Automatische blast gates (Arduino) bouwverslag

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb mijn systeempje toevallig ook net af. Met een knopje druk ik een poort open en dan sluiten alle andere poorten.

Standaard servo’tjes, arduino nano, knopjes en een paar lengtes oude netwerkkabel. En wat 3-D printwerk voor behuizingkjes, klemmen en uiteraard de blastgates en servo mount.

Wat geinig was is dat ik het eerst zo had dat alle poorten eerst dicht gingen, maar toen trok het systeem vacuüm en kon de schuif niet meer bewegen. Nu heb ik het zo gemaakt dat eerst de doel poort open te zetten en dan pas alle anderen te sluiten.

Tevens heb ik een wireless zigbee knop gebruikt zodat ik ook handmatig de afzuiging aan kan zetten naast alleen via de automaat.

Zoals gezegd, mocht iemand interesse hebben in de code en/of de 3D bestanden … stuur ff een pb.
Wat een toeval, ik ben hier ook weer mee bezig!

Welke servo's heb jij gebruikt? Ik heb van Amazon een paar MG995's gehaald maar die vind ik redelijk traag nog.

Ben wel benieuwd naar je code, zal je een PB sturen.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Wat een toeval, ik ben hier ook weer mee bezig!

Welke servo's heb jij gebruikt? Ik heb van Amazon een paar MG995's gehaald maar die vind ik redelijk traag nog.

Ben wel benieuwd naar je code, zal je een PB sturen.
Ja, ook 995s. Bij mij hoeft het maar ca. 40 graden te draaien, dat is binnen een seconde wel gepiept.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Toch altijd mooi om te zien wat er bedacht/gemaakt wordt, ik had een zelfbouw master/slave schakeling deze is niet meer door de aanschaf van een andere stofzuiger.
Het idee is meestal het probleem niet maar hoe bouw je het technisch in elkaar.

Voor in mijn schuur ben ik ook nog wel aan het denken om dit automatisch te maken wel zo dat ik niet alle stopcontacten hoef te veranderen en denk dat ik het ga koppelen met HomeAssistent omdat die ook het fijnstof filter aanstuurt.
Je zou met een Homey een arduino aan kunnen sturen, kan je zonodig een relais schakelen om je afzuiging in te schakelen. Indien je kiest voor een heel systeem via HomeAssistent
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ik heb mijn systeempje toevallig ook net af. Met een knopje druk ik een poort open en dan sluiten alle andere poorten.

Standaard servo’tjes, arduino nano, knopjes en een paar lengtes oude netwerkkabel. En wat 3-D printwerk voor behuizingkjes, klemmen en uiteraard de blastgates en servo mount.

Wat geinig was is dat ik het eerst zo had dat alle poorten eerst dicht gingen, maar toen trok het systeem vacuüm en kon de schuif niet meer bewegen. Nu heb ik het zo gemaakt dat eerst de doel poort open te zetten en dan pas alle anderen te sluiten.

Tevens heb ik een wireless zigbee knop gebruikt zodat ik ook handmatig de afzuiging aan kan zetten naast alleen via de automaat.

Zoals gezegd, mocht iemand interesse hebben in de code en/of de 3D bestanden … stuur ff een pb.
Ik heb hier de 3d bestanden, daar vind je ook een linkje naar de git waar de code staat:
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Je zou met een Homey een arduino aan kunnen sturen, kan je zonodig een relais schakelen om je afzuiging in te schakelen. Indien je kiest voor een heel systeem via HomeAssistent
Er zijn zoveel systemen maar hou het alleen bij HomeAssistent (samen met ZigBee, MQTT, NodeRed en ESPHome).
Het filter wordt al geschakeld door HA, 1 druk op de knop gaat die aan voor een ingestelde tijd en vanzelf uit of nog een keer drukken op de knop dan gaat die ook uit. Zo leuk dat NodeRed.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Er zijn zoveel systemen maar hou het alleen bij HomeAssistent (samen met ZigBee, MQTT, NodeRed en ESPHome).
Het filter wordt al geschakeld door HA, 1 druk op de knop gaat die aan voor een ingestelde tijd en vanzelf uit of nog een keer drukken op de knop dan gaat die ook uit. Zo leuk dat NodeRed.
dacht eigenlijk dat HomeAssistent specifiek van Apple was. Daarom noemde ik de homey omdat die ook een heleboel artikelen ondersteund.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Homekit is van Apple, HomeAssistent is vrij van grote merken :)
Ik wil me op dat gebied niet binden aan een merk (op gereedschap gebied is dat anders haha), met homey is zit je ook weer vast aan hun.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Mocht je wel op homekit willen (zoals ik zelf, aangezien alles bij ons thuis apple is) is homebridge een goeie optie. Zelf heb ik ervoor gekozen om HAPNode-js te gebruiken, homebridge is daarbovenop gebouwd. Door dat te doen kan ik het hele systeem zelf bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.