Tijd voor de update, helaas gingen er een aantal dingen mis

Als eerste de camera die niet wilde scherpstellen... Oftewel alleen foto's van naderhand, op zich niet heel erg maar foto's tijdens het proces zijn meestal wat leuker.
Ik wilde beginnen met de onderkant van ziricote, had al wel een aardig idee hoe ik dit wilde doen maar zat nog wat te denken over de details. Hieronder een kort verslagje, de ''ruwbouw'' is af maar moet nog wel worden afgewerkt....

Zo moet de onderkant ongeveer worden, ik twijfel welke ronding ik wil hebben aan de onderkant en aan de zijkanten.

Uiteindelijk een beetje gaan klooien en van karton een malletje gemaakt voor de helft, aangezien het toch symmetrisch wordt spiegel ik het aan de andere kant.

Daarna een stukje 6mm multiplex gepakt en met een zwarte stift de boel ''overgetrokken'' op het multiplex. En daarna natuurlijk even spiegelen op de andere kant.

Met de figuurzaag machine de boel uitgezaagd. Hoe preciezer je dit doet hoe minder schuurwerk je hebt. Elk oneffenheid op de ronding zal je terugzien als je later gaat frezen.

De is voor de korte zijde, ik heb geprobeerd de ronding enigszins hetzelfde te maken als het lange deel aan de voorkant.

Daarna met de figuurzaag zo veel mogelijk weggezaagd uit het ziricote, dat veel niet mee met een veeel te fijn zaagje... maar het lukte uiteindelijk wel.

Nog meer stukken uitgezaagd ziricote...

De bedoeling was op hierboven een actie foto te plaatsen van het frezen van de ziricote met daarop de multiplex mal, maar helaas camera werkte niet dus hier geen foto's van.

En hier ging het mis

Ondanks dat ik voorzichtig aan het frezen was vloog er een ''pootje'' weg. Eigenlijk geen verassing aangezien hier al een scheur zat.

Daarna gelijmd en maar een schroef in geramd via de onderkant.

En toen ging het weer fout bij een pootje... opnieuw gelijmd met een schroef.

En toen ging het natuurlijk weeeer 2x fout dus opnieuw 2 schroeven

Uiteindelijk zie je er eigenlijk niet veel van aan de zichtkant dus heel erg is het gelukkig niet. Hoe het komt, tja 1x duidelijk mijn eigenlijk fout, 1x bij voorbaat een duidelijke scheur, en die andere 2x waren pech?

Nog een poging gedaan om alles haaks te zagen.

Ik heb de onderkant en bovenkant onder 10 graden gezaagd zodat de hoek tegenover de grond niet 90 maar 100 graden wordt. Zo valt alles een beetje naar binnen wat mij mooier leek.

De lange is klaar!

De lange en korte zijde, ik heb er nog een klein hoekje af gefreesd zodat het wat minder lomp oogt, en daar heb ik zeker geen spijt van.

Hier is het wat beter te zien.
Al met al toch best wel tevreden, hoewel het schuren en afwerken net zo lang gaat duren waarschijnlijk

Ik was daarna wel benieuwd hoe het geheel er nu ongeveer uit ziet:

Het begint nu ergens op te lijken, overigens helpt de flitser niet echt mee voor mooie foto's

Misschien begin ik morgen met het schuren van een aantal dingen. Niet mijn favoriete onderdeel omdat het altijd vrij lang duurt
To zover de update bedankt voor het lezen en ik hoop morgen met weer een update te komen.