A
Athanor
Guest
De blokroosters van de sleepboot Assistent, van mijn neef en zijn maat, zijn aan vervanging toe. Nu is het de bedoeling dat ik de uitdaging aanga om vervangende exemplaren te maken. Dat lijkt me met name een mooie uitdaging, omdat ik voor mijn eindexamen voor de kopklas jacht en carrosseriebouw ook een blokrooster moest maken. Ik ga hier even goed de tijd voor nemen om het voor te bereiden en uit te voeren. De voorbereiding begint met het hier ter discussie stellen van het onderwerp en het verzamelen van tips en adviezen. Ik heb veel vragen, die zal ik vandaag niet allemaal plaatsen. Maar eerst een aantal foto's om jullie te laten oriënteren op de opgave.
De eerste vraag die ik heb, gaat over de te gebruiken houtsoort. De opdrachtgever gaat voorlopig van teakhout uit. Nu willen ze het rooster echter ook lakken of in de olie zetten. Bovendien is het traditioneel voor de sleepboten zo dat de binnenkanten in het rooster in rood worden geverfd. Nu vraag ik me af of ik ook een andere houtsoort kan adviseren. Welke is dan goed werkbaar gezien de constructie van het geheel die in weer en wind zal verkeren (vnl. op zoet water hoor) Voor teakhout heb ik overigens ook al een groot verschil in prijs gezien bij de verschillende leveranciers.
Hierbij de link naar de site van de boot: http://home.kpn.nl/mslb-assistent/index.html
Fons
De eerste vraag die ik heb, gaat over de te gebruiken houtsoort. De opdrachtgever gaat voorlopig van teakhout uit. Nu willen ze het rooster echter ook lakken of in de olie zetten. Bovendien is het traditioneel voor de sleepboten zo dat de binnenkanten in het rooster in rood worden geverfd. Nu vraag ik me af of ik ook een andere houtsoort kan adviseren. Welke is dan goed werkbaar gezien de constructie van het geheel die in weer en wind zal verkeren (vnl. op zoet water hoor) Voor teakhout heb ik overigens ook al een groot verschil in prijs gezien bij de verschillende leveranciers.
Hierbij de link naar de site van de boot: http://home.kpn.nl/mslb-assistent/index.html
Fons