Brandwerende dubbele deuren en kozijn

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
142
87
Zuid Holland
Dat is helemaal correct voor een Lithium Ion. Ik neem Lithium Ijzerfosfaat.

Vanuit risocobeheersing perspectief, kun je dan niet beter een brand vertragende oplossing bedenken voor je apparaten die een lithium ion batterij hebben? Telefoons, tablets, laptop, electrische fietsen etc. waarschijnlijk allemaal verspreid door je huis hebben een grotere kans om brand te veroorzaken dan die lifepo4 batterij systeem.

Maar dat was natuurlijk niet de vraag hier. Wat ik nog zou toevoegen om brandvertraging te bevorderen is een automatisch blussysteem, iets zoals dit Bonpet automaat brandblusser 12 liter | Brandblussershop

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Als het goed is, is je garage al een brandvertragende kast. Je kan beter aandacht besteden aan detectie en vluchtwegen. De rest is werk voor de brandweer.

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
211
24
Gendt
www.vlodt.nl
...de brandweer heeft deze informatie op hun site staan

ik zou hem persoonlijk nooit in een kast zetten. En een beetje batterij (100kwh)heeft een eigen klimaatregeling en brandblusinstallatie. Maar die vind je dan ook met name op de zakelijke markt.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
132
106
Hoofddorp
ik zou hem persoonlijk nooit in een kast zetten. En een beetje batterij (100kwh)heeft een eigen klimaatregeling en brandblusinstallatie. Maar die vind je dan ook met name op de zakelijke markt.
100 kWh is meer dan een beetje batterij. Daar kan een normaal huishouden 5 dagen mee toe en dat krijg je er particulier zeer waarschijnlijk nooit uit.

Beetje meer on-topic (goede link trouwens): de brandweer geeft dus niet aan dat je hem persé in een kastje moet hangen. Wat al gezegd is, welk type batterij je ook hebt, je krijgt altijd wat warmte ontwikkeling en die warmte moet je kwijt kunnen.

Als ik er al een kastje om heen zou bouwen, zou dat vooral zijn om de batterij en de kabels niet per-ongeluk te
beschadigen, en om goede ventilatie mogelijk te maken. De risico's van beschadigde of slecht aangelegde kabels zijn mogelijk groter dan die van de batterij zelf. In Duitsland hebben ze inmiddels al veel thuisbatterijen, dus misschien dat men daar ook nog tips heeft.
(Een snelle google actie leert dat er daar in ieder geval één onderzoek gedaan is naar het risico van batterijen, ze zeggen dat het risico vergelijkbaar is met die van wasdrogers, maar dat vind ik niet een hele sterke vergelijking, aangezien die vooral in de fik vliegen als mensen de filters niet schoon maken.)

Ik kan me wel voorstellen dat een combinatie van brandalarm, een brand vertragende kast maar met afvoer van rook mbv ventilatie voor een batterij-fik juist wel werkt (de batterij fik is niet zuurstof afhankelijk, alleen alles wat er omheen zit fikt 'gewoon') , maar dat weet de brandweer mogelijk beter.

Voor de topic starter:
Je kan ook nog even kijken op het forum van tweakers.net, daar zijn ook veel mensen met thuisbatterijen in de weer. Ik ben heel benieuwd wat je gaat bouwen.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
133
42
Alkmaar
Mijn thuisbatterij is niet een "of-the-shelf" apparaat maar een combinatie van 3 Victron omvormers met zelfbouw accupakketten. De omvormers hebben actieve koeling in de vorm van ventilatoren en koelribben. Omdat de accu in mijn garage komt waar ik ook mijn houtbewerking hobby uitoefen wil ik dat het wat afgeschermd zal worden. Afscherming voor stof, maar ook herrie ivm een slaapkamer boven de garage (Hout skeletbouw)

De kast zal zorgen voor stof bescherming, geluidsisolatie maar ook een extra tijdsbuffer zijn als er brand ontstaat. Idd meer tijd voor de brandweer en meer tijd voor ons om weg te komen. De kast maak ik van metal stud en fermacel of rode gips platen, geïsoleerd met steenwol of een andere brandwerende isolatie. In de kast komt een brandmelder. Voor mijn nachtrust vind ik het de investering waard.

De accukast krijgt een filter en heeft actieve ventilatie. De warme lucht uit deze kast zal ik waarschijnlijk naar de gang of de garage zelf blazen om de warmte te gebruiken, ik heb daar geen kachel. De ventilatie kan ik uitvoeren met een brandmanchet. In de toekomst komt er nog een warmwatertank en warmtepomp aansluitingen in de kast.

Ik heb hout besteld wat ik zelf zal frezen tot een kozijn. Met een diepere sponning voor een dikkere deur van evt 58mm.

Bedankt voor al jullie reacties en zaken om over na te denken.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.008
Enschede, Twente
De warme lucht uit deze kast zal ik waarschijnlijk naar de gang of de garage zelf blazen om de warmte te gebruiken, ik heb daar geen kachel.
Is het geen optie om hiervoor een (tweedehands) WTW-ventilatieunit te gebruiken? Met een sensor in te schakelen. Warme lucht onttrekken aan de accu-ruimte, verse lucht, die dus voorverwarmd is in de WTW-unit inblazen in de garage, laag-geplaatst ventilatierooster tussen accuruimte en garage voor de circulatie..

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.622
Heb je al contact gehad met je verzekeringsmaatschappij, wat die denken van je knutselproject? Als je de zooi plat brand, is het wel fijn als je wat muntjes krijgt om het weer op te bouwen.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
154
37
Utrecht
Ik begrijp niet dat je allerlei maatregelen gaat nemen voor iets waar je zelf geen vertrouwen in lijkt te hebben, gezien wat je allemaal wilt gaan doen en je anders geen goede nachtrust hebt. Nu zeg je ook dat er een slaapkamer boven de garage is.
Waarom zulke risico’s nemen? Waarom schaf je niet een goede batterij aan met een betrouwbaar bms? Deze zijn brandveilig, zeker tov jouw zelfgemaakte. Hoef je ook al deze oplossingen niet te bedenken en uit te voeren en waarvan je niet eens weet of ze wel goed uitgevoerd worden en zin hebben..
En zoals Chevy zegt; als er brand uitbreekt door je zelfbouwproject; dekt de verzekering wel?

• Leuk
Waarderingen: VLODT

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.860
1.238
Riemst
Bij geforceerde ventilatie met een filter heb je een beveiliging nodig op je luchtdebiet. Bij onvoldoende luchtdebiet door vervuiling of uitval van de ventilator moet je een melding krijgen en moet het systeem uitschakelen. De batterij moet ook voorzien zijn van temperatuursensoren die het systeem uitschakelen bij te hoge temperatuur.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.