bouw eerste tuinhuis

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Mooi Igor! Waarmee beits je het? het blijft namelijk wel mooi zn kleur behouden...

Ik ben van plan om tzt het te behandelen met Skyld van de Ikea...

Ik gebruik HK Lazuur in de kleur douglas. je kan op de site van de fabrikant proefverpakkingen bestellen https://www.hklazuur.com/proefverpakking. ik heb de kleur douglas gekozen omdat het de natuurlijke kleur van het hout als het ware versterkt. geeft een mooi effect. Helaas is het wel best prijzig
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
klein vraagje, maar zijn die balken (horizontaal en verticaal) niet serieus over gedimentioneerd (zeker aangezien er met gesloten wanden wordt gewerkt en een beperkte overkapping)? of is dit een bewuste esthetische keuze?

eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik totaal geen expert in bouwkunde ben maar mss dat ik in de toekomst wel een gelijkaardig project heb ...

groeten
Wim

het is zowel een gedimensioneerde maat en esthetische maat. Ik heb ergens de vuistregel geleerd 20 mm per meter.

een voorbeeld:
bij mij is een van de overspanningen ongeveer 2200 mm
2200/20=110 mm =11 cm

omdat het hout in 10 cm of 15 cm te krijgen is heb ik natuurlijk voor de grotere maat gekozen.
natuurlijk kan ik de wanden dragend maken maar ik wil dat het frame dit niet nodig heeft.

Op andere plekken is de overspanning kleiner maar ik wil met het zelfde hout om esthetische redenen blijven werken. Dit vind ik gewoon mooier.

Ik heb dus voor de hoogte 15 cm Douglas gekozen maar in de breedte ook. Douglas hout kan op langere lengtes gaan torderen om dit te voorkomen/beperken kan je breder hout gebruiken. Ook hier is 15 cm wel weer over gedimensioneerd maar ik vind dit wel weer mooier als de balken vierkant zijn.

Over de maat van de staande palen heb ik niet veel kunnen vinden. Ik heb daar maar dezelfde maat gebruikt. Misschien kan iemand anders hier meer over zeggen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
balkhoogte = 1/20 v.d. overspanning inderdaad
balkdikte = 1/3 v.d. hoogte
50x150 had meer voor de hand gelegen ipv 150x150 (kostentechnisch)

arbeid is het grootste component, en dat kost niets in dit geval...
naja. wat meer krachtvoer dan en de witte motor, of de vloeibare bruine boterhammen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hey stuiver,

is er ook een vuistregel voor de verticale palen? want ik veronderstel dat die "1/20 overspanning en 1/3 balkhoogte" enkel voor een dakconstructie is?

thnx
Wim
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Let op, 1/20 inderdaad voor een schuurdakje of veranda. waarop nagenoeg alleen wat sneeuwbelasting op zou kunnen komen.
als we over verdiepingvloeren praten wordt het een ander verhaal. misschien dat ik dat er beter bij moet zetten... anders krijg je straks ongelukjes met als conclusie: "Ja, dit had ik op een forum gelezen"

kolommen is geen vuistregel bekend bij mij, knik moet worden berekend en zal 9/10 x maatgevend zijn, als de kolom vrij staat.
heb het wel uit moeten rekenen maar dan moet ik echt weer even terug in de boeken.

de vuistregels zijn eigenlijk een beetje opgesteld om makkelijk een constructie te kunnen ontwerpen zonder tekort aan ruimte in te schatten. waardoor je alles weer opnieuw kan doen. (tegenwoordig is dat met de computer minder tijdrovend), in een later stadium wordt alles doorgerekend.

als je echt constructieve dingen gaat doen waar mensen / kindjes overheen lopen gaan we dergelijke vuistregels niet gebruiken en netjes naar de constructeur.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Het eerst deel staat.

20180329_135313.jpg

Ik moet nog een paar dakbalken beitsen dan kunnen die er ook op. Ik twijfel nog wel tussen het eerst dichtmaken van het dak of het bouwen van de wanden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ziet er al gelikt uit! Netjes.

Ik zou eerst het dak erop doen. Dan kan je droog werken mocht het weer slechter zijn.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
De schoren die op de foto te zien zijn zitten er tijdelijk. Als ik de wanden ga bouwen maak ik nieuwe. Aan de voor en achterzijde komen er ook nog een paar tijdelijk voor als ik het dak ga maken
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
De laatste dakbalken liggen er op. Nu het dakbeschot.

Ik twijfel nog hel erg tussen de verschillende materialen die ik daarvoor kan gebruiken. ik wil zeker een tong en groef gebruiken om het beschot onderling te verbinden. Maar de keuze is reuze.

Mijn eerste plan was gebruikmaken van vuren vloerdelen. Dit is makkelijk hanteerbaar en verkrijgbaar en grotere lengtes dan plaatmateriaal. Nadeel is de prijs (redelijk duur)

De tweede keus is plaatmateriaal ik zou 5 platen van 244*122 nodig hebben. Geen idee of dit in de auto past (we hebben wel een grote station). Een plaat van 244*61 past zeker.
De keuze tussen de soorten hout is hier wel het grootst. OSB, underlayment en spaanplaat zijn een paar voorbeelden. Underlayment komt op de zelfde prijs als vloerdelen. Spaanplaat en OSB zijn goedkoper​

wat is jullie idee?


bij voorbaat dank
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Goedkoop underlayment kan gaan werken. Laatst in een klus gezien dat de dakplaten van een tuinhuis in aanbouw erg gingen schimmelen en er grote bobbels en hobbels in kwamen. bij mijn tuinhuis ben ik erg tevreden over de Osb3 - 244x61 platen, van de BMN bouwhandel
 
Laatst bewerkt:

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Ik ben toch voor vloerdelen gegaan. Achteraf was OSB niet heel veel goedkoper. Helaas was een deel van de het hout uitverkocht. Ik wacht dus nog op de laatste paar planken.

Met het mooie weer van de laatste tijd heb ik de wand planken geschilderd. 20180407_141608.jpg
tijdelijk een stelling gemaakt.

Tussen de dakbalken zat nog een open ruimte deze heb ik met wat resthout dichtgemaakt.

20180410_111025.jpg
De achterkant moet nog
 
Laatst bewerkt:

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Er is weer een hoop gebeurd.

Het dak bedekt met vloerdelen en rondom een balk gelegd.
deze balk heb ik over de lengte doorgezaagd om zo het dak waterpas af te kunnen werken

20180417_092003.jpg

daarna het EPDM rubber op het dak uitgelegd en even laten rusten.

20180417_122255.jpg

om het EPDM te lijmen vouw ik het zo dat ik het in delen kan verlijmen
links in de hoek is ook de plek van de waterdoorvoer te zien

20180417_130550.jpg

alles op zijn plek en gelijmd de aansluiting voor de regenpijp zit ook op zijn plek

20180417_171656.jpg

alleen de boeidelen (hier moet ik nog beits voor hebben. ik had net te weinig gekocht) en een daktrim en het dak is af.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hey Igor,

Leuk project. Ziet er goed uit. Hoe ga je de uiteindelijke schoren bevestigen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.