Nu heb ik een heeeele tijd terug een aantal oude beitels in ontvangst mogen nemen. Echter heb ik nu pas tijd om ze wat op te knappen ed. Ik had ze al wel in citroenzuur gelegd en dat heeft redelijk geholpen. Na een beurt met een nylon schoonmaak borstel (http://www.wolfcraft.com/en/products/p/nylon_brushes_red/nylon_brushes_red-1/s/p/index.html) erover heen gegaan te zijn ziet hij er redelijk uit. Het enige probleem is dat deze beitels gruwelijk misbruikt zijn. Hoe kan ik de rug hiervan vlak krijgen? Met een schuurschijf op een haakse slijper? Of zijn er andere manieren? Dat er een klein krasje oid in blijft zitten vind ik niet erg, maar als ik de rug van de beitel op een vlak oppervlak leg ligt de snede zowat één mm in de lucht.
Tevens heb ik een vraag waarmee houten handvatten van beitels te behandelen... Met een olie (tung- of gekookte lijnolie) of een lak?
Tevens heb ik een vraag waarmee houten handvatten van beitels te behandelen... Met een olie (tung- of gekookte lijnolie) of een lak?