centreerboren

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
aha, vandaar... maar een gewone boor kan ik misschien ook gebruiken?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Als het voor hobbymatig gebruik is, dan volstaat een gewone boor prima.
Moet je veel ladegeleiders of scharnieren doet, dan zijn malletjes en/of speciale gereedschappen altijd een uitkomst.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
678
231
Middelburg
Ik heb van die kleine messing priegel scharnieren, en om mij een hoop leed te besparen, wil ik graag een goede centreerboor voor scharnieren aanschaffen. Ik ken mijn beperking als het gaat om het uitmikken van het midden van een rond gat. Iedere keer zit ik er naast, wat resulteert dat mijn scharnier een fractie verplaats bij het aandraaien van de schroeven. Wat is de beste centreerboor voor scharnieren op dit moment? Als ik zo het internet bespeur wilt het nog wel eens voorkomen dat het het zaagsel bij sommige centreerboren ophoopt. Is dit met name bij de goedkopere of is dit gewoon standaard ongeacht de prijs? Ik ga hem met name gebruiken voor hardhout, zoals eiken, en andere moeilijke houtsoorten. Famag en Festool zijn de duurdere uit het segment, maar wellicht houden die het beter uit, dan die van Alibaba/Banggood? Trend zit daar tussenin, volgens mij ook geen verkeerd merk (zie review van Toolstation). Ondanks dat het een oud topic is wil ik het toch heropenen, ben benieuwd!

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
358
14
Rotterdam
Festool verkoopt geen zelfcentrerende scharnierboren.
Famag is wel een top merk, maar maakt ze waarschijnlijk ook niet zelf.
Ik heb ze van Snappy USA die ooit ook door Trend werden verkocht. Ze hebben een Centrotec aansluiting. Erg handig als je ook Festool boormachines gebruikt.
Ook Bosch en Axminster verkopen redelijke scharnierboren, allen met zeskant (1/4") aansluiting. Die van Axminster ook met Centrotec aansluiting.
Ophoping van zaagsel hebben ze allemaal last van, met name bij (vettig) hardhout. Alhoewel die van Axminster iets meer ruimte rondom de boor lijken te hebben. Zelf testen zou dat moeten blijken.

101934_xl.jpg
95300A.jpg

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Er was hier laatst toch ook een topic over centreerpennen of zoiets. Dat werkt misschien wel beter. Moet je wel handelingen doen. Nadat de punt gezet is moet je boren. Toch denk ik dat je een betere controle krijgt. Ik heb 3 of 4 maten van de hierbovengenoemde centreerboren, maar ik zit er soms toch naast.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
678
231
Middelburg
Er was hier laatst toch ook een topic over centreerpennen of zoiets. Dat werkt misschien wel beter. Moet je wel handelingen doen. Nadat de punt gezet is moet je boren. Toch denk ik dat je een betere controle krijgt. Ik heb 3 of 4 maten van de hierbovengenoemde centreerboren, maar ik zit er soms toch naast.
Bedankt Wim dat verbaast mij ten zeerste je zou anders verwachten waarom heet het dan centreerboor??? Sommige merken hebben naar mijn idee een niet taps genoeg lopende stift waardoor de centroorboor zich niet makkelijk kan centeren in het gat van het scharnier, wellicht is dat bij jou centreerboor ook het geval??. Hoe dan ook, heel vriendelijk bedankt voor het delen van je ervaring!!

Ps de twee foto's hieraan toegevoegd lijken mij goed gevormde stiften die gemakkelijker in het midden centeren ?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
Dit setje heb ik een hele tijd geleden eens meebesteld, om een of andere bizarre reden noemt Toolstation dat verzinkboren 🤔 en daarvoor deugen ze helemaal niet :ROFLMAO:, maar als centreerboor doen ze het prima.
In praktijk gebruik ik vooral de kleinste en voor fijnere schroefjes zet ik ook alleen het puntje daarmee aan.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
678
231
Middelburg
Dit setje heb ik een hele tijd geleden eens meebesteld, om een of andere bizarre reden noemt Toolstation dat verzinkboren 🤔 en daarvoor deugen ze helemaal niet :ROFLMAO:, maar als centreerboor doen ze het prima.
In praktijk gebruik ik vooral de kleinste en voor fijnere schroefjes zet ik ook alleen het puntje daarmee aan.
Zomaar een vraag wat betreft Trend centreerboren . Trend biedt aan laten we zeggen de goedkopere variant hetgeen in jou link staat afgebeeld en de variant, gemaakt in samenwerking met de bekende fabrikant Snappy. Zit hier nog verschil in de goedkopere variant afgezien van de maatvoering?,....want die van Snappy/Trend is echt duurder en dat schilt een slok op een borrel. Ik denk dat het toch om twee verschillende kwaliteiten gaat???

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
Zomaar een vraag wat betreft Trend centreerboren . Trend biedt aan laten we zeggen de goedkopere variant hetgeen in jou link staat afgebeeld en de variant, gemaakt in samenwerking met de bekende fabrikant Snappy. Zit hier nog verschil in de goedkopere variant afgezien van de maatvoering?,....want die van Snappy/Trend is echt duurder en dat schilt een slok op een borrel. Ik denk dat het toch om twee verschillende kwaliteiten gaat???
Aan de hand van fotootjes is het moeilijk om dat te beoordelen, maar ze lijken alleszins heel erg op elkaar.
Het belangrijkste verschil tussen dit setje en de set op de website van Trend NL, is dat die laatste er een (Snappy?) quicksnap adapter heeft bijzitten. Of de boortjes zelf een beter kwaliteit zijn, weet ik dus niet.

Goed om weten: als je het toolstation-setje wil kopen, bestel dan best via de BE website, daar staat het momenteel aan een dikke 7 euro goedkoper dan op de NL website 😲

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
910
1.040
de buurt van den bosch
Als je veel scharnieren moet doen dan snap ik dat je zo iets wil hebben.
Maar als je af en toe wat scharniertjes moet plaatsen doe ik het anders.
Ik meet het eerst even uit waar het midden zit van de schroefgaatjes.
(de gaatjes aan de buitenkant)
Dan maak ik met een kruishout een lijntje en tik met een centerpunt
in dat lijntje 2 puntjes,Gaatjes boren en het scharnier is mooi uitgelijnd.
Werkt prima voor mij.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.152
466
hilversum
Bedankt Wim dat verbaast mij ten zeerste je zou anders verwachten waarom heet het dan centreerboor??? Sommige merken hebben naar mijn idee een niet taps genoeg lopende stift waardoor de centroorboor zich niet makkelijk kan centeren in het gat van het scharnier, wellicht is dat bij jou centreerboor ook het geval??. Hoe dan ook, heel vriendelijk bedankt voor het delen van je ervaring!!

Ps de twee foto's hieraan toegevoegd lijken mij goed gevormde stiften die gemakkelijker in het midden centeren ?

Ik zal morgen even in de schuur moeten kijken ik heb de trend volgens mij die werkt goed.
Heb ook een setje van milescraft gekocht bij gereedschappro en die zijn om te huilen zoveel speling zit er in.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
678
231
Middelburg
Aan de hand van fotootjes is het moeilijk om dat te beoordelen, maar ze lijken alleszins heel erg op elkaar.
Het belangrijkste verschil tussen dit setje en de set op de website van Trend NL, is dat die laatste er een (Snappy?) quicksnap adapter heeft bijzitten. Of de boortjes zelf een beter kwaliteit zijn, weet ik dus niet.

Goed om weten: als je het toolstation-setje wil kopen, bestel dan best via de BE website, daar staat het momenteel aan een dikke 7 euro goedkoper dan op de NL website 😲
Volgens mij zijn het twee verschillende sets. De kleinste van de 3 heeft als maatvoering 2mm tegen 2,4mm voor de goedkopere variant, ook staat op die van Snappy het type, dit ontbreekt geheel bij die van Trend. De goedkoopste set op Amazone van Trend is zeg eens 21 euro, tegen die van Snappy Trend 41 euro (die Quick snap kan toch geen 20 euro rechtvaardigen), en ik zie duidelijk een verschil tussen beiden, die van Snappy heeft een grotere spleet, die het hout kan afvoeren dan die goedkopere (is ook vaak een frustratie bij sommige gebruikers dat hij vastloopt door ophoping boorzaagsel). De goedkopere van Trend staat in zijn geheel niets over Snappy te lezen op de verpakking, voor mij aanwijzingen dat het over verschillende producten gaat,.....zeg maar de Gamma Makita en de professionele Makite bij de vakhandel

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    97,7 KB · Weergaven: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    108 KB · Weergaven: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.