Cederhouten schalen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
4.039
1.421
Emst
Ik heb gisteren een cederhouten schaal gedraaid en dat ging wel heel vlot en het was nog mooi hout ook.
Ik dacht eerst dat het wilg was.
Vandaag nog een blok gepakt en de buitenkant gedraaid, als het niet vervormd dan nog alleen schuren.
De binnenkant moet ik nog aan beginnen.
Eerst op de carp geschroefd, paste net, maar die trilde bij hogere toerentallen erg (750 toeren)
Dan maar op de viceroy, dan is 750 toeren geen probleem, en je staat er beter voor.

IMGP9314.jpg

IMGP9315.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.926
1.241
‘s-Hertogenbosch
Als ik de lijst van nehosoc goed interpreteer zijn ze wel familie van elkaar… ben daar verder nog geen lid maar heb al wel veel interessante informatie gevonden 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫
Overweging om een lidmaatschap aan te vragen 🤔lijkt me wel interessant en een toevoeging.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
275
215
Als ik de lijst van nehosoc goed interpreteer zijn ze wel familie van elkaar…
Ik ken die lijst niet, maar wel de soorten, het zijn beide coniferen. Cederhout komt van de Cedrus atlantica of Cedrus deodara, Thuja plicata geeft Red cedar en Chamaecyparis lawsoniana geeft Yellow cedar. Cederhout wordt veel gebruikt voor potloden.
@de Haan Als de schaal van die stammen uit Frederiksoord is, is het Cedrus deodara. Ceder draait erg mooi weet ik uit ervaring;)

• Wow
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.