Bessey éénhandsklemmen TW20-15-8KLI-SET TW-KLI & alternatieven voor MFT-werkbank met gaten van 20 mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.309
2.984
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste collega's,
ik heb een zelfgemaakte werkbank met weinig toeters & bellen.
mpx 18 mm dik en ongeveer 1.000 bij 3.000 mm.
Daarop werkstukken klemmen die veel kleiner dan 1.000 mm zijn, is moeilijk.
Gaten zijn er nog niet in.
Ik denk 20 ipv19 mm te nemen.
Éénhandsklemmen van festool met een elleboog om mijn rails te bevestigen, heb ik, maar ik wil die niet telkens door dat gat wringen.
Toevallig zag ik deze klemmen van bessey.
Wat raden jullie mij aan ?

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.439
794
Noord-Veluwe / Skåne
Dat zijn zeker goede klemmen. Maar in veel gevallen heb je de hoeveelheid kracht die deze klemmen leveren niet echt nodig. Met die hevel kun je al heel snel heel veel druk uitoefenen. Als ik me niet vergis moet je bij deze klemmen ook nog een adapter kopen om ze te fixeren. Dit kan zowel met een klemmend systeem in het gat als met een stop onder het werkblad. Maar ik geloof dat Bessey gestopt is met de klemmechanismen in het gat voor dunne werkbladen a la MFT. Ze zijn er nog wel voor dikkere werkbladen.

Zelf prefereer ik voor het meeste werk op de werkbank Klemmsia klemmen (zoek naar Klemmsia Adapter Basic Mini). Misschien is dat een bruikbaar alternatief voor je?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
205
125
Tilburg
Beste collega's,
ik heb een zelfgemaakte werkbank met weinig toeters & bellen.
mpx 18 mm dik en ongeveer 1.000 bij 3.000 mm.
Daarop werkstukken klemmen die veel kleiner dan 1.000 mm zijn, is moeilijk.
Gaten zijn er nog niet in.
Ik denk 20 ipv19 mm te nemen.
Éénhandsklemmen van festool met een elleboog om mijn rails te bevestigen, heb ik, maar ik wil die niet telkens door dat gat wringen.
Wat raden jullie mij aan ?
Ik heb deze maar ben er niet zo kapot van. Zijn erg licht en werken niet goed als je ze niet vanonder vastzet

• Leuk

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.959
1.418
Omgeving Leiden
Bij de klemmen van festool, bessey die door het blad gaan/ in het blad steken vind ik het onhandig dat er heel eind van de klem boven het werkblad uittorent. Zitten altijd hopeloos in de weg.

Als het even kan gebruik ik horizontale klemmen. (Festool). Hieronder die van bessey.

Bessey Horizontal Pull-Down Clamp WNS-Set-MF Amazon.nl

• Leuk

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
403
173
Die hebben inderdaad nog een adapter nodig.

ik denk ook dat deze klemmen zoveel kracht kunnen ontwikkelen (en daarmee zijdelings kracht op je 20mm gat) dat het na een tijdje niet lekker meer zal werken.

Ik ben ook net bezig met het maken van een MFT achtige tafel.
Ik heb voor 20mm gaten gekozen.
Voor bevestiging van werkstukken heb ik klembouten van Ruwi besteld.

Ruwi heeft met deze klembouten een heel systeem ontwikkeld.

Daarmee kan ik de snelklemmen die ik op mijn formaarzaag gebruik en de hevelklemmen van Bessey, die ik al heb, ook gebruiken op de MFT tafel, zonder onder de tafel te hoeven komen.

Dit lijkt me een leuk systeem om dingen vanaf de zijkant vast te klemmen.
Ik gebruik alleen de klembouten van Ruwi, de rest maak ik van multiplex.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
673
158
Oss
Vacuumpads werkt ook perfect voor luie mensen. Druk op knop en ligt vast.
Ik wil er soms ook nog wel eens antislip matje ( voor laden op vrachtwagen)
Dan schuift het ook niet zo snel
En als je aanslag maakt van dunnere plaat en richting aanslag bewerkt blijft heb meestal ook liggen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.439
794
Noord-Veluwe / Skåne
Kijk uit met die werkbankadapter (TW16AW20). Die zijn niet bedoeld voor dunne MDF-platen van 18 mm. De werking van deze adapters gaat er vanuit dat de ribbels zichzelf klemzetten in het gat. Dat werkt alleen als de adapter enigszins scheef in het gat komt te staan door de druk van de klem. Om dat goed te laten werken heb je 2 dingen nodig: genoeg "vlees" (dikte van het blad dus) en materiaal dat sterk genoeg is om hier weerstand aan te bieden (daar kun je MDF zeker niet van betichten). Een plaat MDF is te dun en gaat binnen de kortste keren uitlubberen. Gebeurt dat niet, dan trekt je de laagjes/vezels MDF wel van elkaar af.Dit soort adapters zijn hartstikke fijn in een werkbank met een stevig beukenhouten blad, maar een ramp voor een MFT of MFT-kloon. Dan kun je veel beter van onderaf iets in het schroefdraad draaien om de boel vast te zetten. Maar bij de getoonde adapter zal dat ook niet gaan, want daarvoor is de poot veel te lang.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.439
794
Noord-Veluwe / Skåne
Dat ding van Ruwi dat Peter laat zien is wat ik bedoelde met een klemmechanisme in het gat. Ik heb iets vergelijkbaars van Veritas, maar het idee blijft verder uiteraard hetzelfde.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
403
173
Ik zie nu dat ik een paar klemmen heb verwisseld/fout heb gemaakt.
De klemmen die in het beginbericht zijn genoemde (TW20-15-8KLI-SET TW-KLI) zijn bedoeld om zonder extra adapater te werken. Maar "probleem" blijft hetzelfde.

Ik kende de Veritas versie niet.
Handig als je 19mm gaten hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.