Cirkelzaag duwt hout terug na reinigen zaagblad

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
42
10
Leuven (B)
Aangezien mijn DeWalt DWE7485 zaagtafel minder strak begon te zagen, heb ik vandaag maar eens het fabrieksblad gereinigd. Na veel meters naaldhout te hebben gezaagd over de jaren, was er een laagje hars onder en achter de tanden terecht gekomen. De zaag liet in hardhout ook regelmatig brandsporen achter.
Ik heb een keer of twee een spijker geraakt en een 3-tal tanden mist een klein hoekje maar dat lijkt me niet direct een reden voor brandsporen.
Blad gereinigd met spiritus en een messing borsteltje, afgeveegd en met WD40 ingespoten om roest te voorkomen.
Vol hoop het blad terug geplaatst en wat merk ik: nog steeds brandsporen, EN de machine lijkt het hout terug te duwen. Voorheen gaf de machine geen druk als ik het werkstuk niet aanduwde; alleen tijdens het zagen zelf.
Als ik de parallelgeleider naast het zaagblad zet, zie ik absoluut geen afwijking tussen de voorkant en de achterkant van het blad.

Waar zoek ik nu het best eerst naar?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
2.015
1.164
Omgeving Eindhoven
Ik ga er wel vanuit dat je het blad goed hebt teruggeplaatst en niet achterstevoren? Dat hij nu dus 'achteruit' draait? Heeft mijn opa ook eens gedaan, die vroeg zich af waarom het zo slecht zaagde...

En ik denk weet wel zeker dat een slijpbeurt ook geen overbodige luxe is als het gebruik idd is geweest zoals je omschrijft. Plus dat de bladen die af fabriek op zaagtafels zitten meestal niet van de beste kwaliteit zijn.
Ook: hoeveel tanden heeft het blad? Met een te fijngetand blad, zeker als het ook nog eens minder scherp bot is, is harder hout zagen ook een uitdaging.

• Leuk
Waarderingen: rinus en AvdLinden

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
42
10
Leuven (B)
hoe hoger het zaagblad staat, hoe meer het het werkstuk tegen de tafel drukt
hoe lager, hoe meer het het werkstuk terugduwt
Ik zaag normaal met het blad zo laag mogelijk, en net iets meer dan de tand zelf boven het hout uit. Dus test voor en na de reinigingsbeurt waren met dezelfde stand.

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
42
10
Leuven (B)
Ik ga er wel vanuit dat je het blad goed hebt teruggeplaatst en niet achterstevoren? Dat hij nu dus 'achteruit' draait? Heeft mijn opa ook eens gedaan, die vroeg zich af waarom het zo slecht zaagde...

En ik denk weet wel zeker dat een slijpbeurt ook geen overbodige luxe is als het gebruik idd is geweest zoals je omschrijft. Plus dat de bladen die af fabriek op zaagtafels zitten meestal niet van de beste kwaliteit zijn.
Ook: hoeveel tanden heeft het blad? Met een te fijngetand blad, zeker als het ook nog eens minder scherp bot is, is harder hout zagen ook een uitdaging.
Uiteraard, hij draait netjes met de scherpe kant naar mij toe. Het is een 24T blad. Ik overweeg al een tijd om een 48 of 60 tands blad erbij te nemen, zeker om dunnere materialen mooi te kunnen zagen. Maar juist voor hardhout zou ik dit blad toch graag houden. Ik zal eens kijken of ik een plek vind hier in de buurt waar ze bladen slijpen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
2.015
1.164
Omgeving Eindhoven
Een 24T blad zou, mits scherp, geen problemen moeten hebben met harder hout. Dat zou voor dikker hout ook mijn keuze qua aantal tanden zijn om te schulpen.
Ik zou als eerste kijken om het te laten slijpen (of te vervangen door een nieuw blad; ook 36 tanden kan voor niet te dik hard hout ook nog prima). Want als je alleen het blad hebt losgehaald en na het schoonmaken hebt teruggeplaatst, zou er normaal niets anders aan de hand zijn.
Ook al voelt het nog scherp, het kan toch een groot verschil maken met een echt scherp blad!

Waar ik nu aan denk: als je het met de hand ronddraait, dan slingert het niet toch? En het vibreert ook niet extra als je de zaag aanzet?

Welk soort (en dikte) hout probeer je nu te zagen + is het langshout (schulpen) of dwars (afkorten)?

Voor nieuwe bladen: Ik gebruik zelf graag de bladen van CMT (bij Mobiltecnica in Italië, scheelt heel veel in de prijs tov in NL/BE en ook snel in huis). Wel op een zwart gietijzeren zaag met flink meer vermogen dan jouw zaag, dus daarom iets duurdere bladen.
Maar ook de bladen van Ecotools zijn meer dan prima. Daarbij is de Industrial-lijn de beste qua kwaliteit en de Prof-lijn is meer de hobbylijn (maar ook nog steeds een hele goede prijs-kwaliteit-verhouding). Kan ook een optie zijn om eerst een extra blad aan te schaffen en als dat goed zaagt alsnog je huidige blad te laten slijpen. Dan heb je ook een reserve-blad.

• Leuk
Waarderingen: wijn en MvdB

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
298
91
Amsterdam
Ik zaag normaal met het blad zo laag mogelijk, en net iets meer dan de tand zelf boven het hout uit. Dus test voor en na de reinigingsbeurt waren met dezelfde stand.
De tand net iets boven het hout zorgt voor minder splinters maar duwt ook het hout terug.

• Leuk
Waarderingen: rinus

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
41
27
Arnhem
studiowijn.nl
Geen direct antwoord op je vraag maar: Ik reinig zaagbladen en freesbits altijd met van die schuimende ovenreiniger. Inspuiten, 10min wachten en dan met een papieren- of poetsdoekje en soms een oude tandenborstel schoonvegen. De viezigheid vliegt er af.
Zou een messing borsteltje toch te veel krassen (=wrijving) geven?

Bijlagen

• IMG_0051.jpeg
    IMG_0051.jpeg
    24 KB · Weergaven: 1

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
41
27
Arnhem
studiowijn.nl
Op het snijvlak van de meeste tanden zat ook hars. Alles is er nu af. Het blad voelt nog scherp.
Ik vind het ook altijd lastig om te bepalen wanneer een blad geslepen moet worden. Als het echt bot voelt ben je denk ik te laat. En de langzame aftakeling van je blad merk je niet omdat het dus langzaam gaat.
Eén of twee extra bladen helpen om hier meer gevoel bij te krijgen. Als de ene nog best oké zaagt maar de andere echt veel lekkerder dan merk je het verschil.

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
42
10
Leuven (B)
Ik vind het ook altijd lastig om te bepalen wanneer een blad geslepen moet worden. Als het echt bot voelt ben je denk ik te laat. En de langzame aftakeling van je blad merk je niet omdat het dus langzaam gaat.
Eén of twee extra bladen helpen om hier meer gevoel bij te krijgen. Als de ene nog best oké zaagt maar de andere echt veel lekkerder dan merk je het verschil.
Ik bedenk me dat ik nog een set van 3 bladen heb liggen die ik ooit kocht voor mijn DWS777 afkortzaag maar die zijn te klein en ze werken niet lekker (die heeft standaard maat 216mm en de zaagtafel 210mm, hoe bedenken ze het!). En nu ik bij ecotools rond keek, zie ik dat er voor afkorting speciale zagen zijn met negatieve tandhoek om minder last van splinteren te hebben. Dus ik ga een extra zaag daarvoor kopen en de andere set eens op mijn tafelzaag proberen.

Het gaat wel om een stel Lidl bladen van een euro of 15 per stuk destijds maar het zou in ieder geval een beeld moeten geven van het terug duwen door de zaag.

Voor slijpen van zaagbladen is hier in centraal België precies niet zoveel info te vinden. Er zijn een paar zaken die adverteren maar die zitten allemaal minstens een uur hier vandaan (en nee, ik woon niet in een uithoek 😎).

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
638
307
Almen aan zee
Als je toch een nieuw blad gaat kopen voor je afkortzaag, gun jezelf dan ook een goede nieuwe voor je zaagtafel.
Je huidige blad met beschadigingen aan de tanden en veel meters gemaakt, is echt bot ookal voel je dat niet direct aan een tandje.
Zoals hierboven al gezegd zijn de 'industrial' van Ecotools echt wel fijne bladen, en kosten nog geen drie tientjes. Het gaat een wereld van verschil maken.
Als je er eentje neemt met 36 tanden heb je op een diameter van 210 mm een behoorlijk allround zaagblad.

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
42
10
Leuven (B)
Geen direct antwoord op je vraag maar: Ik reinig zaagbladen en freesbits altijd met van die schuimende ovenreiniger. Inspuiten, 10min wachten en dan met een papieren- of poetsdoekje en soms een oude tandenborstel schoonvegen. De viezigheid vliegt er af.
Zou een messing borsteltje toch te veel krassen (=wrijving) geven?
De borstel heeft inderdaad wel krasjes in de lak van de cirkelzaag van het schrobben. Met pure terpentine kwam de hars niet los en ik had weinig vertrouwen in ovenreiniger. Maar dat zal ik de volgende keer eens proberen.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.956
1.269
‘s-Hertogenbosch
Ik heb het idee/gevoel dat de zaagsnede te smal is…. Te weinig zetting of afgesleten tanden… dit kan voorkomen met een fabrieksblad….. zet er een iets dikker blad op maar niet dikker dan je spouwmes.
Mijn ervaring is dat hoe hoger een blad staat des te sneller gaat het klemmen en warm worden. Bij een dunner blad kan het zomaar een slingerzaag worden door de warmte…

Groetjes John

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
41
27
Arnhem
studiowijn.nl
Voor de zekerheid: Het spouwmes hoort dikker te zijn dan de basis van het zaagblad maar dunner dan de vertanding/zaagsnede. Een blad met specificatie: 210x2.8/1.8x30 Z=48 Gebruik je liefst met een spouwmes halverwege de 2,8 (zaagsnede) en 1,8 (bladdikte) = 2,3
Ik heb het idee/gevoel dat de zaagsnede te smal is…. Te weinig zetting of afgesleten tanden… dit kan voorkomen met een fabrieksblad….. zet er een iets dikker blad op maar niet dikker dan je spouwmes.
Mijn ervaring is dat hoe hoger een blad staat des te sneller gaat het klemmen en warm worden. Bij een dunner blad kan het zomaar een slingerzaag worden door de warmte…

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: MvdB

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
41
27
Arnhem
studiowijn.nl
De borstel heeft inderdaad wel krasjes in de lak van de cirkelzaag van het schrobben. Met pure terpentine kwam de hars niet los en ik had weinig vertrouwen in ovenreiniger. Maar dat zal ik de volgende keer eens proberen.
Het internet vertelt me overigens net dat ovenreiniger weliswaar uitstekend werkt tegen het vuil maar óók de soldeerverbindingen in het zaagblad aan kan tasten. Nooit last van gehad maar toch even melden.

• Leuk
Waarderingen: MvdB

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.