Barsten in ovendroge eik

Tom G

Nieuw lid
18 apr 2017
9
0
Hallo,

Ik heb een eiken kast gemaakt voor een klant met ovendroge prime eik (8 à 10% vochtigheid) van 2 duim dik (voor de boven- en zijkant). De kast werd in december bij de klant geplaatst, en nu is het hout beginnen barsten. Voor dat de kast gemaakt werd heb ik het hout bewaard in een ruimte met een gecontroleerde luchtvochtigheid (+/- 50%) en de kast staat in een slaapkamer bij de klant.

Heeft er iemand een idee waarom dit gebeurt? En wat zijn de mogelijkheden om dit te 'herstellen'?

Tom

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 103
  • 2.jpg
    2.jpg
    111,2 KB · Weergaven: 90
  • 3.jpg
    3.jpg
    136,9 KB · Weergaven: 88
  • 4.jpg
    4.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 105
  • kast_c.jpeg
    kast_c.jpeg
    58,4 KB · Weergaven: 108

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
259
102
Almen aan zee
Als je de kast in december hebt geplaatst, waarschijnlijk in het najaar gemaakt?
Hier was het in die periode heel erg nat en met waardes boven de 90% luchtvochtigheid.
ik heb toen twee gebruikskasten gemaakt van naaldhout dat ik al jaren netjes droog had liggen,
de grootste kier is nu 9 mm...
Lijkt me bij jouw kast toch ook een (lucht)vochtigheidsprobleem.
Jammer, maar dit is ook wat er soms gebeurt.
Hout ademt.
Hoe te herstellen.... iemand hier een idee of tip...?

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
32
35
Boortmeerbeek
Nee, die zitten met domino's aan elkaar
Lijkt mij dan ook een ‘vochtigheidsprobleem’. Kan gemakkelijk ook rond de 30% zijn binnen, dus kan wel wat schelen tov wanneer het gemaakt is.

Die houtvuller heb ik ook al gebruikt, enkel wel met noesten (zou ook met scheuren moeten werken). Maar zou er voor zorgen dat het hout zeker uitgewerkt is.

Tom G

Nieuw lid
18 apr 2017
9
0

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.519
2.255
Terkaple
www.woodworking.nl
Een bijzondere kast, een mooi werkstuk! Vermoedelijk zit het kopse hout vast op langs hout wat er onder zit voor de hoekverbindingen? Als je dat langshout met een multitool op een paar plekken doorzaagt aan de binnenkant, sluit het hout wel weer en de kast houdt wel zijn verband. Een foto van de constructie aan de binnenkant zal zeker helpen voor een goed advies.
Je kunt de scheuren wel dichtmaken met een was, een kit of vloeibaar hout. Bij het oplopen van de luchtvochtigheid perst dat er deels weer uit, althans, die kans loop je.

jaap

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.846
568
Dit lijken droogscheuren die vermoedelijk al lichtjes zichtbaar waren bij het fabricageproces. Eik is er vrij gevoelig aan, ze volgen dan de stralen/spiegels in het hout. Moeilijk op te lossen, ik zou inderdaad ook proberen op te vullen met een was die het dichtst aanleunt tegen het (behandelde) eikenhout. Afschuren en het hele oppervlak opnieuw behandelen zorgt bijna altijd voor een teleurstellend resultaat omdat de afwerking niet wordt opgenomen door het reparatiemiddel.

• Leuk
Waarderingen: Invator

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
75
31
Hier soms daar
Wat ik mooi vindt bij scheuren in het hout zijn zgn. "Butterfly key" , "Dovetail Bow Tie", "Bow Tie Inlay", "Nakashima look" in het hout met een andere hout soort. U hakt of freest ze er in.

Ps kan zijn dat uw klant het er vindt zien als een "hechting"

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Als er in de hoek, zoals Jaap aanhaalt een lat zit in de lengterichting, blijft het aanmodderen. Die scheuren gaan terug komen omdat het hout niet kan werken. De scheuren dichten gaat ze misschien minder zichtbaar maken, maar ze gaan blijven werken. Wil je het probleem echt verhelpen , dan moet die lat aangepakt worden.
Een basisregel bij massief is dat je ruimte moet laten voor het hout te laten werken. Doe je dat niet, creëert het hout zelf de ruimte.

• Leuk
Waarderingen: Invator

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.782
1.184
Riemst
Dit veroorzaakte vermoedelijk het probleem, het hout kan geen kant uit. In zo'n geval zet je best de middelste domino vast zonder speling, en de buitenste 2 met speling (en zonder lijm) zodat het hout nog kan uitzetten en krimpen
Zonder lijm in de domino's valt de kast uit elkaar. Misschien zijn de verbinders een oplossing voor zulk een constructie.
1742838253893.jpeg

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
32
35
Boortmeerbeek
Zonder lijm in de domino's valt de kast uit elkaar. Misschien zijn de verbinders een oplossing voor zulk een constructie.
Bekijk bijlage 155150
Dit zou het nog altijd blokkeren bij het uitzetten, maakt dus geen verschil uit tov een gelijmde domino (enkel duurder :))

afhankelijk van de constructie zou je ze met z-clips additioneel kunnen vastzetten (idem aan een tafelblad, maar dan verticaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.