Bamboe keuken

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Vorig jaar ben ik begonnen aan een nieuwe keuken. De fronten, plus de kasten zelf zijn van Bamboe plaatmateriaal (20mm). De planken en lades zijn van Russisch berkenmultiplex (12 en 18mm), de achterwand is veelal betonplex (4mm). De hoekkasten zijn echter van 12mm berken multiplex achterwanden voorzien, zodat er ook nog dragers in geboord konden worden voor de planken en ze extra sterk zijn voor het ondersteunen van de grotere overspanning (120 en 130 cm).

Omdat ik niet genoeg ruimte heb voor het opbouwen van alle kasten is van de oude keuken steeds een deel gesloopt, om de nieuwe kast(en) daarna op de vrijgekomen ruimte te plaatsen. Ik ben begonnen met de grootste kast: een 40cm diepe voorraadkast, die 120cm breed is en 244cm hoog. Deze kast heb ik pre-fab (Hettich 15) voorbereid, om daarna ter plekke in elkaar te zetten.

Uiteindelijk komen in deze kast 12 lades: 2 plintlades, 4 diepe voorraadlades en 6 lage inwendige lades (achter deuren). De 4 grote lades zijn met Blum Movento push-to-open/soft-close geleiders uitgerust, de rest zijn voordelige geleiders.

Voorraadkast1.jpgLades open.jpgVoorraadkast2.jpgVoorraadkast3.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Daarna ben ik verder gegaan met de enige andere hoge kast, voor de koelkast. De oude koelkast begaf het namelijk dus dit werd plotseling de eerste prioriteit.

Hogekast1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Dencom

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Daarna heb ik vrij snel achter elkaar de overige kasten geplaatst. Het was even wachten op de RVS werkbladen, maar nadat deze geplaatst waren kon ik ook de hangkasten ophangen. Alle hangkasten zijn 60cm breed, de ventilatie is dusdanig aangebracht dat deze makkelijk te bereiken is. Achter de kookplaat is een RVS achterwand geplaatst.

Overzicht1.jpg
Overzicht2.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
De plinten zijn matzwart gelakt, zodat de roosters die in de kast voor de oven en in de hoge kast zitten (i.v.m. de koelkast) niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Bovendien zie je hierdoor de naden van de 5 plintlades niet, en vallen de grepen die in de fronten zijn gefreesd ook minder op. Alle bovenkanten van alle ladezijkanten zijn afgewerkt met berkenfineer.

Plintlade.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
De hoekkast is ook voorzien van lades: 1 plintlade, en 4 zwaar uitgevoerde lades voor pannen/kommen/etc. De voorste lade kun je 100% uittrekken, de lade in de kast zelf kun je daarna achter de voorste lade langs naar voren trekken. Op deze manier kun je vrij makkelijk bij de spullen in de hoek komen, maar heb je toch een heel zwaar belastbare oplossing (max. 60Kg/lade).

Hoekkast1.jpgHoekkast2.jpg

De spoelkast ernaast huisvest ook de afvalbakken. Een plaat is op de lade geschroefd zodat vuil niet zo makkelijk in de lade terecht komt. Van de lades in de spoelkast zijn voor de zekerheid ook alle binnenranden nog gekit, om het indringen van vocht en vuil te beperken. Onder de spoelkast is geen lade gemaakt, deze ruimte is gereserveerd voor een mogelijke toekomstige plintboiler.

De kleine hoekkast naast de spoelkast is redelijk eenvoudig uitgevoerd: 2 verstelbare planken (plus weer een plintlade).

Spoelkast - afvalbakken.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
De verlichting is van Ikea, de lampen zijn dimbaar. En van de lamp aan het plafond kan de kleurtemperatuur ook nog aangepast worden.

Verlichting.jpg

Aan de bovenkant zijn de lijsten geplaatst.

Toplijst1.jpg

Toplijst2.jpg

Overzicht4.jpg

En ik heb nog een vensterbank van Bamboe gemaakt. Een reststuk is gezaagd onder 45 graden en met deuvels gevoegd. Watervast verlijmd met KM45 en 3x gelakt, net als de rest van de hele keuken. Je ziet ook nog net de spoelbak (randloos ingelast).

Vensterbank.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.341
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
De fronten, plus de kasten zelf zijn van Bamboe plaatmateriaal (20mm)
fineer of massief, of beide ?
Uiteindelijk komen in deze kast 12 lades: 2 plintlades, 4 diepe voorraadlades en 6 lage inwendige lades (achter deuren). De 4 grote lades zijn met Blum Movento push-to-open/soft-close geleiders uitgerust, de rest zijn voordelige geleiders.
die plintlades zitten dus echt net boven de vloer in de sokkel van de kasten & tussen de poten/steunen van de sokkel ?
heb je een aparte sokkel waarop de zijwanden van de kasten staan ?
dus voor de binnenlades gebruik je de goedkope zijgeleiders, waarop je geen fronten zet, dus ook geen uitlijningsprobleem hebt ?

die lade in de hoekkast is een vondst die de fabrikanten jou nog niet voorgedaan hebben !
1629405323909.png
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Daar zit een hoop denkwerk in. Knappe keuken geworden(y).
Dank je, er zit inderdaad heel veel voorbereiding in. Het is maar een kleine keuken, ca. 244x250cm. Dus ik kon niet klakkeloos alles plaatsen waar ik dat wilde, en al helemaal niet op de plek waar ik dat het liefst zag.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
fineer of massief, of beide ?

die plintlades zitten dus echt net boven de vloer in de sokkel van de kasten & tussen de poten/steunen van de sokkel ?
heb je een aparte sokkel waarop de zijwanden van de kasten staan ?
dus voor de binnenlades gebruik je de goedkope zijgeleiders, waarop je geen fronten zet, dus ook geen uitlijningsprobleem hebt ?

die lade in de hoekkast is een vondst die de fabrikanten jou nog niet voorgedaan hebben !
Bekijk bijlage 106718
Het bamboe is massief, 5-laags caramel: Bamboe plaat 20 mm side pressed 5-laags caramel 244 x 122 cm
De prijs is overigens heel hard gestegen zie ik.

Alle platen lopen in 1 keer door naar boven. De kasten zijn op plastic vulplaatjes gesteld, zodat er geen vocht van onderaf zomaar binnen kan dringen. In de achterkant zorgt een plaat 18mm multiplex voor stabilisatie van de kast, en bovendien zijn de kasten om en om aan de muur bevestigd met stalen hoeken en onderling vastgeschroefd aan elkaar.

De constructie van de hoekkast is lastig. Het is millimeter werk om de lade precies goed naar buiten te laten lopen, langs de deur. En het is moeilijk de achterste lade zo diep te maken dat deze netjes aansluit, maar nog steeds de kast ingedraaid kan worden. Dit laatste is nodig om ook nadat de keuken is geplaatst nog lades te kunnen vervangen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.631
1.148
Fryslân
Prachtige keuken geworden. Ik vind de combinatie van het bamboe, rvs en het zwarte van de plint erg goed bij elkaar passen!
En natuurlijk een leuk gedocumenteerd verslag.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
tja, dat zijn geen prijzen à la ali baba !
Nee, zeker niet. Aan de andere kant is dit ook geen goedkope keuken. Met 11 kasten en 30 lades is het ook geen makkelijk te bouwen keuken. Maar ik heb 209 incl. BTW per plaat betaald, dit is dan wel het andere uiterste.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.847
785
Enschede, Twente
Mooi gedaan! Enne als dit je eerste ervaring met plintlades is — je zult ervan versteld staan hoeveel je daarin kwijt kunt. Bij mij vervangen ze zo'n beetje bovenkastjes (daar heb ik het niet zo op…).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
400
177
Groene Hart
Allereerst complimenten voor het werk en de ideeen!
Ik heb hier zeker wat aan voor mijn nieuwe keuken.
Toch nog een vraagje:

Hoe is de aansluiting tussen de vloer en de plintlade?

Ik vind dit een prachtig idee om ruimte te benutten, maar ik vraag me af hoe je dan moet dweilen. of zit er een waterkering rand op de vloer onder het front van de lade?
En loopt de lade met ladegeleiders of op wielen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Allereerst complimenten voor het werk en de ideeen!
Ik heb hier zeker wat aan voor mijn nieuwe keuken.
Toch nog een vraagje:

Hoe is de aansluiting tussen de vloer en de plintlade?

Ik vind dit een prachtig idee om ruimte te benutten, maar ik vraag me af hoe je dan moet dweilen. of zit er een waterkering rand op de vloer onder het front van de lade?
En loopt de lade met ladegeleiders of op wielen?
Geen aansluiting. Er zit 1-2mm ruimte tussen de onderkant van de lade en de vloer.

Een waterkering is niet nodig: je dweilt met een vochtige doek, het is niet de bedoeling dat je een emmer water eroverheen gooit. Dan loopt het water ook tussen het PVC, dus dat wil je echt niet.

Het zijn allemaal ladegeleiders.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.