Breng je Ikea spullen terug!

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wellicht dat jullie het al mee kregen via andere kanalen, maar dit dus:


je mag geselecteerde meubelen (ik heb even gecheckt wat wij hier nog hebben staan, maar voor mij is het de moeite niet) terugbrengen naar Ikea en dan krijg je, afhankelijk van de conditie een bedrag in tegoed (waardebon) terug waarvan je dan weer nieuwe spullen mag kopen. Ze nemen alleen spullen terug die ze weer in de koopjeshoek kwijt kunnen (dus qua conditie moet je daar rekening mee houden) en ze nemen niks terug waar stof overheen zit (bankstellen, stoelen etc).

SNIP

Dus ja, zie dit maar zoals je het wilt zien. Vriendelijke tip om te gaan shoppen, of handig advies om van je Ikea spullen af te komen (zodat je ze kunt vervangen met échte meubelen... ;)).
Typisch geval van greenwashing. Vraag me werkelijk af of mensen hier de moeite voor nemen.
Mijn vrouw is dol op IKEA omdat ze dan elke paar jaar de spullen kan vervangen...
Koop je iets goeds van IKEA is het vaak al niet meer zo goedkoop.
In Zweden heeft IKEA met SKANSKA een joint venture die compleet gemeubileerde appartementen van iets van 40m2 neer zet . Die kun je dan huren met de garantie dat je elke paar jaar een nieuwe inrichting krijgt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dus..... Welke sloeber heeft dat in een ver land tegen een hongerloon staan doen?
Niemand…. De Metod keukens worden gewoon (exact hetzelfde als alle fabriekskeukens) in een nagenoeg volledig geautomatiseerde fabriek in Europa, voor de EU markt, gemaakt.

Als je graag negatief commentaar levert zorg dan wel dat je de feiten kent.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Niemand…. De Metod keukens worden gewoon (exact hetzelfde als alle fabriekskeukens) in een nagenoeg volledig geautomatiseerde fabriek in Europa, voor de EU markt, gemaakt.

Als je graag negatief commentaar levert zorg dan wel dat je de feiten kent.
IKEA is al een tijdje bezig om zijn productielocaties dichter bij de markten te plaatsen, hierdoor zijn ze minder gevoelig voor risico's van transport en gaan de transportkosten iha omlaag. Het productieproces is zover geautomatiseerd dat daar niet veel te winnen is in lage-lonen-landen. Als je dan produceert waar je de grondstoffen (hout) vindt en waar je afzetmarkt zit, zou je meer winst moeten kunnen maken.


Ik weet dat mijn eerste werkgever voor KPN tot in Oost-Europa de GSM repeaters installeerde, deze werden in NL geprefabriceerd en gingen op een vrachtwagen naar de locatie. Daar stond een kraan en sloot een monteur de boel aan. Klaar.....
Omslag punt lag ergens in Oost-Europa.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Interessant!
Wat ook helpt is dat zo'n bestelling van keukens custom is, en keukens zwaar, dan heeft het zin om het lokaal te doen, want duur transport, en niemand heeft zin om 6 maanden op zijn keuken te moeten wachten (hoewel, als ik kijk hoeveel moeite wij op het werk hebben om spullen binnen te krijgen, zou het inmiddels best een half jaar kunnen zijn...)
Overigens hebben wij op verschillende plekken in huis PAX kasten, in de garage staat er een die ik kocht toen ik 25 jaar geleden in Eindhoven ging wonen, met glazen deur, doet het nog prima, wel wat verstevigd, want hij is in dienst als voorraad kast dus die staat tot aan de nok vol met levensmiddelen, en dat is zwaarder dan een stapel t-shirts. De kwaliteit van die oude PAX kasten is wel anders dan de huidige exemplaren, recent nog wat aanvullende kasten gekocht en dan merk je wel dat de panelen wat lichter zijn en holler klinken dan van die oude exemplaren.
Beter dat houtspanen en houtafval tot meubels verwerkt wordt dan dat het opgestookt wordt.

Ten aanzien van GSM infrastructuur, ik dacht dat dat ook wel veel uit Thailand kwam, Ericsson en Nokia maken ook niet alles meer in Europa. Misschien eindassemblage wel, maar dat bestuukte printplaten uit het verre oosten komen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
SNIP

Ten aanzien van GSM infrastructuur, ik dacht dat dat ook wel veel uit Thailand kwam, Ericsson en Nokia maken ook niet alles meer in Europa. Misschien eindassemblage wel, maar dat bestuukte printplaten uit het verre oosten komen.
We praten hier over begin van deze eeuw:) Maar de basis onderdelen komen idd veelal uit Azië, al is near shoring al langer een trend.

Mijn huidige werkgever bouwt een brug waar de opdrachtgever expliciet in de nieuwe aanbestedingsstukken had opgenomen dat de staal van een Europese leverancier moest komen, als gevolg van kwaliteitsproblemen die ertoe hadden geleid dat de opdracht bij de eerste "winnaar" was weggehaald.
Bij de nieuwe / tweede Botlekbrug speelde ook zoiets. Die heeft niet voor niets nog een paar maanden in de haven gelegen, tussen de combinatie en RWS is aardig wat gevochten mbt de kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.