Ik heb zeker ook interesse en ook de programmeer / elektronica skills om hier over mee te denken.Hey @jabjab
Super cool project! Hier ga ik ook eens naar kijken als mijn werkplek wat vaster wordt en niet de hele tijd opgeruimd hoeft te worden zodat we de schuur kunnen blijven gebruiken. Complimenten voor alles uitzoeken, zulke dingen kunnen zoveel tijd kosten!
Mvg
BUB
Ps. @jelmer kunnen we niet wat koppen bij elkaar steken? Hier kunnen we toch wel een generiek systeem van maken wat iedereen zo in zijn werkplek kan integeren? We zullen toch niet de enige zijn die dit interessant vinden voor onze werkplaats?
Vanuit mijn stofzuiger gaat de slang rechtstreeks in mijn cycloon (china). vanuit de cycloon heb ik een stukje slang (china, ik geloof 55mm) dat precies past om de PVC buis (60mm) welke doorloopt naar de verschillende Y-stukken. ik zal daar vanavond even wat foto's van maken.Ik heb zeker ook interesse en ook de programmeer / elektronica skills om hier over mee te denken.
@jabjab, hoe heb je de aansluiting van de afzuiger naar de PVC pijpen gedaan? En hoe doe je dat met statische elektriciteit?
Dank je wel! Het kost zeker veel tijd (en soms ook wel wat frustratie als het niet lukt). Ik ben erg blij dat het systeem nu werkt. Waarschijnlijk had het allemaal veel eenvoudiger gekund en zullen de experts hun hoofd schudden als ze mijn programmeercode zienHey @jabjab
Super cool project! Hier ga ik ook eens naar kijken als mijn werkplek wat vaster wordt en niet de hele tijd opgeruimd hoeft te worden zodat we de schuur kunnen blijven gebruiken. Complimenten voor alles uitzoeken, zulke dingen kunnen zoveel tijd kosten!
Mvg
BUB
Ps. @jelmer kunnen we niet wat koppen bij elkaar steken? Hier kunnen we toch wel een generiek systeem van maken wat iedereen zo in zijn werkplek kan integeren? We zullen toch niet de enige zijn die dit interessant vinden voor onze werkplaats?
Ik weet niet of jou project raakvlakken heeft met wat Jeremy Fielding doet, maar ik kwam laatst een filmpje van hem tegen waarin hij ook zoiets aan t maken is.
Toch altijd mooi om te zien wat er bedacht/gemaakt wordt, ik had een zelfbouw master/slave schakeling deze is niet meer door de aanschaf van een andere stofzuiger.
Het idee is meestal het probleem niet maar hoe bouw je het technisch in elkaar.
Voor in mijn schuur ben ik ook nog wel aan het denken om dit automatisch te maken wel zo dat ik niet alle stopcontacten hoef te veranderen en denk dat ik het ga koppelen met HomeAssistent omdat die ook het fijnstof filter aanstuurt.
Zigbee maak ik in huis ook gebruik van dat werkt echt goed.Als je toch al zoiets hebt dan kun je met zwave/zigbee tussenstekkers die stroomverbruik meten (bijv. fibaro, neo coolcam) vrij eenvoudig wel wat in elkaar draaien.
Ik heb een aparte "groep" van stopcontacten in mijn werkplaats ingebouwd (die groene) deze hele groep zit op het stopcontact van de stofzuiger. zodra ik dus een gereedschap gebruik gaat de stofzuiger automatisch aan en stopt na de nalooptijd van de stofzuiger ook weer automatisch. Ik hoef dus voor gebruik alleen het knopje in te drukken
Ha! Ik ben toevallig ook net bezig met een vergelijkbaar projectje. Ik had al een automatische schakeling voor o.b.v. het stroomverbruik van de machine en deze heb ik in mijn nieuwe werkplaats overgezet. Nu ben ik voor mijn 3-D geprinte blastgates een bracket aan het ontwerpen waarin straks een servo'tje komt dat ik kan aansturen.
Ik zat te denken om dit met microswitches te schakelen (schuif open = alle andere schuifjes dicht) maar ik realiseer me net dat dit niet kan wanneer ik er een servo armpje op heb gezet. Dan is denk ik de knop optie nog het best.
Wanneer ik wat concreets heb dan zal ik de files en de code hier ook wel posten.
Leuk man!
Mocht iemand de hele boel willen verkopen en bij mij willen installeren, let me knowIk heb mijn systeempje toevallig ook net af. Met een knopje druk ik een poort open en dan sluiten alle andere poorten.
Standaard servo’tjes, arduino nano, knopjes en een paar lengtes oude netwerkkabel. En wat 3-D printwerk voor behuizingkjes, klemmen en uiteraard de blastgates en servo mount.
Wat geinig was is dat ik het eerst zo had dat alle poorten eerst dicht gingen, maar toen trok het systeem vacuüm en kon de schuif niet meer bewegen. Nu heb ik het zo gemaakt dat eerst de doel poort open te zetten en dan pas alle anderen te sluiten.
Tevens heb ik een wireless zigbee knop gebruikt zodat ik ook handmatig de afzuiging aan kan zetten naast alleen via de automaat.
Zoals gezegd, mocht iemand interesse hebben in de code en/of de 3D bestanden … stuur ff een pb.