Bijzettafel in eiken

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ben begonnen aan onze nieuwe bijzettafel. De oude tafel is een meubel dat we bij een verhuizing kado hebben gehad van vorige bewoners (ze hadden het laten staan), maar inmiddels is het flink kromgetrokken, is de lak er ver vanaf en zit het vol vochtplekken. Het is namelijk het tafeltje waar ons oerwoud aan kamerplanten op staat.
Om het maar niet te hebben over de jaren-weetikhoeveel stijl, wat niet echt (understatement) in ons strakkere interieur past.
IMG_1015-.jpg

Het wordt dus een strakke tafel met een rechthoekig blad, ongeveer een meter lang en 45 cm breed, en het blad een cm of 4 dik. De poten worden strakke zwarte stalen poten.

De poten zijn inmiddels klaar, nu het blad nog.

IMG_0973-.jpg
Poten gelast van koker 40x60. Opgespannen op de stalen variant van de mft, die ik laatst heb laten lasersnijden om als lastafel te gebruiken.

IMG_1010-.jpg
En geplamuurd en geschilderd. Sleufgaten om het blad te laten werken en rubber dopjes verzonken erin aangebracht (2-3mm uitstekend) om krassen op de vloer te voorkomen.

Nu het blad nog. Ik wil het maken uit eiken van (na het vlakken) 6-7 cm breed en 4 cm dik. En dan verlijmen tot een blad van 45 cm breed, met domino's om het geheel mooi vlak uit te lijnen. Afwerking doe ik met Skylt Original om een zo natuurlijk ogelijke maar toch duurzame afwerking te krijgen.

Vanmiddag bij een houthandel hier in de omgeving geweest. Die hadden weinig liggen waar ik wat mee kon. Of korte stukken met kopscheuren, of langere lengtes die niet bepaald recht waren. Dan zou het een ronde tafel zijn geworden, en dan niet zoals we de meeste ronde tafels willen zien. :unsure: Leken wel hoepelsegmenten.
"U heeft toch maar lengtes van een meter nodig, dan valt het wel mee met de kromming." Op die lengte van een meter zat er minstens een cm of anderhalf ruimte, toch maar niet gedaan...
Dan binnenkort maar eens in Arnhem langs, of misschien toch doorrijden naar Rick in Zwolle. Dan krijg ik tenminste hout waar ik iets mee kan (ga ik vanuit).

Waar moet ik dan het meest op letten bij het hout? Moet ik gaan voor zuiver kwartiers hout, of kan met de relatief smalle delen die ik wil gebruiken ook uit de voeten met halfkwartiers of zelfs dosse (natuurlijk om en om verlijmd)?
En hoe lang moet ik het binnen in de wonkamer laten liggen voordat ik het verder ga bewerken (schaven/verlijmen)? Is een week of 2 genoeg?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Moet ik gaan voor zuiver kwartiers hout, of kan met de relatief smalle delen die ik wil gebruiken ook uit de voeten met halfkwartiers of zelfs dosse (natuurlijk om en om verlijmd)?
En hoe lang moet ik het binnen in de wonkamer laten liggen voordat ik het verder ga bewerken (schaven/verlijmen)? Is een week of 2 genoeg?
vochtigheid meten
kwartiers is altijd het best (als je het vindt)
dosse om en om verlijmd hout houdt zichzelf recht
schaven best in 2 keer & tussenin binnen krom laten trekken (als het daar zin in heeft)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dan moet ik nog een goede vochtigheidsmeter aanschaffen. Ik heb er een van de Aldi of Lidl die ik gebruik voor het kachelhout, maar die is niet echt nauwkeurig. Heb je een voorbeeld van een goede (en niet te dure)?

Dus als ik het hout deze week haal, dan van ruw 52mm schaaf naar 45mm en dan een week of 2 in de woonkamer leg, en het dan na de kerstdagen op de uiteindelijke maat van +/- 40mm schaaf is het de beste manier?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan moet ik nog een goede vochtigheidsmeter aanschaffen. Ik heb er een van de Aldi of Lidl die ik gebruik voor het kachelhout, maar die is niet echt nauwkeurig. Heb je een voorbeeld van een goede (en niet te dure)?
het vertrekpunt is dat je hout niet te vochtig meer mag zijn
ideaal tussen de 10 & 15 %
mijn groothandelaar heeft daarvoor een gigantische meter
zelf heb ik er een van laserliner
die gebruik ik zelden omdat ik hoofdzakelijk bij mijn groothandelaar koop + die ovengedroogd hout levert

Dus als ik het hout deze week haal, dan van ruw 52mm schaaf naar 45mm en dan een week of 2 in de woonkamer leg, en het dan na de kerstdagen op de uiteindelijke maat van +/- 40mm schaaf is het de beste manier?
schaaf je het ? of steek je het door de vandikte ?
die vraag stel ik meer uit nieuwsgierigheid dan om technische redenen
zowel bij het zagen als het schaven van hout maak je slapende spanningen vrij, waardoor het hout kromt
door het in een andere temperatuur + vochtigheid te leggen versterk je dat proces
om die reden is het afgeraden om je hout direct op de definitieve maat te brengen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
schaaf je het ? of steek je het door de vandikte ?
Ik heb hier een Hammer A3-31 staan, eerst recht/vlak en haaks schaven en daarna door de vandikte.

De handel waar ik gisteren was, geeft ook aan dat het KD dus overngedroogd is. Maar als het vervolgens in een open loods ligt met het weer van nu (hele dagen regen) lijkt het mij dat het niet zo droog blijft...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Eenmaal gedroogd in de kiln, 'zoekt' hout de luchtvochtigheid van de omgeving op. Regen heeft daar nagenoeg geen invloed op.
Hoe ik het doe/deed met gedroogde delen eik van de houthandel: overmaats afgekort, kern eruit gezaagd. Ruwe delen netjes opgestapeld in de werkplaats. Na twee weken geschaafd op overmaat (dikte drie, vier mm, lengtes plus 20 mm). Drie, vier dagen later op bijna-maat gemaakt. Niet te lang wachten met verlijmen! Na verlijmen op juiste dikte en lengte. Verder verwerken zsm.
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelvriend

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik wil deze week het hout gaan halen, en in de kerstvakantie en/of 1e week van januari heb ik tijd om aan het tafelblad te werken. Een eerste keer door de vlak/vandiktebank kan wel eerder tussendoor een eer worden gedaan.
Meteen na het definitief op maat schaven zal ik het op dezelfde dag gaan lijmen (alleen tussendoor nog domino's infrezen), dus het zal dan niet lang liggen.
Ik moet nog wel even kijken wat praktisch is, waar ik het lijmen en lakken ga doen (in de werkplaats of in de woonkamer); de schuur is koud (nu 10 graden), dus misschien is het beter het hout daar dan niet langer dan nodig te laten liggen en dus alleen voor het vlakken, zagen en schuren naar de werkplaats halen, en het lijmen en lakken in de woonkamer te doen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe kortes de periodes dat het hout niet ligt waar het uiteindelijk moet komen, hoe beter
'buiten' lijmen kan gerust
na 2 uur mag het hout alweer uit de klemmen (volgens de fabrikanten volstaat een perstijd van 20 min, maar dan wel in ideale omstandigheden)
minimumtemperatuur voor witte houtlijm is 5 °C
binnen zal het blijven werken met de schommelende omstandigheden
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
hoe kortes de periodes dat het hout niet ligt waar het uiteindelijk moet komen, hoe beter
'buiten' lijmen kan gerust
na 2 uur mag het hout alweer uit de klemmen (volgens de fabrikanten volstaat een perstijd van 20 min, maar dan wel in ideale omstandigheden)
minimumtemperatuur voor witte houtlijm is 5 °C
binnen zal het blijven werken met de schommelende omstandigheden
Op mijn houtlijm van Rectavit staat een minimum verwerkingstemperatuur van 10°. Best eens checken dus door de fles te lezen. Ik denk ook wel dat buiten lijmen om binnen te laten drogen sowieso geen problemen zal opleveren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Net 1 dag te laat met hout kopen, ik had vandaag bij Rick of anders eventueel in Arnhem langs willen gaan om hout te halen, gooien de Corona-maatregelen roet in het eten 😡
Zag dat AF helemaal gesloten is voor particulieren en dat zij dus ook niets kunnen klaarleggen om op bestelling af te halen. Zojuist maar even gebeld met Rick, het is nu erg druk omdat hij dus ook alleen staat, maar hij kan gelukkig wel hout klaarmaken wat opgehaald kan worden (wel met levertijd, logisch), of hij kan het verzenden begin januari. Jammer, want ik was graag een keer langsgegaan, dat moet ik dan waarschijnlijk laten wachten tot een volgend project.

Ik gebruik de Titebond 3, die heeft ook een klemtijd van 30 minuten. Maar om na een of twee uur al met een tafelblad te gaan slepen dat net gelijmd is, zie ik niet zo zitten. Dan laat ik het liever een dag met rust en gewoon goed in de klemmen zitten. Ik heb voldoende afdekkingsmateriaal voor de vloer etc om binnen te lijmen zonder dat ik thuis problemen krijg als ik wat knoei. En m'n vriendin is toch al gewend dat er af en toe iets van klusmateriaal in de woonkamer staat + het is voor een goed doel (haar tafel :cool:).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Titebond heeft sinds kort een snelbindende houtlijm op de markt voor de dhz-er (was er eerst enkel voor de industrie), waarvan gesteld wordt dat 20 minuten klemtijd voldoende is. NB de kleinste hoeveelheid schijnt nog vrij veel te zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb de normale lijm al staan, om nu een extra pot te kopen met alle drukte nu bij de pakketdiensten lijkt me niet echt handig, en ik heb die korte klemtijd helemaal niet nodig.
En dan heeft hij dus ook een kortere open tijd neem ik aan? Voor een eerste tafel is dat ook niet echt handig om dan te moeten gaan stressen om het extra snel gelijmd te krijgen...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gebruik de Titebond 3, die heeft ook een klemtijd van 30 minuten.
dank voor de info
heb ook reeds titbond 3 gebruikt
ben er van af gestapt omdat die bruin uithardt
witte houtlijm wordt doorzichtig
het was niet mijn bedoeling om de lijm met de kortste klemtijd te vinden

Maar om na een of twee uur al met een tafelblad te gaan slepen dat net gelijmd is, zie ik niet zo zitten. Dan laat ik het liever een dag met rust en gewoon goed in de klemmen zitten.
we zitten nog niet in serieproduktie, dus op een paar uur of een dag langer klemmen komt het niet aan
bij de rectacit 230 D3 die optimaal een klemtijd van 30 min heeft, staat ook dit

1608062323749.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Rick (Masave Zwolle) heeft hout voor mij geregeld, ik kan dus aan de slag.
Op deze foto lijkt er veel kleurverschil in te zitten, maar op de zaagsnedes valt dat mee. Het hout komt uit dezelfde boom volgens Rick.
IMG_1023.jpg
Ik ga de tafel opbouwen uit 5 delen van 9 cm breed (jaarringen om en om natuurlijk). Die kan ik hieruit zagen.
Op jullie advies (en omdat die al lang op het verlanglijstje stond) een goede houtmeter aangeschaft en zojuist even gemeten, het vochtpercentage is nu 11%.

Is het verstandig het hout morgen te zagen tot delen an 10 cm en alvast iets dunner te schaven naar 45-50 mm (ze zijn nu bijna 6 cm dik, het blad moet 4 worden) en dan tot na de kerst in de woonkamer te laten?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het verstandig het hout morgen te zagen tot delen an 10 cm en alvast iets dunner te schaven naar 45-50 mm (ze zijn nu bijna 6 cm dik, het blad moet 4 worden) en dan tot na de kerst in de woonkamer te laten?
elk stuk massief hout schaaf ik nooit direct tot de gewenste dikte
minstens in 2 keer met een scheeftrekpauze er tussen
60 mm ? ongewone maat
welk hout is dat ?
afkomstig van ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Europees/inlands eik, geleverd door Masave in Zwolle.
Zit ruw ergens tussen 55 en 60 mm in nu.

Ga het morgen zagen en alvast de 1e keer door de Hammer halen.
Na de kerstdagen heb ik dan de tijd om er een tafelblad van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier is 52 mm bij mijn weten ook de normale maat.
De smalle balk is 57mm en de brede delen zijn 55 mm. Die brede zijn ook mooi redelijk kwartiers als ik het zo zie. De smalle is dosse, maar met erg rechte lijnen.
Die extra dikke maat maakt mij verder niets uit, alleen een paar keer extra door de vandikte halen. Dan heb ik ook wat extra dikte om een eventuele kromming eruit te halen. Hoef het gelukkig niet met de hand te schaven...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Gisteren alles gezaagd en voor de eerste keer door de vandiktebank gehaald.
Het is nu redelijk haaks (nog zeker niet 100%) en vlak.
De delen moeten uiteindelijk 40 x 90 mm worden, ze zijn nu ongeveer 47 x 100.
Na de kerstdagen ermee verder, maar misschien ook wel pas in het nieuwe jaar. Ze liggen nu in de woonkamer, en mogen daar best een weekje langer blijven.
IMG_1051.jpg
Even lukraak tegen elkaar gelegd, ik moet nog kijken hoe het het beste uitkomt met de jaarringen en de tekening in het hout.

IMG_1052.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en Jan1988

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.