Betimmering plafond - geen gipsplaat

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ik heb de groef gefreesd met een groeffrees in de bovenfrees.
Uit deze set (of anders een losse frees + opnamespil van dezelfde leverancier). Door de bovenfrees steeds op dezelfde diepte te houden, komt de gleuf overal even diep. Je freest dus vanaf de zichtzijde van de plaat (als deze met deze zijde omhoog ligt) dus het maakt niet uit als deze op een ondergrond ligt die niet 100% vlak is.



Maar het kan ook met een Domino of Lamello door er op gepaste afstanden verbindingen in te frezen (maar die had ik toen niet en wel een bovenfrees).
Zolang je zorgt dat je de groeven diep genoeg freest (paar mm dieper dan de veer die je erin plaatst) en de randen in de lijm zet, sluit het goed aan. Als de zaagranden van je platen maar volledig recht en haaks zijn. Ik heb daarom ook gezorgd dat de 1e plaat exact haaks op de zijmuur zat (ff goed uitmeten en zorgvuldig monteren) en de kopse kanten van de platen (dus tegen de zijmuur) een cm los van de muur gehouden zodat ik ruimte had om alles goed te monteren; later kwam hier toch een plint overheem (ook 4mm mdf, net als waar ik de veren van had gezaagd).

Ik heb op deze manier 2 plafonds betimmerd. Op een plafond heb ik een vellingkant aan iedere plaat gefreesd, op het plafond van mijn schuur heb ik de voegen dichtgeplamuurd voor het schilderen. Het geplamuurde deel is mooi strak, nu na een kleine 10 jaar komen er enkele kleine scheurtjes in het plamuur, maar eerder moest je weten waar de naden zaten om ze te zien. En ook in de hoogte sluiten de platen (door de groef met de veer erin gelijmd) exact op elkaar aan.
 

paulgovers

Nieuw lid
27 apr 2019
11
1
Bedankt voor je reactie!
Je veer was 4mm en heb je de groef iets groter gemaakt zodat de lijm er nog tussen kan komen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ik heb gefreesd met een frees van 4 mm, en mdf van 4 mm genomen (dat in de praktijk een fractie dunner is).
De veer is in de breedte een paar mm smaller dan de diepte in beide platen samen, zodat deze er altijd geheel in paste. Dus als de frees bijvoorbeeld 15m diep gaat (gezamenlijke diepte is dan 30mm) dan heb ik de veer 28mm breed gehouden (-2mm). Maar de gefreesde diepte weet ik niet meer precies dus deze ff bij jezelf nameten.
 

paulgovers

Nieuw lid
27 apr 2019
11
1
Hoi Rob,

bedankt weer voor je reactie, ik weet nu genoeg om aan de klus te beginnen. ik ga maar eens hout bestellen
erg bedankt voor de informatie die je hebt gegeven!

Groeten
Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.