Behandeling lucht compressor/tacker.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
967
212
Stiens
Ik heb een poos geleden een kleine Senco compressor (PC1010) gekocht met een Union pinnailer. Heb er al flink gebruik van gemaakt.

Het gebeurt helaas nogal eens dat er een pinnetje vast komt te zitten zodat je er te laat achter komt dat er geen pins in het werkstuk zijn gekomen. Dan moet ik de kop uit elkaar halen en dat pinnetje eruit prutsen. Daarna doet hij het weer een hele poos.

Ik weet inmiddels dat ik beter wat olie kan gebruiken. Af en toe een druppeltje bij de inlaat zei iemand tegen mij.
Al zoekende kom ik olie- en waterafscheiders en olievernevelaars tegen. Wat ik tot nu toe mis zijn de praktische tips voor installatie en gebruik.

Heb ik echt olie- en vochtafscheiders nodig in mijn behoorlijk droge werkplaats?

En hoe plaats ik een een vernevelaar? Tussen de ketel en de nailer/tacker?
Kan ik zo'n ding uit zetten als ik hem niet nodig heb? Met een luchtspuit bijvoorbeeld.

Ik zag ergens op het forum dat er een vernevelaar aan de wand bevestigd was. Maar ik wil ook met de boel op pad kunnen.

Nou ja, ik weet er eigenlijk geen fluit van. Misschien wil iemand zijn/haar kennis op dit gebied kwijt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.592
1.230
Enschede, Twente
Het simpelste en ook het minste gedoe is om voor elk gebruik een druppeltje olie in de aansluiting van de pinnailer te doen.
Het probleem met die extra’s is dat je soms die ook niet nodig hebt, bijvoorbeeld als je wilt spuiten. Dan best geen olie in je systeem.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.612
636
Ik neem aan dat je een olieloze compressor hebt.
een druppeltje in de tracker is het makkelijkste.

vocht afscheider is niet nodig tenzij je er verf mee wilt spuiten.

Er zit ook in een droge garage waterdamp in de lucht.
bij het samenpersen wordt deze damp gecondenseerd
Als je je compressor ontlucht na gebruik komt er een beetje vocht uit de tank.
(ontluchten na gebruik is een goede gewoonte om lang plezier van je compressor te hebben)

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
75
26
Tilburg.
Mooie tips allemaal,maar let op,NIET alle tackers hebben olie nodig.
Kijk even goed naar merk,model en onderhoud.
Ik heb zelf een Stanley tacker van 20 jaar oud,deze mag geen olie
hebben.

Wat betreft pinnetje vastzitten,dit komt vaker voor met slijtage of slecht passende
nagels.
De nagels zitten aan elkaar met een soort coating,dit kan het nagelbed vervuilen
op den duur.
Het vastzitten vd nagel heeft niks te maken met het bewegen van de zuiger in de tacker.
Soms is ook de slagpen door gebruik versleten.
Als die rond is afgesleten of schuin kan dit de nagelkop vervormen waardoor deze
weer vastloopt.

Succes ermee in ieder geval.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.