Boog in balken na het op dikte brengen

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
De onderkant is inderdaad nog volkomen vlak

Dan met de cirkelzaag alles op 74mm breedte/dikte zagen (rechte kant tegen de geleider aan houden)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De balken zijn in het begin en op het einde inderdaad 78mm. Naar het midden toe wordt dat minder. Er zijn balken bij waar de hoogte nog maar 74 - 75 mm is.
dan zou ik de hoogte van de bok + rollenbaan in twijfel trekken
als beide hoger staan dan de onderzijde van de schaafmessen, dan trekken ze het hout omhoog, waardoor het in het midden minder hoog wordt
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
dan zou ik de hoogte van de bok + rollenbaan in twijfel trekken
als beide hoger staan dan de onderzijde van de schaafmessen, dan trekken ze het hout omhoog, waardoor het in het midden minder hoog wordt
Zoiets vreesde ik al.
Misschien moet ik beter een vaste tafel maken met blad op exact de juiste hoogte. Weet niet of dat zo makkelijk is. Moet in principe kunnen natuurlijk.
Of de rolbok en rollenbaan veel preciezer op hoogte stellen.

Hoger dan de onderzijde van de messen. Dat is zeker niet het geval. Dat zou wel te erg zijn.
De rolbok en rollenbaan staan waarschijnlijk wel hoger dan de tafel van de vandikte bank, maar zeker niet hoger dan de onderkant van de messen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als de aanvoer en uitvoer een mm lager is dan de vandiktebank moet het redelijk lukken hoor ALS de andere kant inderdaad nog vlak is, de vandiktebank klemt het hout en op deze afstand maakt een mm niet uit. MAAR in of uitvoer hoger dan deze machine is wel een probleem.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
:unsure:
ja, ik doelde op de tafel van de vandikte
bij dit type heb je het voordeel dat de tafel op dezelfde hoogte blijft, en de messen omhoog en omlaag gaan ( niet ?)
dan kan je alles mooi uitlijnen
Bij deze vandike blijft tafel inderdaad op zelfde hoogte.
Het is duidelijk dat ik volgende keer meer aandacht aan uitlijnen van alles moet besteden.
Aan iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken. Geweldig.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Maar de andere kant is nog steeds vlak. Daar is niets mis mee.
De boog is enkel aan de bovenkant van de balk.
Dan moet je een duidelijke overgang kunnen vinden van het moment dat de balk in en uit de rollen loopt
en kan er geen vloeiende vorm zijn aan de zijde die je hebt geschaafd.

heb je een paar goede foto's van een geschaafde balk.

het zijn niet de aan en afvoer tafel
dan zou het einde juist dunner moeten zijn.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
De rolbok en rollenbaan staan waarschijnlijk wel hoger dan de tafel van de vandikte bank
Dat is het probleem.

Als rolblok en/of rollerbaan iets hoger staan dan de tafel van de vandiktebank, dan worden de balkjes iets omhoog geduwd. In de richting van de messen. De messen halen op dat moment wat meer hout weg.

Exacte uitlijning is dus erg belangrijk.
Er is een rede waarom grote zware vlak / vandikte banken langere tafels hebben. En zelfs die moeten perfect uitgelijnd worden.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
Als rolblok en/of rollerbaan iets hoger staan dan de tafel van de vandiktebank, dan worden de balkjes iets omhoog geduwd. In de richting van de messen. De messen halen op dat moment wat meer hout weg.

Exacte uitlijning is dus erg belangrijk.
Er is een rede waarom grote zware vlak / vandikte banken langere tafels hebben. En zelfs die moeten perfect uitgelijnd worden.

Grote zware vlak/vandikte bank passen niet in mijn budget en heb ook geen ruimte hiervoor. :)
Volgende keer zal ik met veel meer zorg de rolbok en rollenbaan opstellen.
Alles waterpas. en dan pas gaan de balkjes er door heen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
passen niet in mijn budget en heb ook geen ruimte hiervoor.
Zo herkenbaar ;-)

Alles waterpas
Dat is eigenlijk niet eens belangrijk. Wel dat alles in één lijn is met elkaar.
(maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook)

dan pas gaan de balkjes er door heen.
Dat gaat zeker lukken !!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgende keer zal ik met veel meer zorg de rolbok en rollenbaan opstellen.
vermits de vandiktetafel steeds op dezelfde hoogte staat, kan je perfekt een blijbaan maken
op hoogte van de vandiktetafel 2 halve lengtes betonplex (omwille van het gladde oppervlak - maar let er op dat de betonplex vlak is)
daar onder een verhoging/verdikking zoals nodig
daar onder een mdf-plaat (best vochtbestendig)
en op die plaat jouw vandiktemachine
onder die mdf-plaat 2 balken op hun kant
wel te verstaan: rechte balken
en die moeten door jouw vandikte
dus de zaag-&schaafcirkel is rond
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
@ZotVanHout ,
Bedankt voor de duidelijke toelichting. Zoiets zou ik wel kunnen maken.
Ik heb er snel een ontwerpje voor gemaakt.
Bedoel je zoiets?
Ik heb hier wel de in- en uitvoer tafels die bij de vandikte komen eraf gelaten. Lijkt me makkelijker om alles uit te lijnen.

1623735264771.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
precies !
hiermee heb je een vandikte die bijna niemand heeft
indien mogelijk, kan je de vandikte er op schroeven, zodat die niet meer kan bewegen
zonder de vandikte kan je de tafel recht zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.