Boog in balken na het op dikte brengen

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
He allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zou jullie advies goed kunnen gebruiken voor het volgende probleem.
Dik weekend heb een aantal balken 4 x 8 en verschillende lengte door de vandikte bank gehaald (Makita 2012 NB).
Bij de kortere balkjes (zo tot ongeveer 140 cm) was het resultaat echt goed.
Maar bij de langere balken (180 tot 220) was er een aanzienlijke boog ontstaan, na het op dikte brengen. Dit was voor sommige balken wel 4mm.

De opstelling die ik heb gebruikt hiervoor is als volgt.
Bij de invoerplaat heb ik twee rolbokken, om de balken te ondersteunen. Bij de uitvoerplaat heb ik een rollenbaan van 200 geplaatst.
Waarschijnlijk stond een en ander niet helemaal waterpas.

Kan iemand mij adviseren waar ik speciaal op moet letten, zeker voor die langere balken.
Alvast erg bedankt
Patrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het hout dat je hebt gebruikt.
Ik neem aan dat er spanningen in het hout zaten, waardoor het na het schaven wat krom is getrokken.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
Had je de balken geschaafd alvorens ze door de vandikte bank te halen?
De balken waren inderdaad geschaafd.

Vermitst het allemaal goed ging voro de kortere balken, is er volgens mij iets niet helemaal correct met mijn opstelling. Misschien de rollenbaan niet helemaal waterpas, of niet de juiste hellingshoek.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het hout dat je hebt gebruikt.
Ik neem aan dat er spanningen in het hout zaten, waardoor het na het schaven wat krom is getrokken.
Iedere plank/balk is natuurlijk verschillend, maar omdat het goed ging met de kortere balken, denk ik toch dat het meer iets te maken heeft met de opstelling of zo, dan met het hout. Het zou teveel toeval zijn dan enkel de langere balken spanning zouden hebben.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
@The Boktor bedoeld of je de balken vlak en haaks gemaakt had voordat je ze op dikte bracht.

een van dikte bank maakt je hout alleen dunner of minder hoog
het komt er net zo krom uit als het er in gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
@The Boktor bedoeld of je de balken vlak en haaks gemaakt had voordat je ze op dikte bracht.

een van dikte bank maakt je hout alleen dunner of minder hoog
het komt er net zo krom uit als het er in gaat.
De balken waren vlak en haaks voor ze de vandikte bank ingingen.
En ze kwamen er uit met een boog, die voor sommige balken wel 4mm was.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Een mm of zo verschil in de rollerbaan zou niet zoveel uit mogen maken. Eens met @boertje125 dat ze in principe net zo recht of krom uitkomen als ze er in gegaan zijn. Ik begrijp een beetje uit je reactie dat ze niet over de vlakbank gegaan zijn voor de vandikte bank?

Hoeveel heb je afgenomen?
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
Een mm of zo verschil in de rollerbaan zou niet zoveel uit mogen maken. Eens met @boertje125 dat ze in principe net zo recht of krom uitkomen als ze er in gegaan zijn. Ik begrijp een beetje uit je reactie dat ze niet over de vlakbank gegaan zijn voor de vandikte bank?

Hoeveel heb je afgenomen?
Het waren planken die ik 4 zijdig geschaafd aangekocht heb. Deze waren te breed (20 cm) en heb ik vervolgens geschulpt tot 8 cm.
Toen heb ik ze door de vandikte bank gehaald met de door gevlakte kant onder. Dus maw, de balken die ik door de vandiktebank haalde zijn aan 3 zijdes gevlakt.
Ik heb in 2 keer 2 mm eraf gehaald. Vooraleer ik het hout door de vandikte bank haalde, heb ik met potlood lijn markering aangebracht op de zijde waar er nog wat afmoest. Om te zien of er inderdaad overal wat hout afgenomen werd

Wat zoeken op andere forums lleert mij dat ik toch niet de enige ben die dit probleem lijkt te hebben.


Een quote van deze discussie:
My guess is you need better infeed and outfeed support. As the board moves through the planer, the force on the pressure rollers is greater at the beginning and end of the cut than the middle. If there's some give in the head mechanism, you can get an uneven cut depth. The issue should be larger on a longer board, where the leverage is greater.

Dit is precies waar ik last van heb.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dik weekend heb een aantal balken 4 x 8 en verschillende lengte door de vandikte bank gehaald (Makita 2012 NB).
Bij de kortere balkjes (zo tot ongeveer 140 cm) was het resultaat echt goed.
Maar bij de langere balken (180 tot 220) was er een aanzienlijke boog ontstaan, na het op dikte brengen. Dit was voor sommige balken wel 4mm.
door bovenstaand engels ga ik niet ploegen
gewoon gezond boerenverstand, zoals we hier te lande zeggen
ik lees dat de oorspronkelijke balkjes 200 mm breed waren
op elk stuk hout, plaat ingebegrepen, zit spanning
schulp je die 200 mm, dan maak je spanning vrij
het vrij komen neemt zijn tijd
vlak je de geschulpte delen binnen die tijd, dan gaan ze nadien nog krommen
steek je ze ondertussen door de vandikte, dan krijg je even goed nog kromming
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125 en vandikte

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
de tafel van de vandikte is bij dit type redelijk kort
rolbokken of rollenbaan zullen weinig helpen wanneer ze niet een onwrikbaar geheel met de vandikte vormen

Bekijk bijlage 104348
Bedankt voor deze reactie. Hoe kan ik dan voor meer ondersteuning zorgen? Ik kan natuurlijk altijd proberen een helper te regelen, maar hoopte dat ik met wat hulp middelen (als rolbok en rollenbaan) het wel allen zou kunnen doen.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
door bovenstaand engels ga ik niet ploegen
gewoon gezond boerenverstand, zoals we hier te lande zeggen
ik lees dat de oorspronkelijke balkjes 200 mm breed waren
op elk stuk hout, plaat ingebegrepen, zit spanning
schulp je die 200 mm, dan maak je spanning vrij
het vrij komen neemt zijn tijd
vlak je de geschulpte delen binnen die tijd, dan gaan ze nadien nog krommen
steek je ze ondertussen door de vandikte, dan krijg je even goed nog kromming
Het is precies het gezonde boerenverstand waar ik naar op zoek ben. :):)
Tussen het schulpen en het door de vandikte halen zat bijna twee weken. Weet niet of dat lang genoeg is om de spanning eruit te laten gaan.
Wat zou ik alsnog kunnen doen, om die balken tioch wat "vlakker" te laten worden. Nog een keer of twee door de vandikte, of gaat dat het probleem alleen maar erger maken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe kan ik dan voor meer ondersteuning zorgen?
zoals @boertje125 & ik aanstippen, kan je uitdaging bij de vorm van de balkjes liggen vooraleer die door de vandikte gaan
als ze er recht door gaan, dan kan de uitdaging bij de ondersteuning liggen
elke vandikte heeft een beperkte reikwijdte (rijkweidte ?)
van zodra het hout langer en zwaarder is, dan de rollen aan kunnen, zakt het hout meer dan dan verhoudingsgewijs door
technisch gezien zou ik voor dit type vandikte een strakke ondergrond van 1 m voor + 1 m na de vandikte maken
daarop komt de vandikte in het midden + voor & na een verstelbare hoogte
de plaat van de vandikte + de hoogtes dienen perfekt in hetzelfde vlak te liggen
niet makkelijk
ook ik ga met mijn combi van een paar 100 kilo af & toe over de grens van het haalbare (om ze er recht uit te krijgen)
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
119
Toen heb ik ze door de vandikte bank gehaald met de door gevlakte kant onder. Dus maw, de balken die ik door de vandiktebank haalde zijn aan 3 zijdes gevlakt.
Ik heb in 2 keer 2 mm eraf gehaald

Dus in principe zouden de balkjes daarna 76mm hoog moeten zijn.

Aan de (van oorsprong) gevlakte kant is dus helemaal niet veranderd/afgehaald. Deze kant zou dus nog gewoon recht moeten zijn. Is deze kant inderdaad nog steeds recht, of staat hij ondertussen ook in een boog.

En ze kwamen er uit met een boog, die voor sommige balken wel 4mm was.
Dan zou er een boog kunnen ontstaan doordat er op sommige plaatsen meer van de balk is afgehaald dan op andere plaatsen. Zijn de balken wel overal 76mm ?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Waarschijnlijk is er, zoals hierboven al aangegeven, na het schulpen de spanning vrijgekomen en is het hout daarom kromgetrokken. Je werkwijze van 2 weken wachten is in zoverre heel goed. Dat doe ik zelf ook altijd.

Door de vandikte halen gaat het probleem niet oplossen. De vandikte kijkt puur naar de dikte van het kleine stukje hout waar hij op dat moment mee bezig is, en haalt daar iets vanaf indien nodig. Dus als je er een hoepel in invoert, komt er een iets dunnere hoepel uit...
Je zult het hout dus eerst moeten vlakken (aan 1 kant vlak en haaks maken, dus de kromming eruit) en vervolgens weer geheel op dikte, met die gevlakte kant als referentie.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tussen het schulpen en het door de vandikte halen zat bijna twee weken. Weet niet of dat lang genoeg is om de spanning eruit te laten gaan.
Wat zou ik alsnog kunnen doen, om die balken tioch wat "vlakker" te laten worden. Nog een keer of twee door de vandikte, of gaat dat het probleem alleen maar erger maken.
2 weken zouden moeten volstaan, tenzij de klimatologische omstandigheden ondertussen meespelen
wat krom in de vandikte gaat, komt er krom uit
technisch ben je nu weer aan vlakken toe
hoe doe je dat ?
maw welk gereedschap / machines heb je daarvoor ?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Zoals geschreven:
Vóór je ze door de vdb haalt moet de andere kant al vlak zijn.

Dus nee, dat zal niet helpen. Eerst weer alles vlakken.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
Toen heb ik ze door de vandikte bank gehaald met de door gevlakte kant onder. Dus maw, de balken die ik door de vandiktebank haalde zijn aan 3 zijdes gevlakt.
Ik heb in 2 keer 2 mm eraf gehaald

Dus in principe zouden de balkjes daarna 76mm hoog moeten zijn.

Aan de (van oorsprong) gevlakte kant is dus helemaal niet veranderd/afgehaald. Deze kant zou dus nog gewoon recht moeten zijn. Is deze kant inderdaad nog steeds recht, of staat hij ondertussen ook in een boog.

En ze kwamen er uit met een boog, die voor sommige balken wel 4mm was.
Dan zou er een boog kunnen ontstaan doordat er op sommige plaatsen meer van de balk is afgehaald dan op andere plaatsen. Zijn de balken wel overal 76mm ?
In 2 keer 2 mm eraf, ik bedoelde hiermee 1mm per keer.

De onderkant is inderdaad nog volkomen vlak. Daar is inderdaad niets aan veranderd.
De balken zijn in het begin en op het einde inderdaad 78mm. Naar het midden toe wordt dat minder. Er zijn balken bij waar de hoogte nog maar 74 - 75 mm is.
En als je het balkeje omdraait, dus met de opdikte gebrachte kant naar beneden en je legt dat op een vlakke ondergrond, zoals mdf plaat, zie je inderdaad duidelijk de boog.
 

PatrickVB

Nieuw lid
14 jun 2021
19
0
Den Haag
2 weken zouden moeten volstaan, tenzij de klimatologische omstandigheden ondertussen meespelen
wat krom in de vandikte gaat, komt er krom uit
technisch ben je nu weer aan vlakken toe
hoe doe je dat ?
maw welk gereedschap / machines heb je daarvoor ?
Heb geen vlakbank. Daarom heb ik de planken ook 4zijdig geschaafd gekocht.
Enkel vandikte bank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.