Een heel oud topic, maar toch de moeite waard om mijn oplossing hier te vermelden vind ik. Het probleem bij de meeste boombank ontwerpen vind ik dat de binnenste poten erg dicht op de boom staan. Bij mijn boom zaten daar ook wortels in de weg. Ik wilde daarom geen poten aan de binnenkant.
Ik heb dit opgelost door een frame te maken in de vorm van een davidster, met de boom in het midden. Het frame heb ik gemaakt van 44*69 mm geïmpregneerd vuren. Op elk punt waar twee balken elkaar raken, heb ik een halfhoutse verbinding gemaakt. Dit om de boom heen gelegd en de verbindingen gemonteerd met woodmax+schroef. Het frame kan nu rusten op zes paaltjes die je op ruime afstand van de boom in de grond kunt slaan of die op de grond rusten. Ik heb het frame met een lange tellerkop schroef op de paaltjes gemonteerd door de halfhoutse verbindingen op de punten. Dit staat drie jaar later nog steeds als een huis.
Ik heb het frame vervolgens bekleed met reststukken van vlonderplanken op dezelfde manier als het bankje hierboven, maar dan zonder rugleuning.(De tuin is nu in een mooiere staat overigens)