Bijzettafel in eiken

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar kan je je oude tafel niet in delen zagen en door de vlabank halen? Komt vaak harstikke mooi hout uit naar voren, zelf knap ik op deze manier regelmatig oude salontafels op of maak er iets anders van. Eventueel voor een toekomstig project
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Daar heb ik wel aan gedacht, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Deze tafel is opgebouwd uit 2 lagen hout op elkaar. Daarvan beginnen de lijmnaden aardig los te laten, er zouden dan lelijke horizontale naden overblijven. Ook is de onderste laag planken gemaakt uit allemaal korte stukken, die ook niet echt netjes aansluiten. Volgens mij is de tafel ooit gemaakt van resthout...
Een van de vele voorbeelden:
IMG_1060.jpg

En omdat de tafel behoorlijk krom is (blad is hol) in combinatie met de vochtkringen bovenop het blad, zou ik te weinig dikte overhouden (blad is nu maar amper 4 cm dik, na schaven waarschijnlijk maar 3 cm over).
Dat vond ik zonde van de tijd en de moeite (omdat ik alle planken ook los van elkaar zou moeten maken), ik weet zeker dat ik dan volgend jaar opnieuw bezig ben omdat ik me zou storen aan het eindresultaat...

Bij een goed blad had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. Zo heb ik een jaar of 10-15 geleden de oude eetkamertafel van mijn ouders opgeknapt (halfdonker eiken die helemaal was verweerd door de zon) door hem blank te schuren en opnieuw te lakken. Daar kwam een hele mooie blanke tafel onder vandaan nadat de bandschuurmachine ermee klaar was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik zal maar eens een update plaatsen. De tafel is gelijmd, geschuurd en in de lak gezet, hij staat nu te drogen.

Waar waren we gebleven?
IMG_1022.jpg
Ik begon hiermee. Een paar stukken kwartiers eiken, net voor de kerst opgehaald bij Rick.

IMG_1052.jpg
Gezaagd en lichtjes geschaafd. Daarna enkele weken in de woonkamer laten rusten om eventuele spanning eruit te laten komen.

IMG_1145.jpg
Na half januari op de definitieve maat geschaafd: 38 x 95 mm. Met de domino verbindingen erin gemaakt om ze uit te lijnen. Geklemd op mijn MFT-achtig zeer mobiel werkblad.

IMG_1146.jpg
Lijmklemmen, je kunt er niet genoeg hebben... Gelijmd met Griffon KM45. In de lijmklemmen, 5 lange om en om, om de delen samen te klemmen. En aan beide uiteinden een aluminium koker boven en onder geklemd om te voorkomen dat het geheel bol kon gaan staan. Die KREV's van Bessey zijn dan toch echt superklemmen moet ik zeggen.
Op een paar lage kartonnen dozen gelegd, omdat ik niet zeker wist of het verstandig was het blad direct op de vloerverwarming te leggen, zo zit er toch iets isolatie tussen.
Achteraf op een enkele plek iets te zuinig geweest met de lijm en/of iets te langzaam gewerkt, er kwam naar mijn smaak niet overal genoeg lijm uit.

IMG_1164.jpg
Na het drogen de kopse kanten haaks gezaagd met de invalzaag en lineaal. Kantjes afgerond met de bovenfrees en afrondfrees R3,2. Enkele proefstukjes gemaakt met de afzaagsels, met R2 en 3,2; de 'directie' besliste dat het zo zou worden.
Bij de laatste keer door de vandikte braken er een paar kleine noestjes uit. Kleine gaatjes, maar toch zonde. Ging de hele tijd goed, tot die laatste schaafgang... De grootste kon ik gelukkig aan de onderkant houden, 2 kleintjes zitten wel bovenaan. Alledrie de gaatjes opgevuld met Knottex, zeker die 2 bovenop vallen bijna niet op als reparatie.
En geschuurd met de Rotex met Rubin-papier. Steeds in stappen tot korrel 150. Verbaasd over de goede stofafzuiging. Bijna geen stof, ondanks de oude en simpele bouwstofzuiger.

IMG_1010.jpg
De poten had ik al klaar. Slobgaten aan de beide zijkanten in de bevestigingsplaat om het hout te laten werken, rubber dopjes aan de onderkant (steken 2 mm uit) om beschadiging van zowel de vloer als de tafel te voorkomen als de tafel wordt verschoven. Gelast, geplamuurd met epoxy en zwart afgelakt.

IMG_1166.jpg
Plaats bepalen van de poten. Het wordt de linker (dus het dichtst bij de rand van deze 2).

IMG_1168.jpg
Rechtop gezet met de poten los eronder (weer om de directie te laten beslissen). Na nog wat geschuif goedgekeurd.

IMG_1170.jpg
En dan aflakken. Tijdelijk een paar poten eronder gemaakt om het blad nat in nat zowel aan de onder- als de bovenkant tegelijk te kunnen lakken (en dus om te kunnen draaien). Deze poten en schroefgaten komen straks onder de bevestigingsplaat te zitten, je ziet er dus later niets meer van.
Uiteindelijk in 4 lagen Skylt Original gezet. Eerst met een vochtig doekje erover gegaan om de vezels omhoog te laten komen, de volgende ochtend na drogen opnieuw geschuurd met P150. Tussen laklaag 2 en 3 met de hand geschuurd met korrel 220.

Zo staat het er nu bij, zojuist voor de laatste keer afgelakt.
Wel een paar kleine schoonheidsfoutjes. De noestjes, maar ook is 1 naad iets te goed zichtbaar. En op een van de kopse kanten heb ik met het schuren iets schuin geschuurd, waardoor er een klein golfje in zit. Maar je moet goed kijken en weten dat het er zit om het te zien.

Iedereen bedankt voor de adviezen, en vooral @MasaveHout Rick bedankt voor het mooie hout!

Alleen 1 nadeel. Nu moet ik ineens ook de eetkamertafel gaan vervangen voor een die hierbij past 😫
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Mooi tafeltje geworden. Ik vraag me alleen een beetje af hoe je die rubber doppen in de poten bevestigd hebt. Is een deftige oplossing.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb eerst de poten dichtgelast en in het midden draad getapt voor het boutje waarmee de dop vastzit.
Vervolgens een stukje staalplaat van 10 mm gepakt (dop is 12mm hoog) en met een kernboor in de magneetboormachine een gat in dat plaatje geboord een mm of wat groter dan de buitendiameter van de rubber dop. Dit plaatje met gat erin op dezelfde maat geslepen als de koker en eronder gelast.
Vervolgens de liggende koker om de poten te verbinden er tussen gelast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Ik heb eerst de poten dichtgelast en in het midden draad getapt voor het boutje waarmee de dop vastzit.
Vervolgens een stukje staalplaat van 10 mm gepakt (dop is 12mm hoog) en met een kernboor in de magneetboormachine een gat in dat plaatje geboord een mm of wat groter dan de buitendiameter van de rubber dop. Dit plaatje met gat erin op dezelfde maat geslepen als de koker en eronder gelast.
Vervolgens de liggende koker om de poten te verbinden er tussen gelast.
Bedankt voor de snelle reactie. Mogelijk pik ik dit idee een keer in volgende projecten. Had er nu gewoon een filtje onder geplakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.