Balken (44mm) aan steens muur bevestigen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is niet chique om hier mensen te ronselen voor andere fora.
Mensen ronselen voor andere fora? Waar heb je het over?
dat heb ik even opgezocht

in #16 vind ik een vermelding van een ander forum
dat is de enige in dit draadje, denk ik & niet door boktor026

verwijzen naar andere fora gebeurt hier sporadisch, en wordt door sommigen als aanvullend beschouwd
woodworking heeft de kantine voor vragen die niet direct met hout te maken hebben
sommige vragen zitten tussen woodworking en andere fora
het gebeurt dat leden dezelfde vraag op meer dan 1 forum plaatsen
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Boktor en Emilio reageren op elkaars berichten, maar ik denk dat de een het anders bedoeld dan dat de ander het oppakt 🙈
Boktor, ik geloof dat Emilio op dezelfde lijn zit en met zijn berichten eigenlijk jou mening wilde aanvullen in dezelfde lijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oja, dat ronselen zal wel op mij slaan met mijn verwijzing naar de buren.
Op dat forum wordt ook regelmatig naar hier verwezen, wat is het probleem, je probeer iemand goed te helpen.
Ik geef mijn tips als bouwkundige en ervaren maker.
In post #16 doelde ik niet op jou of iemand anders zijn of haar kundigheid of ondeskundigheid.
Ook kan ik of iemand anders niet altijd aan een forumnaam zien of opmaken wat de professie is van de betreffende persoon.

Idd. Net alsof hier geen bouwkundig onderlegde leden zijn....
Ik heb niet gezegd dat dit niet zo is, alleen bij de buren is dit een heel stuk meer aanwezig.
Net zo goed als ze daar hierheen verwijzen als het over hout en bewerking daarvan gaat.

Ik hoef niet op een belerend toontje te woord gestaan te worden, dat is alles.
Wellicht heeft dit betrekking op deze zin van mij.
@Boktor026, De vraag van de TS was hoe hij die 44mm balk kan bevestigen, ik denk dat daar duidelijk antwoord op is gegeven.
Ik heb dat niet op een verkeerde toon zo bedoeld.
Ik bedoelde meer dat dit stuk (de bevestiging) nu zo is zoals het is en dat je dieper er op in haakt, niet belerend of iets van dat.
Ik heb ook aangegeven dat je gelijk hebt op de punten die je hebt aangesneden, ook niet wetend dat dit je professie is.
Ik weet er redelijk wat van, maar het is niet mijn professie, ik wilde alleen de TS helpen door hem een tool te bieden die hem beter kunnen helpen dan ik voordat ik hem verkeert helpt.
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
pluggen bij voorkeur in de mortellaag ipv de stenen ivm barsten daarvan
Ik heb juist altijd geleerd dat de mortellaag (zeker bij oudere muren) weinig kan hebben en ook makkelijk breekt, daarom juist de steen gebruiken. Heb ik dat mis, of mis ik een nuance? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mans

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@Joost79, in de badkamer boor je in een voeg omdat je de tegel zoveel mogelijk heel wil laten.
Maar in de mortellaag zou de plug altijd minder grip hebben dan vol in de steen.
Dit betreft metselstenen, gasbeton, kalkzandsteen hebben een minimalistische voeg en worden veelal gelijmd en maakt niet zoveel uit.
Ander soortige stenen heb ik niet zoveel kaas van gegeten, daar brand ik mijn vingers niet aan.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
@Joost79, in de badkamer boor je in een voeg omdat je de tegel zoveel mogelijk heel wil laten.
Maar in de mortellaag zou de plug altijd minder grip hebben dan vol in de steen.
Dit betreft metselstenen, gasbeton, kalkzandsteen hebben een minimalistische voeg en worden veelal gelijmd en maakt niet zoveel uit.
Ander soortige stenen heb ik niet zoveel kaas van gegeten, daar brand ik mijn vingers niet aan.
Ja, volledig mee eens, en het sluit ook aan bij mijn kennis. Dus vandaar mijn vraag nav de post van ZotvanHout
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb juist altijd geleerd dat de mortellaag (zeker bij oudere muren) weinig kan hebben en ook makkelijk breekt, daarom juist de steen gebruiken. Heb ik dat mis, of mis ik een nuance? :)
laat ons schrijven dat het afhangt van de stevigheid en weerstand van de mortellaag en de steen
kan je de mortellaag met een pennenmesje uitkrabben, dan moet het in de steen
barsten de stenen bij het (klop)boren & is de mortellaag voldoende dik en stevig, dan best in de mortellaag
aan ieder om bij elk gebruik uit te zoeken waar de plug het meeste houvast heeft & het boren minst randschade aanricht
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.