Automatische blast gates (Arduino) bouwverslag

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je hebt er zo te lezen goed over nagedacht. En het ziet er ook erg prettig uit om mee te werken.
Het is dat ik er totaal geen verstand van heb, maar anders had ik het wel geweten, en ook zoiets geinstalleerd.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ach ik ben zeker ook geen expert hoor.. Maar op het internet is veel te vinden en op verschillende fora zijn mensen altijd bereid te helpen.

Maar de opleiding LTS electro komt nu toch wel van pas voor een beetje basiskennis ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey @jabjab

Super cool project! Hier ga ik ook eens naar kijken als mijn werkplek wat vaster wordt en niet de hele tijd opgeruimd hoeft te worden zodat we de schuur kunnen blijven gebruiken. Complimenten voor alles uitzoeken, zulke dingen kunnen zoveel tijd kosten!

Mvg

BUB

Ps. @jelmer kunnen we niet wat koppen bij elkaar steken? Hier kunnen we toch wel een generiek systeem van maken wat iedereen zo in zijn werkplek kan integeren? We zullen toch niet de enige zijn die dit interessant vinden voor onze werkplaats?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Hey @jabjab

Super cool project! Hier ga ik ook eens naar kijken als mijn werkplek wat vaster wordt en niet de hele tijd opgeruimd hoeft te worden zodat we de schuur kunnen blijven gebruiken. Complimenten voor alles uitzoeken, zulke dingen kunnen zoveel tijd kosten!

Mvg

BUB

Ps. @jelmer kunnen we niet wat koppen bij elkaar steken? Hier kunnen we toch wel een generiek systeem van maken wat iedereen zo in zijn werkplek kan integeren? We zullen toch niet de enige zijn die dit interessant vinden voor onze werkplaats?
Ik heb zeker ook interesse en ook de programmeer / elektronica skills om hier over mee te denken.

@jabjab, hoe heb je de aansluiting van de afzuiger naar de PVC pijpen gedaan? En hoe doe je dat met statische elektriciteit?
 
Laatst bewerkt:

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb zeker ook interesse en ook de programmeer / elektronica skills om hier over mee te denken.

@jabjab, hoe heb je de aansluiting van de afzuiger naar de PVC pijpen gedaan? En hoe doe je dat met statische elektriciteit?
Vanuit mijn stofzuiger gaat de slang rechtstreeks in mijn cycloon (china). vanuit de cycloon heb ik een stukje slang (china, ik geloof 55mm) dat precies past om de PVC buis (60mm) welke doorloopt naar de verschillende Y-stukken. ik zal daar vanavond even wat foto's van maken.

Voor de statische elektriciteit ben ik niet zo bang. Er is al veel over geschreven op dit forum. Voor de kleine hoeveelheden stof die door dit systeem gaan voorzie ik geen problemen. Volgens mij werken heel veel houtbewerkers met een stofzuiger, kunstof buizen en een cycloon maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar brand of een explosie mee veroorzaakt heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hey @jabjab

Super cool project! Hier ga ik ook eens naar kijken als mijn werkplek wat vaster wordt en niet de hele tijd opgeruimd hoeft te worden zodat we de schuur kunnen blijven gebruiken. Complimenten voor alles uitzoeken, zulke dingen kunnen zoveel tijd kosten!

Mvg

BUB

Ps. @jelmer kunnen we niet wat koppen bij elkaar steken? Hier kunnen we toch wel een generiek systeem van maken wat iedereen zo in zijn werkplek kan integeren? We zullen toch niet de enige zijn die dit interessant vinden voor onze werkplaats?
Dank je wel! Het kost zeker veel tijd (en soms ook wel wat frustratie als het niet lukt). Ik ben erg blij dat het systeem nu werkt. Waarschijnlijk had het allemaal veel eenvoudiger gekund en zullen de experts hun hoofd schudden als ze mijn programmeercode zien :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bub en JochemK

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik weet niet of jou project raakvlakken heeft met wat Jeremy Fielding doet, maar ik kwam laatst een filmpje van hem tegen waarin hij ook zoiets aan t maken is.

 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik weet niet of jou project raakvlakken heeft met wat Jeremy Fielding doet, maar ik kwam laatst een filmpje van hem tegen waarin hij ook zoiets aan t maken is.


Dit is ook wel erg gaaf maar wordt wel heel erg kostbaar. Zijn kleppen kosten snel 100€ per stuk... en dan komt het PVC er nog bij..
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja snap ik.......ik dacht eerder aan logistiek en qua programmeren....
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
@jabjab Volgens mij moet dat ook. Ik heb aardig wat code geschreven, maar als iemand anders er naar kijkt schud hij/zij altijd zijn/haar hoofd. Dat zijn de officiële ongeschreven regels onder technici, je eigen code is altijd beter dan die van een andere.

@JochemK Ik kan nogal een dromer zijn, maar ik zat echt aan een systeem te denken wat je in een bestaand stopcontact stopt en als je dan je tool aanzet het een signaal doorgeeft aan je blastgate en je stofzuiger dat ze aan moeten gaan. Uiteindelijk hoeft dat helemaal niet zo complex te zijn want je meet of je tool stroom vraagt en afhankelijk van dat neem je actie en omdat je bestaande stopcontacten gebruikt hoef je niet heel je werkplaats om te bouwen. Misschien kan het zelfs draadloos dan hoef je ook geen kabels te trekken door je werkplaats. Er zijn tegenwoordig zoveel protocollen die ook gebruikt worden bij bijvoorbeeld lampen die je draadloos aan kan zetten.

Technisch is dit allemaal wel op te lossen alleen de tijd vinden om alles in elkaar te programmeren.....
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Zo iets zou wel een goede basis zijn om mee te beginnen. Ik moet me maar eens gaan inlezen wat er allemaal te koop is en wat je samen kan voegen. Misschien is het dan oprijd klaar voor mijn eigen werkplaats.

Uiteindelijk zou ik het liefst een plug en play systeem hebben wat in een doos opgestuurd kan worden. Ik weet bijvoorbeeld dat een aantal mensen om mij heen met liefde zoon doos zouden kopen als ze er niet over hoeven na te denken en het in een keer werkt. Mede omdat ze zelf niet de kennis hebben om zoon systeem in elkaar te zetten maar het ze wel handig lijkt.

Maar zoals ik zei ik ben soms een dromer...
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Toch altijd mooi om te zien wat er bedacht/gemaakt wordt, ik had een zelfbouw master/slave schakeling deze is niet meer door de aanschaf van een andere stofzuiger.
Het idee is meestal het probleem niet maar hoe bouw je het technisch in elkaar.

Voor in mijn schuur ben ik ook nog wel aan het denken om dit automatisch te maken wel zo dat ik niet alle stopcontacten hoef te veranderen en denk dat ik het ga koppelen met HomeAssistent omdat die ook het fijnstof filter aanstuurt.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ha! Ik ben toevallig ook net bezig met een vergelijkbaar projectje. Ik had al een automatische schakeling voor o.b.v. het stroomverbruik van de machine en deze heb ik in mijn nieuwe werkplaats overgezet. Nu ben ik voor mijn 3-D geprinte blastgates een bracket aan het ontwerpen waarin straks een servo'tje komt dat ik kan aansturen.

Ik zat te denken om dit met microswitches te schakelen (schuif open = alle andere schuifjes dicht) maar ik realiseer me net dat dit niet kan wanneer ik er een servo armpje op heb gezet. Dan is denk ik de knop optie nog het best.

Wanneer ik wat concreets heb dan zal ik de files en de code hier ook wel posten.


Leuk man!
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Toch altijd mooi om te zien wat er bedacht/gemaakt wordt, ik had een zelfbouw master/slave schakeling deze is niet meer door de aanschaf van een andere stofzuiger.
Het idee is meestal het probleem niet maar hoe bouw je het technisch in elkaar.

Voor in mijn schuur ben ik ook nog wel aan het denken om dit automatisch te maken wel zo dat ik niet alle stopcontacten hoef te veranderen en denk dat ik het ga koppelen met HomeAssistent omdat die ook het fijnstof filter aanstuurt.

Als je toch al zoiets hebt dan kun je met zwave/zigbee tussenstekkers die stroomverbruik meten (bijv. fibaro, neo coolcam) vrij eenvoudig wel wat in elkaar draaien.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb mijn afzuiging op dezelfde manier aangestuurd, ook met Arduino (nav dit topic), maar dan niet met servo-armpjes maar met pneumatische cilinders (perslucht). Ik had toch al een vaste persluchtleiding liggen waar ik mooi op kon aantakken.
Als terugmelding heb ik er wel microswitches op gezet, er zit op de schuif een extra beugeltje die de schakelaar indrukt als de schuif dicht is (en als NC-contact aangesloten, dus signaal gevend als de knop niet is ingedrukt en dus de blastgate open staat).
De Arduino stuurt de 12v-luchtkleppen aan en krijgt terugmelding van de microswitch of de klep inderdaad open staat; op basis hiervan laat hij een lampje op het bedieningspaneel branden.

IMG_0936.jpg

IMG_0937.jpg

IMG_0938.jpg

Op deze 2e en 3e foto zie je de microswitch zitten, de strook multiplex is de beugel die de schakelaar bedient.

ik heb maar een kleine werkplaats, dus hier zit op een centrale plek in de werkplaats de bedieningskast: aan-uitschakelaar van het hele systeem, op de foto groen verlicht (toevoerklep perslucht, beveiliging van de afzuiger middels een magneetrelais zodat deze niet aan kan als alle kleppen dicht zijn, en stroomtoevoer naar de Arduino). De 2 knoppen voor de keuze van de kleppen (brandt als de betreffende klep open is) en de originele schakelaar van de afzuiger, tot hier verlengd met een extra kabel en de genoemde magneetschakelaar ertussen.

En ook een filmpje van de kleppen in werking:
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als je toch al zoiets hebt dan kun je met zwave/zigbee tussenstekkers die stroomverbruik meten (bijv. fibaro, neo coolcam) vrij eenvoudig wel wat in elkaar draaien.
Zigbee maak ik in huis ook gebruik van dat werkt echt goed.
In de schuur zou alleen 1 tussen stekker die ook de klep aanstuurt wel heel mooi zijn.
Ga ik nog wel een keer mee bezig.
 

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ik heb een aparte "groep" van stopcontacten in mijn werkplaats ingebouwd (die groene) deze hele groep zit op het stopcontact van de stofzuiger. zodra ik dus een gereedschap gebruik gaat de stofzuiger automatisch aan en stopt na de nalooptijd van de stofzuiger ook weer automatisch. Ik hoef dus voor gebruik alleen het knopje in te drukken

Heel Nice!

Kan je hier een stekkerdoos voor gebruiken waar alle machines in gaan en deze in het stopcontact op de stofzuiger aansluiten?
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ha! Ik ben toevallig ook net bezig met een vergelijkbaar projectje. Ik had al een automatische schakeling voor o.b.v. het stroomverbruik van de machine en deze heb ik in mijn nieuwe werkplaats overgezet. Nu ben ik voor mijn 3-D geprinte blastgates een bracket aan het ontwerpen waarin straks een servo'tje komt dat ik kan aansturen.

Ik zat te denken om dit met microswitches te schakelen (schuif open = alle andere schuifjes dicht) maar ik realiseer me net dat dit niet kan wanneer ik er een servo armpje op heb gezet. Dan is denk ik de knop optie nog het best.

Wanneer ik wat concreets heb dan zal ik de files en de code hier ook wel posten.


Leuk man!

Ik heb mijn systeempje toevallig ook net af. Met een knopje druk ik een poort open en dan sluiten alle andere poorten.

Standaard servo’tjes, arduino nano, knopjes en een paar lengtes oude netwerkkabel. En wat 3-D printwerk voor behuizingkjes, klemmen en uiteraard de blastgates en servo mount.

Wat geinig was is dat ik het eerst zo had dat alle poorten eerst dicht gingen, maar toen trok het systeem vacuüm en kon de schuif niet meer bewegen. Nu heb ik het zo gemaakt dat eerst de doel poort open te zetten en dan pas alle anderen te sluiten.

Tevens heb ik een wireless zigbee knop gebruikt zodat ik ook handmatig de afzuiging aan kan zetten naast alleen via de automaat.

Zoals gezegd, mocht iemand interesse hebben in de code en/of de 3D bestanden … stuur ff een pb.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ik heb mijn systeempje toevallig ook net af. Met een knopje druk ik een poort open en dan sluiten alle andere poorten.

Standaard servo’tjes, arduino nano, knopjes en een paar lengtes oude netwerkkabel. En wat 3-D printwerk voor behuizingkjes, klemmen en uiteraard de blastgates en servo mount.

Wat geinig was is dat ik het eerst zo had dat alle poorten eerst dicht gingen, maar toen trok het systeem vacuüm en kon de schuif niet meer bewegen. Nu heb ik het zo gemaakt dat eerst de doel poort open te zetten en dan pas alle anderen te sluiten.

Tevens heb ik een wireless zigbee knop gebruikt zodat ik ook handmatig de afzuiging aan kan zetten naast alleen via de automaat.

Zoals gezegd, mocht iemand interesse hebben in de code en/of de 3D bestanden … stuur ff een pb.
Mocht iemand de hele boel willen verkopen en bij mij willen installeren, let me know
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.