start -> computer (rechtermuisknop) -> properties -> advanced system settings -> system protection -> configure
hier kan je zien hoeveel system restore ruimte je pc in gebruik heeft, en deze ook deleten
Op deze gebruikte ruimte heb je normaal geen rechten en die zie je dus standaard ook niet terug in door de grootte van de files via windows verkenner op te tellen.

mvg
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Hallo,
Kun je een schermafbeelding posten van de eigenschappen van C:\? Ik neem aan dat je hier kunt zien dat je schijf 100GB groot is en bijna vol is?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De pc is overigens een laptop, maar dat maakt voor het principe niks uit natuurlijk
Er zit inderdaad 1 schijf in, deze is 320GB, de C schijf is dus een partitie (sorry, dat had ik ff moet melden bedenk ik me nu)
Het gekke is dat ik al weken zie dat er steeds meer ruimte verdween van de C schijf, gisteren was er nog iets van 2,48GB vrij, nu nog maar 2,14 (net opgestart)

Dit zijn de eigenschappen

eigenschappen.JPG

Windir stat ga ik proberen, dank je

Nederlandse windows:
Start -> computer (rechtermuisknop) -> properties -> .... tot hier ging het goed, daarna ben ik je kwijt :eek: oftewel, welke optie is het in het nederlands, dat is me niet helemaal duidelijk
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Als je installer leeg gooi kan je niet meer je labtop opnieuw installeren ( terug zetten naar fabrieks instellingen ) meestal krijg je geen windows installatie dvd maar een dvd die de fabrieks instellingen terug zet je kan natuurlijk altijd windows weer terug zetten als je een installatie dvd ergens vandaan heb.
Gebuik je een progamma zoals www.piriform.com/ccleaner/download ? het kan zijn dat je browser heel veel in de cache heb staan wat ie opslaat op je HD je kan je browser zo instellen dat ie bij alsluiten de cache leeg gooit of je gebruik ccleaner hier voor bvb 1 keer per week.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Installer al leeg gegooid, herinstalleren is niet erg, dan pak ik wel een schijfje
Die cache lijkt me onwaarchijnlijk, dat zou toch bij het zichtbare gebruik moeten zitten
Het gaat echt om 35gb die weg/niet zichtbaar is
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Installeer eens treesize. Free edition is wel beperkt maar dit programma laat heel snel laten zien waar de gebruikte ruimte zit, gaat alle folders af en toont hun grootte in overzichtelijk scherm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.