Bedoel je dat de kans op vervormen groter is als je dat in een eigen oventje doet? Hoe komt dat? (leek me nou juist leuk om dat zelf in je proces te hebben, maar dan moet je er niet voor worden afgestraft met kromme beitels).
hm, ik heb het vage plan een eigen oven te bouwen met door een rekentuigje gecontroleerd opwarm en afkoel curve (dat is vooral om het leuker te maken). Ik heb hulp van een IC geschoolde buurjongen, Staal ingepakt in hardingsenveloppen en zo. Maar.... helaas desalniettemin nog kans op gedonder begrijp ik..
Maar toch... het project lijkt me leuk. Ik blijf er nog over denken.
hm, ik heb het vage plan een eigen oven te bouwen met door een rekentuigje gecontroleerd opwarm en afkoel curve (dat is vooral om het leuker te maken). Ik heb hulp van een IC geschoolde buurjongen, Staal ingepakt in hardingsenveloppen en zo. Maar.... helaas desalniettemin nog kans op gedonder begrijp ik..
Maar toch... het project lijkt me leuk. Ik blijf er nog over denken.
mvg
Klaas
Ha Wilco,Gewoon proberen! Hele volksstammen harden zo hun zelfgemaakte messen en anderen gereedschappen. Wat jij hierboven beschrijft is ook exact wat ik ooit nog eens wil gaan doen. Mijn verhaal was ook niet om te ontmoedigen, maar enkel om aan te geven dat het niet vanzelf gaat ;-).
goeie vakantie !Gelukkig heb ik vier weken vakantie
Die beitel is bedoeld voor fijn werk, dat is specifiek overeengekomen met diegene die de beitel gaat gebruiken. Meer zoals je een Engelse 'paring' beitel gebruikt. Het handvat dat erop komt is er ook naar gemaakt.WIilco fantastisch mooi "speelgoed" . Is de arend van die 50mm beitel niet iets aan de kleine kant?
Nog niet taps ;-). Het zal nog licht aangeschuind worden. Inbranden doe ik overigens sowieso niet. Een getrapt gat boren met een goede klemming van het hout waarbij de vierkante vorm van de arend het ronde gat 'oprekt' heb ik veel betere ervaringen mee.En niet taps, zodat je hem niet kan inbranden. Dit lijkt meer een arend om in een plastic handvat te persen.