Automatische blast gates (Arduino) bouwverslag

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik had beloofd wat meer foto's en info te plaatsen als ik wat verder was met het systeem om de kleppen voor mijn stofafzuiging automatisch te bedienen. Omdat ik het systeem in basis werkend heb zal ik daarom nu wat meer info posten. Ik heb het systeem nog niet in de praktijk getest omdat het in mijn nieuwe schuur zal komen (oplevering nieuwe woning en schuur aan het einde van het jaar). *Ik ben geen professionele youtuber of fotograaf :)

De apparaten die op de stofafzuiging aangesloten worden krijgen een een eigen (groen) stopcontact dat is aangesloten op de automaat van de stofzuiger zodat deze automatisch aangaat als de machine aangezet wordt. De stofafzuiging wordt met behulp van dit systeem geselecteerd zodat er alleen van de gebruikte machine wordt afgezogen.

Hierbij een filmpje van de uiteindelijke werking:

dit was mijn eerste prototype:
proto.png

De onderdelen heb ik deels gefreesd met mijn CNC portaalfrees
cnc.png


De onderdelen voor de blast gates:
hout.png

Zoals gezegd heb ik de besturing met Arduino gedaan. Dit was voor mij een hele nieuwe wereld. Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van de Arduino Mega en wat zwaardere Servo's Hier besteld

ardu.png

Dit systeem eerst in een proefopstelling werkend proberen te krijgen:

De schuiven heb ik uiteindelijk ingesmeerd met een waxblok dat ik nog had liggen (van mijn 4M avontuur). Ik heb de schuif ingewreven met het waxblok en vervolgens met de brander de wax heet gemaakt waardoor het zich goed in en op het hout kon verspreiden. Dit heb ik voor elke schuif 3 keer herhaald.
wax1.png


Uiteindelijk een werkend systeem voor 6 aansluitingen gemaakt. dit deel zal straks onder mijn nieuwe werkbank weggewerkt worden. De vier bovenste aansluitingen zijn voor buizen die naar het plafond lopen en vandaaruit verder gaan naar de betreffende machines.
6.jpg
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    1,3 MB · Weergaven: 18
  • 2.JPG
    2.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 7
  • 3.JPG
    3.JPG
    823,4 KB · Weergaven: 11
  • cnc.png
    cnc.png
    1,8 MB · Weergaven: 8

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Mooi, begrijp ik het goed dat de blastgates opengaan als je een toestel aanzet, zonder dat je moet kiezen op het bedieningspaneel ?
En wat is het idee achter de servo armen ? Gaat dat niet rechtstreeks ?
ik heb ook eens voor een project zitten sukkelen met servo's die een deurtje moesten openduwen, maar naar mijn gevoel komt er hier een pak minder kracht op dat op mijn deurtje toen...
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mooi, begrijp ik het goed dat de blastgates opengaan als je een toestel aanzet, zonder dat je moet kiezen op het bedieningspaneel ?
En wat is het idee achter de servo armen ? Gaat dat niet rechtstreeks ?
ik heb ook eens voor een project zitten sukkelen met servo's die een deurtje moesten openduwen, maar naar mijn gevoel komt er hier een pak minder kracht op dat op mijn deurtje toen...

nee, de blast gates moet je altijd kiezen op het bedieningspaneel. misschien dat dit wel automatisch kan maar zo ver ben ik nog niet met Arduino.

wat bedoel je precies met gaat dat niet rechtsreeks? je moet toch een behoorlijke beweging met de schuif maken, daar heb je wel een arm voor nodig
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik bedoel de servo-arm, zonder de knik in de arm.
Edit: ik heb het filmpje nog eens bekeken en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je servo-arm genoeg weg aflegt om het deurtje open en dicht te doen. Temeer omdat beide delen van je arm ongeveer even lang zijn. Pas op, het blijft mooi gemaakt en ik kan me er schromelijk in vergissen. Maar het interesseert me wel.
 
Laatst bewerkt:

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik kreeg dat niet soepel werkend. Door de extra arm is de druk parallel aan de schuif en loopt hij mooi soepel
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hartstikke mooi. Mag ik vragen wat de kosten ongeveer waren van de onderdelen (hout, pvc, arduino, servo’s etc? Zag de kant en klare schuiven bij baptist voor ca, 17,- (kunststof) en 19,- (metaal).

Is het zo geregeld dat enkel de geselecteerde machine een open blastgate heeft of is het mogelijk er meerdere tegelijk open te sturen?

Werkt het ook als de afzuiging aan staat?

Waar hang je het paneel? (Of krijgt elke machine een eigen knop?) Ik denk dat het snel gaat vervelen om steeds naar je paneel te moeten lopen om een blastgate open te zetten. (Sterker nog, met de hand is zo erg nog niet toch?)

Ben benieuwd!
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hartstikke mooi. Mag ik vragen wat de kosten ongeveer waren van de onderdelen (hout, pvc, arduino, servo’s etc? Zag de kant en klare schuiven bij baptist voor ca, 17,- (kunststof) en 19,- (metaal).

Is het zo geregeld dat enkel de geselecteerde machine een open blastgate heeft of is het mogelijk er meerdere tegelijk open te sturen?

Werkt het ook als de afzuiging aan staat?

Waar hang je het paneel? (Of krijgt elke machine een eigen knop?) Ik denk dat het snel gaat vervelen om steeds naar je paneel te moeten lopen om een blastgate open te zetten. (Sterker nog, met de hand is zo erg nog niet toch?)

Ben benieuwd!

Als je goedkoop wilt dan kun je beter kant en klare schuiven kopen. Het maken van zo'n project is voor mij de lol en dat kost dan wel wat meer :) Ik heb de kosten niet bijgehouden maar ruwweg denk ik 80 euro voor de elektronica, 50 euro aan PVC en het hout had ik nog liggen maar zou ook snel 60 euro kosten denk ik.

Of het ook werkt als de afzuiging aan staat weet ik nog niet.

het paneel komt centraal in de nieuwe schuur (3 x 7) te hangen. dus waarschijnlijk altijd in een paar stappen te belopen. Op dit moment moet je alles schakelen op het paneel maar Ik hoop dat het me nog lukt om ook bij elke machine nog een drukknop te krijgen.

Als ik handmatige schuiven zou gebruiken dan zou ik die dicht bij de stofzuiger willen hebben en moet je dus ook altijd lopen. dat lijkt me dus geen verschil. Zou ook prima kunnen maar ik vind dit leuker.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zoals jij het hebt gemaakt ben ik al een keer eerder op YouTube tegen gekomen weet alleen zo niet meer welk kanaal dat was.

Maar misschien een idee, het toetsenbord vervangen door stroom sensoren dan kun je het helemaal vanzelf laten regelen.
Doe je de machine aan de sensor neemt dat op stuurt dat naar de Arduino die dan de bijbehorende servo aanstuurt, een puntje van aandacht is dan denk ik wel vacuüm omdat de stofzuiger eerder aan zou kunnen zijn en die schuiven dan vast gezogen kunnen worden.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Goed idee, dat kan ik misschien wel 'lenen' voor mijn nieuw in te richten werkplaats(je)

Nu ben ik van origine software ontwikkelaar en heb ik redelijk wat ervaring met Arduino, dus als je hulp nodig hebt om er per apparaat een knop bij te knutselen of het automatisch laten gaan wil ik best een keer meekijken.

Nog een idee van mijn kant: een controle lampje bij ieder apparaat / gate om te zien welke er geselecteerd is.

Tof!
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zoals jij het hebt gemaakt ben ik al een keer eerder op YouTube tegen gekomen weet alleen zo niet meer welk kanaal dat was.

Maar misschien een idee, het toetsenbord vervangen door stroom sensoren dan kun je het helemaal vanzelf laten regelen.
Doe je de machine aan de sensor neemt dat op stuurt dat naar de Arduino die dan de bijbehorende servo aanstuurt, een puntje van aandacht is dan denk ik wel vacuüm omdat de stofzuiger eerder aan zou kunnen zijn en die schuiven dan vast gezogen kunnen worden.

Was van I like to make stuff (heeft ook nog een verbetering toegevoegd zodat ie opent/sluit als een machine start/stopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en rjmulder

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Goed idee, dat kan ik misschien wel 'lenen' voor mijn nieuw in te richten werkplaats(je)

Nu ben ik van origine software ontwikkelaar en heb ik redelijk wat ervaring met Arduino, dus als je hulp nodig hebt om er per apparaat een knop bij te knutselen of het automatisch laten gaan wil ik best een keer meekijken.

Nog een idee van mijn kant: een controle lampje bij ieder apparaat / gate om te zien welke er geselecteerd is.

Tof!

oh, dat is handig :) ik stuur je een PB.

een controle lampje staat inderdaad op mijn wensenlijst en heb deze ook reeds in huis maar heb ook daarbij nog wel wat vragen over de aansturing via de Arduino.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Het automatisch openen van de juiste gate als je een machine aanzet is voor mij niet direct nodig. Ik kan me voorstellen dat de kleppen minder makkelijk openen en sluiten als de afzuiging aan staat. Ik hou het bij het zelf (elektronisch) selecteren van de juiste gate. ik hoop dat ik bij elke machine nog een drukknop kan maken om ook daar de gate te kunnen selecteren.


Na wat probeerwerk heb ik de LED lampjes ook werkend. Bij elke machine kan er dus een lampje komen om aan te geven of de blast gate van betreffende machine open staat. Ik heb een mooi grote LED gebruikt.

IMG_0698.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooi project!
Had je nou die servo's rechtstreeks aan de in/uitgangen van de Arduino gehangen? Ik dacht dat je voor servo's ook een driver board nodig had? Misschien alleen voor zwaardere exemplaren?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mooi project!
Had je nou die servo's rechtstreeks aan de in/uitgangen van de Arduino gehangen? Ik dacht dat je voor servo's ook een driver board nodig had? Misschien alleen voor zwaardere exemplaren?

De servo's hangen rechtstreeks aan de Arduino maar hebben wel een eigen voeding omdat ze nog wel wat stroom nemen. .
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Als je het automatisch zou willen laten gaan zou je waarschijnlijk zoiets kunnen gebruiken: ACS712 30A stroommeter - HobbyElectronica

Ik ben zelf software engineer, heb ons hele huis voorzien van home automations, heb zelf ook nog een sensortje als hierboven liggen die ik op mijn 3d printer wil hangen. Ik gebruik die dingen om te kunnen zien of iets aan staat of niet zodat het in homekit op de juiste status kan staan.

Als je zou willen zou je zelfs je huidige project kunnen verbinden met een HAPNode-JS instantie (als je een iOS gebruiker bent) waardoor je de status van iedere gate op je telefoon zou kunnen zien en wijzigen
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Als je het automatisch zou willen laten gaan zou je waarschijnlijk zoiets kunnen gebruiken: ACS712 30A stroommeter - HobbyElectronica

Ik ben zelf software engineer, heb ons hele huis voorzien van home automations, heb zelf ook nog een sensortje als hierboven liggen die ik op mijn 3d printer wil hangen. Ik gebruik die dingen om te kunnen zien of iets aan staat of niet zodat het in homekit op de juiste status kan staan.

Als je zou willen zou je zelfs je huidige project kunnen verbinden met een HAPNode-JS instantie (als je een iOS gebruiker bent) waardoor je de status van iedere gate op je telefoon zou kunnen zien en wijzigen

Mijn advies is om deze te gebruiken US $4.48 10% OFF|Bidirectional current sensor module ACS758LCB 050B ACS758LCB 050B ACS758 120 kHz bandwidth AC, DC: 50 50A 0.04V/1A|Battery Accessories & Charger Accessories| - AliExpress

De ACS712 wordt namelijk erg warm als je er wat amperes overheen gaat jagen.
Hier wordt het goed in beeld gebracht:
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.