Zit het blad er wel goed in? Wellicht zit het net niet goed erin, waardoor het blad niet meer parallel staat. Als de voorzijde verder van de geleider afzit dan de achterzijde, dan klem je het hout als het ware tussen het blad en de geleider.
Nog eens een test gedaan: met de parallelgeleider zo dicht mogelijk naast het blad, kan mijn schuifmaat geen verschil zien tussen afstand van de voorste en achterste tand tot de parallelgeleider. En ook als ik het blad een halve slag draai, zie ik geen verschil.
Wat me wel opvalt, is dat het blad aan een kant meer slijtage heeft dan aan de andere kant. Kan het zijn dat er spanning in het blad zit die niet meetbaar is op de tanden?

Je ziet hier trouwens nog een paar restanten van de hars zitten, en de krasjes van de messing borstel. Met mijn vinger voel ik geen verschil in weerstand van het gelakte deel, het kaalgesleten deel of het bekraste deel.
Zojuist de scherptetest gedaan met mijn nagel: de snijzijden van de tanden geven nog perfect een dun lijntje in mijn nagel als ik die er zacht langs beweeg.