Ik ben weer een stuk verder met de tafel.
Na het lijmen van het tussenstuk heb ik het gat voor de lade uitgezet en uitgezaagd.
Hier heb ik een beetje gesmokkeld qua handgereedschap. Ik heb namelijk geen spanzaag om hem met de hand uit te zagen, dus hier is de decoupeerzaag aan het werk gezet.
Daarna met schaven, beitels en schraapstaal de gezaagde rand zo netjes mogelijk afgewerkt.
Om de lade goed te kunnen monteren heb ik voor een soort hoek profiel gekozen. Hiermee denk ik dat het een stabiele en sterke constructie wordt.
Eerst heb ik de horizontale plank gemaakt, daarna de verticale.
De lade geleider wordt volgens de tekening van de fabrikant alleen aan de verticale plank geschroefd, maar de horizontale zorgt voor extra ondersteuning.
Er zit misschien wat extra hout in de tafel, maar het maakt het monteren van de lade wel een stuk makkelijker.
Deze horizontale planken zitten met een pen en gat verbinding in de voor en achterkant.
Deze verbindingen worden niet gelijmd omdat de werking van het hout dwars op de andere zijwanden is. Dat geeft misschien problemen.
Door de plank eerst in het gat aan de achterkant te steken, kan ik hem aan de voorzijde in dit gat leggen.
Uiteindelijk zal de lade deze verbinding verbergen.
De verticale planken komen ook dmv een pen en gat verbinding, maar deze wordt vanaf de onderkant er in geschoven.
Ik heb nog zitten twijfelen aan een schuif zwaluwstaart, maar dat vond ik toch een iets te grote uitdaging. Ook omdat ik geen zwaluwstaartschaaf heb en de staart dus met conventionele schaven en beitels zou moeten maken.
Met behulp van de net binnen gekomen houten bankklem van TUOH!! Helemaal top!!