Cirkelzaag met roltafel of losse afkortzaag

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
66
31
Ik ben hobbyist en volg met veel belangstelling discussies over de verschillende type en merken zaagtafels. Ik heb, zoals velen, beperkte ruimte in mijn werkplaats en dus geen ruimte voor een formaatzaag. Als ik grote platen moet zagen gaat dat gewoon met de handcirkelzaag op bokjes.
Voor het schulpen heb ik een gewone stationaire cirkelzaag. Niets bijzonders maar het ding is voor mij goed genoeg. Voor het afkorten heb ik een Bosch GCM 8 SDE afkortzaag ( GCM 8 SDE Afkortzaag | Bosch Professional) . De combinatie van deze 2 zagen maakt dat ik snel kan wisselen tussen schulpen an afkorten.
Nu lees ik hier vele reviews over cirkelzagen met roltafel. Die roltafel wordt dan voornamelijk gebruikt voor afkorten.

Ik begrip dat als je netjes wilt werken er een ander zaagblad voor schulpen als voor afkorten van hout nodig is. Dat betekent dat als je maar 1 machine hebt dat je constant aan het wisselen van zaagblad bent. Tevens is het op een afkortzaag heel eenvoudig om nauwkeurig, ook onder verschillende hoeken, herhaalbaar af te korten. Dat kan met een roltafel ook, maar dat vereist een heel goede (=dure) dwarsgeleider.

Natuurlijk is het hebben van 1 machine een voordeel tov 2 machines in termen van ruimte en kosten, maar ik vraag me af of dat opweegt tegen het verlies aan gebruiksgemak.

Kortom, ik begrip niet waarom er zoveel belangstelling is voor een zaagtafel met roltafel. Of mis ik iets?

Robert

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.507
803
Moordrecht
Roltafel is vreselijk handig met afkorten van meestal wat grotere delen. Maar ook het schulpen van zware delen. Het neemt veel ruimte in, dus als je die niet hebt.. De meeste afkortzagen zijn ook veel minder nauwkeurig, je bent behoorlijk wat geld kwijt voor een goeie.

Nauwkeuriger is een goede afkortgeleider op de tafelzaag. Dan ben je wel beperkt tot de wat smallere stukken. Een hele goede, betrouwbare en veelzijdige optie is een afkortslede voor de tafelzaag.Zelf te bouwen natuurlijk. Dan hangt de nauwkeurigheid wel van je eigen kunsten af, maar het is goed te doen. Als ik langere stukken moet afkorten, klem ik er een stuk multiplex aan vast met een blokje eraan geschroefd of geklemd, werkt net zo goed en wmb nauwkeuriger met minder moeite en het neemt minder ruimte in dan twee machines

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.