Ik denk dat men (op het platteland) vooral in de winter bomen velde, omdat er in de lente en zomer op het land gewerkt moest worden. S winters moest je enkel de koeien melken en voeren dan kon je hout gaan zagen. Zo werd er in de winter ook een voordeel gedaan met de sneeuw, hetgeen het slepen van een stam een stuk makkelijker maakt zoals we gezien hebben in de holzrucker, op de bayrische rondpunk site. Deze mannen hebben het hele jaar door dit werk, maar ik denk dat hun grootvaders wel nog ook op het land werkten of ten minste koeien of schapen bezaten. In de zomer moest er gehooid worden, daar ging het hele dorp aan, mensen hielpen elkaar om het gemaaide voor een zomerbui in de schuur te krijgen. Wat anders een ramp is als het gaat regenen en rotten.
Handelaren verzinnen altijd allerlei onzin om hun waar duurder te maken. Antroposofisch of niet, altijd antropomorphisch. Zo blijft de natuur een vraagteken, dat zal ze maar beter blijven gezien de aard van de mens en hun handelsondernemingen.
De ene houthandelaar zegt gewaterd Iepen is enkel goed, dat is beter voor het hout want dan is het resistenter tegen rot en houtworm.
De andere heeft geen poel op de werf of kan om gemeente technische redenen geen stammen wateren en zegt dat het niet nodig is.
Ik denk dat deze techniek enkel nodig is als het iepen onbehandelt voor buitentoepassingen gebruikt wordt. Karren, laadbakken, wagenwielen. Als het niet gewaterd is en nooit echt kurk droog word ( zo droog als tegenwoordig werd het hout vroeger nooit) dan gaat het bij 18 procent nog steeds vrolijk schimmelen. Lage landen kwaal...
De voornaamste reden dat houthandelaren het nog doen is zodat het spint bijkleurt en ze de hele plaat kunnen rekenen zonder gezeur.
Maar de meeste spuiten of dompelen het hout nog steeds preventief in het gif, tegen houtworm. Lekker hoor...je moet dus altijd vragen of het Iepen wel Biologisch is...
Vind het nogal opmerkelijk dat ik als beginnend houtbewerker Wind droog Iep heb gekocht voor 600 de m3 en dat de kosten nu vaak rond de 1200 minimaal liggen voor dit zelfde wind droge Iepen binnen 5 jaar. Dat is toch crimineel...? Niemand die er wat over hoor zeggen. handelaren denk ik dan, kun je dus blijkbaar nooit vertrouwen, ze lullen altijd met de wind mee..
Het is Prachtig om je eigen hout te oogsten, dat is denk ik de enige manier om deze kermis te omzeilen, je mag er gelukkig mee zijn dat je zoveel materiaal tot je beschikking krijgt. Ik hoop dat de eiken niet te hollands...ruw zijn met noesten maar lekker takvrij.
Groetend,