kom eens met zo'n verhaal op de bouw.
Wat voor belachelijke reactie is dat nu? Als je niks constructiefs te zeggen hebt, zwijg dan zou ik denken?
De optie van Massis werkt wel, maar alleen als je een superstrak plafond en muur hebt, en je de koof dus met minimale marge er in de lengte in kunt schuiven.
Het plafond bestaat uit betonelementen, als ik het goed zie, en daar kan best een paar mm hoogteverschil zijn tussen de verschillende elementen.
Die marge moet je hebben in de bovenste haak. Als de muur dan ook nog niet recht is, moet de muur haak ook nog marge krijgen, en komt de koof scheef te hangen, of erger nog, naar beneden.
Als ik één ding geleerd heb tijdens het klussen in huis, is het dat een ontwerp ruimte moet bieden aan noodzakelijke marges. Doe je dat niet, dan blijf je onherroepelijk eindeloos bezig om iets netjes te krijgen.
In dit geval komt óf de koof niet recht te hangen, óf je beschadigt de muren en plafond om de koof op zijn plek te rammen.
Kijk, daar kan een mens wat mee. Wat je marges betreft moet ik je helemaal gelijkgeven, maar dat zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door in plaats van de hoeken die je nu in elkaar haakt, de balkjes aan muur & plafond te vervangen door een C-vormige (oftewel: groef uitfrezen) en die aan de koof vervangen door een T-vorm.
Als er dan tussen de c-balkjes en het plafond hier en daar ruimte blijft door ongelijkheden stoort dat niet, en de aansluiting van de C-vorm op de T-vorm kan je perfect afwerken waardoor je nog steeds een prima sluitend geheel overhoudt. Vervolgens kan je dan ook de koof enkele mm korter maken om speling te hebben en die naad afwerken met silicone.
Laatst bewerkt: