Momenteel werk ik samen met iemand aan aan het realiseren van een houten speedboot van een meter of 6.
We hebben het plan om deze boot te gaan bouwen van Paulownia (Kiri) hout. Dat zou weleens zeer geschikt kunnen zijn. Wereldwijd zijn wel wat boten en kano's gebouwd van dit hout. Ook wordt het van oudsher gebruikt voor surfboards.
We willen een poging doen het zo duurzaam mogelijk te maken. Voor de conservering ligt daar een grote uitdaging. De boot moet in de zomer in het water kunnen blijven liggen. In de winter wordt de boot wel in de stalling geplaatst.
Bootlak of epoxy is volgens mij de gangbare afwerking voor de meeste houten boten. Of bijvoorbeeld lijnolie, maar dan moet je de boot na het varen netjes uit het water halen en droog laten worden.
Inmiddels zijn er steeds meer bio epoxy's op de markt. Hoewel die niet 100% bio zijn (wordt soms wel beweerd).
Iemand ervaring met ons vraagstuk of goede ideeën?
We hebben het plan om deze boot te gaan bouwen van Paulownia (Kiri) hout. Dat zou weleens zeer geschikt kunnen zijn. Wereldwijd zijn wel wat boten en kano's gebouwd van dit hout. Ook wordt het van oudsher gebruikt voor surfboards.
We willen een poging doen het zo duurzaam mogelijk te maken. Voor de conservering ligt daar een grote uitdaging. De boot moet in de zomer in het water kunnen blijven liggen. In de winter wordt de boot wel in de stalling geplaatst.
Bootlak of epoxy is volgens mij de gangbare afwerking voor de meeste houten boten. Of bijvoorbeeld lijnolie, maar dan moet je de boot na het varen netjes uit het water halen en droog laten worden.
Inmiddels zijn er steeds meer bio epoxy's op de markt. Hoewel die niet 100% bio zijn (wordt soms wel beweerd).
Iemand ervaring met ons vraagstuk of goede ideeën?