Betaalbaar tap en snijsetje

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Om het compleet te maken zou je ook nog de juiste maten boren moeten kopen, bijvoorbeeld voor M5 moet je 4,2 boren
Klopt. Maar voor nu zijn de gaten al geboord (Chinese z-as). Misschien dat ik nog wel eens een combiset boren/machine taps ga kopen. Boren heb ik tot op een halve mm nauwkeurig. In aluminium ga ik mij daar wel mee redden, denk ik.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
In de (goedkope) setjes die ik tot dusver heb gehad is het wringijzer meestal de zwakste schakel. Ik overweeg nu de aanschaf van een ratel-tapkrukje. Heeft iemand daar ervaring mee en/of bruikbare tips?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik heb ze groot en klein en ook de lange uitvoeringen. Ze voelen altijd wat goedkoop aan, maar ze doen het allemaal nog. Maar als het met een echt wringijzer kan, heeft dat mijn voorkeur. Ik vind het daarmee makkelijker om goed recht te tappen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Machinetappen zijn er zowel in blinde gaten als doorlopende gaten variant.

Een goede tap snijdt ook prima in het eerder genoemde "waaibomenijzer".

Een voordeel van 3 tappen per schroefdraad is dat de eerste wat gemakkelijker zoekt en je dus wat gemakkelijker recht begint.

Kan de machine tappen van Gühring aanbevelen, maar die zijn er helaas niet voor hobby prijzen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Met een machine tap voor blinde gaten uit de vrije hand tappen is ruk. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Je moet dan eigenlijk eerst met een machine tap voor doorlopende gaten voorsnijden en daarna de laatste gangen na snijden met een machine tap voor blinde gaten. Dat wordt een beetje dure hobby voor de meesten ben ik bang. Je krijgt wel schroefdraad in of op pisbakkenijzer, maar nooit mooi.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Maar als het met een echt wringijzer kan, heeft dat mijn voorkeur. Ik vind het daarmee makkelijker om goed recht te tappen.
Verrassend. Het leek mij nu juist gemakkelijker om een (lange) tapkruk in de goede richting te fixeren, vanwege de gecentreerde inklemming en de langere as.
Ik ga het toch maar eens proberen, heb een Völkel verlengde kruk bij Toolstation gezien. Lijkt dat een goede keuze?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je zal merken dat het niet zo'n stijf geheel is, als dat je verwacht. Maar voor sommige klussen zijn ze onmisbaar. Maar ik blijf bij mijn stelling, dat een goed wringijzer de voorkeur heeft, als je die kwijt kan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
En ook voor de wringijzers geldt, dat de betaalbare modellen steeds los lopen, zoals wim al zei. Maar goede wringijzers zijn prijstechnisch voor de meeste mensen niet te verantwoorden. Ik zou mijn setje van hbm graag inruilen voor bijvoorbeeld een setje van dormer, maar ik heb daar geen 1000 euro extra voor over. Dus beetje behelpen en marktplaats in de gaten houden.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ze voelen altijd wat goedkoop aan, maar ze doen het allemaal nog. Maar als het met een echt wringijzer kan, heeft dat mijn voorkeur. Ik vind het daarmee makkelijker om goed recht te tappen.
Eens met beide antwoorden.
Heb ook een wringijzer uit een goedkoop setje. Wanneer je drie tappen gebruikt hoef je ook niet veel kracht te zetten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik eigenlijk alleen machinetappen, koop ze los bij HBM (volkel).
Vind ik makkelijker dan 3x tappen met een voor- en nasnijder.
Kwaliteit is ook beter dan in de goedkopere setjes.
Wel altijd olie gebruiken, een drupje voldoet, dat scheelt echt veel. Als je voelt dat je kracht moet zetten, gebruik je te weinig olie.

Om makkelijker recht te tappen, heb ik zelf geen wringijzer of ratelkrukje, maar een houder die officieel voor ronde werkstukken is, maar door de vorm juist heel geschikt om recht op een plaat te zetten:
hbm-0831.jpg-1200x600-078d6ebc88.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je kan ook 4,5 boren. Dan blijft het ook wel zitten. Ik heb de juiste boren voor een groot aantal tappen, maar die zitten in de kast met freesgereedschap. Dus ik gebruik voor veel klusjes die niet zo kritisch zijn, gewoon de borensetjes die bij mijn boormachines liggen. En dat zijn dus boren in hele en halve maten.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
De zelfcentrerende houder van @klusrob lijkt behoorlijk foolproof. Dat maakt hem voor mij wel minder aantrekkelijk.
Mijn gereedschap moet wat ruimte voor foutjes laten, anders herken ik mijn eigen werkstukken niet meer :p
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Ik gebruik al jaren een setje van Phantom.
Is een stukje betaalbaarder dan guhring of volkel.
Heb een setje machinetappen met de juiste boren en verzinkboren van m3 tot m10.
Dat laat zich met de hand prima tappen.
Spiraal tappen zijn uit de hand eigenlijk niet te gebruiken, tenzij je iets zoals bovenstaand gebruikt.
Of zoiets als dit:

Maar voorwaarde voor een recht getapt gat, is dat je ook recht boort natuurlijk.
Ik boor vaak gewoon een blokje met 2 gaten, 1 met de voorboordiameter en 1 met de buitendiameter van de tap.
Dus voor m6, een 5 en een 6mm gat. Deze klem ik dan met een lijmtang, en boor ik het gat. Daarna blokje er ff af, gat iets verzinken. en dan met de tap het blokje centreren en vastzetten en dan tappen maar. Als het echt recht moet.
Of als het op de kolomboor of frees kan, het gat boren. En dan de tap losjes in de boorkop, en de tap er iets in laten draaien. Boorkop lossen en dan verder tappen met tapkruk of wringijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.