Bouwverslag: Brede buitendeur in Vurenhout met Meranti kozijn

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Mooi verslag en mooie deur! Wat ik doe bij langgatboren is de aanslag altijd aan dezelfde kant (onder of boven) houden. Dan hoeft het niet perfect in het midden te zitten. Als het wel perfect in het midden moet zitten, meet ik eerst de dikte van het materiaal met schuifmaat en teken dan één gat af met een T-liniaal. T-ruler Werkt heerlijk zo'n liniaaltje, echte aanrader. Gezien bij Hooked on Wood en besteld. Ik snap nu al niet meer dat ik zo lang zonder heb kunnen doen...
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Mooi uitgebreid verslag van het maken van een deur .
Ben zelf geen voorstander van vurenhout maar snap je keus .
Een tip , bij de volgende deur de bovenste scharnieren verder uit elkaar maken .
Nu krijg je de scharnierpen van de onderste er niet uit .
Succes met je volgende project .

Groeten Willem
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ergens las ik dat een mm speling goed was. Zelf heb ik 2-3 mm speling aangehouden. Hopelijk is dat genoeg.

Qua lengte van spijkers wist ik niet goed wat de norm was. Ik heb daarom maar boerenverstand gebruikt en ze wat langer gehouden. Mijn idee daarbij was dat een iets langere spijker makkelijker krom slaat. Had ik ze beter korter kunnen houden?
1cm zou
genoeg moeten zijn, slaat best makkelijk om. En in de richting van de nerf omslaan, dan verzinken ze makkelijk in het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en mark20v

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Er schoot me nog een leerpunt te binnen. En dat is de montage van tochtstrippen en vervolgens het afhangen van de deur.

De deurscharnieren heb ik zoals jullie lazen in de werkplaats al gefeeesd en gemonteerd. In eerste instantie hield ik daarbij rekening met de dikte van de tochtstrippen te weten 6mm. Na het infrezen van de sloten kwam ik erachter dat de deur zo wel erg strak tegen de strippen aanlag.

Dit heb ik kunnen corrigeren door de scharnieren een stukje terug naar buiten te zetten. Dit deed ik met afhangen deur: per scharnier de schroeven lossen en dan iets schuin naar buiten gericht de schroeven er weer in draaien. Door het schuin schroeven duwt de kop van de schroef het scharnier een fractie naar buiten toe. Het scharnier gaat zo een mm of 1,5 naar buiten toe. Dit herhaalde ik stuk voor stuk bij alle scharnieren. De deur ligt nu mooi in de tochtstrippen.

Zou ik het nog een keer doen dan hield ik direct een mm of 8 aan voor strip plus speling bij eerste montage.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ergens las ik dat een mm speling goed was. Zelf heb ik 2-3 mm speling aangehouden. Hopelijk is dat genoeg.

Qua lengte van spijkers wist ik niet goed wat de norm was. Ik heb daarom maar boerenverstand gebruikt en ze wat langer gehouden. Mijn idee daarbij was dat een iets langere spijker makkelijker krom slaat. Had ik ze beter korter kunnen houden?
Het krammen van spijker kan je doen met een driehoeksvijltje. Dat vijltje waar je de zaagtanden van een handzaag mee slijp. Wel wijs om daar een oude voor te gebruiken. Het is wel even een kunstje voordat je het ritme er in hebt zitten.

1620672117496.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.