Die (gemakshalve afgeronde toerentallen van 1800 en 1500 komen van een 60 Hz (amerikaans) resp 50 Hz europees) systeem. Ik zou me om dit, voor DEZE toepassing, geringe verschil in het geheel niet druk maken. Het is praktisch uitgesloten dat dit de werking wezenlijk nadelig beinvloed. De goede werking is een samenspel van motorvermogen, toerental, diameterverhouding poelies en schuurrol. Toerental en verhouding diameters zijn niet zo kritisch dat 20% verschil een goede werking verhinderen.
Andere factoren zullen een VEEL grotere invloed op het succes hebben.
maar als je voor je gemoedsrust TOCH wilt corrigeren voor dit verschil, wel, pas dan die omtrekverhouding aan. Bijv 20 % grotere diam rol of 20 % grotere poelie op de rol of 20% kleinere op de motor. Of..... Nou ja je mag het ook anders verdelen bijv 10 % kleinere motorpoelie en 10% grotere rol. Maakt allemaal niet uit.
En ja door aanpassing van die verhouding beinvloed je het koppel. Maar ook dat maakt niet uit zolang je hetzelfde motorvermogen in watts (pk's) neemt. Afgezien van eenheden is watts (pk's) het product van toerental en koppel.
Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je denkt aan een motorvermogen van een 0,5 PK; kan het even niet terugvinden. Hoe dan ook, 0,5 PK lijkt me weinig. Ikzelf zal als ik iets dergelijks ga bouwen minstens het dubbele nemen en ook ivm warmteontwikkeling, een wat lagere omtreksnelheid. Een lage omtreksnelheid vergt minder motorvermogen (1pk vind ik nog aan de lage kant, vandaar) en geeft per tijdseenheid minder warmteontwikkeling. (Maar het schuren duurt langer
).
hoop dat zo duidelijk is met dat koppel toerental en vermogen.
Verder is het allemaal maar intuitie wat ik hier schrijf (maar wel gebaseerd op een brede achtergrond
).
mvg
klaas