Boombank

Paul Michels

Nieuw lid
3 feb 2013
10
0
Wie kan mij helpen aan een goede tekening van een boombank.
Dat is een bank die om de boom heengaat, vaak bestaat deze uit een zeskant met de zitting naar buiten gericht.

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
88
Balloërveld (Dr)
Google even op boombank bouwtekening filetype:pdf en de eerste in de lijst is volgens mij al wat je bedoeld.

Succes!

Ik zie net dat er een icoontje in de link staat. Op de plaats van dat icoontje hoort te staan : p, maar dan zonder spatie.
Op het moment dat je die twee tekens aan elkaar typt, zoals de bedoeling is, dan maakt het systeem er automatisch een icoontje van.
Dit even als toelichting. Tong uitsteken was echt niet de bedoeling...

Groet,
Jan

Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
3
Warffum
Als je een reactie typt en drukt op geavanceerd, dan kan je de optie aanvinken om de smileys uit te schakelen in een tekst.

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
3
Warffum
Om toch nog maar wat toe te voegen aan dit onderwerp: Pinterest. Neem daar eens een kijkje op. En dan zoeken op tree bench, zoeken in het engels levert altijd de meeste resultaten op:)

Bij de eerste afbeelding kom je bijvoorbeeld al uit op deze site, waarbij het stap voor stap uitgelegd wordt en er er zelfs nog een filmpje bij zit over de bouw.
04-tree-bench.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
1
Lochem
Ik zoek ook een tekening,alleen zoek ik de omgekeerde versie.
Tafel om de boom,en dan een bank,vierkant of zeskant..
Niet veel te vinden.
Wie heeft een tekening?

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
11
8
Amsterdam
Een heel oud topic, maar toch de moeite waard om mijn oplossing hier te vermelden vind ik. Het probleem bij de meeste boombank ontwerpen vind ik dat de binnenste poten erg dicht op de boom staan. Bij mijn boom zaten daar ook wortels in de weg. Ik wilde daarom geen poten aan de binnenkant.

Ik heb dit opgelost door een frame te maken in de vorm van een davidster, met de boom in het midden. Het frame heb ik gemaakt van 44*69 mm geïmpregneerd vuren. Op elk punt waar twee balken elkaar raken, heb ik een halfhoutse verbinding gemaakt. Dit om de boom heen gelegd en de verbindingen gemonteerd met woodmax+schroef. Het frame kan nu rusten op zes paaltjes die je op ruime afstand van de boom in de grond kunt slaan of die op de grond rusten. Ik heb het frame met een lange tellerkop schroef op de paaltjes gemonteerd door de halfhoutse verbindingen op de punten. Dit staat drie jaar later nog steeds als een huis.

Ik heb het frame vervolgens bekleed met reststukken van vlonderplanken op dezelfde manier als het bankje hierboven, maar dan zonder rugleuning.(De tuin is nu in een mooiere staat overigens)IMG_0971.JPG

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.411
535
@Jason_1 Heb je ook een foto met de bank er op ?

Het is sterker als je 1 van de driehoeken door laat lopen en de andere richting met een raveelverbinding uitvoerd

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
11
8
Amsterdam
Wat ik me nog wel afvraag: volgens mij hoor je in een balk met meerdere halfhoutse verbindingen, alle inkepingen aan één kant van de balk te maken. Zodat je aan de andere kant een stuk houdt dat over de volledige lengte doorloopt. Echter met een driehoek van balken is dit voor één van de balken niet mogelijk op een van de punten van de driehoek. Heeft iemand hier een beter idee voor een houtverbinding dan halfhouts op de punten van de driehoeken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.259
3.679
Het is ook handig als een boombank deelbaar is. Dan kan je wat makkelijker ongewenst groenvoer verwijderen.

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
11
8
Amsterdam
Het is ook handig als een boombank deelbaar is. Dan kan je wat makkelijker ongewenst groenvoer verwijderen.
Dit frame is verlijmd en kan niet meer van de boom af. Maar de bekleding heb ik in zes panelen gemaakt die makkelijk los kunnen. En het frame kan ook makkelijk van de paaltjes af als die tzt rot zijn. Dus je kunt er goed genoeg bij.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.